Vespa-Ciao.NL
:: Guido’s brommers

Home Forums Perso’s Projecten Guido’s brommers

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 131)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Guido
    Topic starter

Gelukkig was het gisteren slecht weer, dus had ik ruim de tijd om mijn brommers eens goed onder handen te nemen.

Wat vele niet weten: Voor de VCT is er een soort van blokjesschaakspel uitgevoerd. Het blok van de Bravo werd voorzien van de AR43, het blok van de Si ging op de plank, evenals de vario van de Si.

Gisteren dus de boel weer teruggebouwd. Eerst de Bravo. Het kapotgedraaide blok weer gereviseerd met nieuwe lagers, pakkingen en een kilo liefde. Na uitvoerige stresstesten onder de Bravo gehangen met de DR50. De eerste keer starten was hilarisch. Uiteraard startte hij direct, maar door de vele olie in het carter en de cilinder wierp ik een rookgordijn op, die pas na een kilometer rijden enigszins verdween.

Toen werd het tijd voor de Si. Die bleek dus na het gestolen te zijn toch onderhuids hier en daar wat te mankeren, maar dat had ik voor de VCT al opgelost.

Nu moest ik het blokje dat op de plank lag weer klaarmaken voor de Si. Aangezien bij dit blokje niks mis was, heb ik het aan een goede inspectie onderworpen waaruit niets bijzonders kwam. De cilinder is al weer een paar duizend kilometer oud, maar de zuiger zag eruit alsof hij net uit het doosje kwam.

Toen kwam het ogenschijnlijke makkelijkste klusje: Monteren van de standaard. Dit heeft 46443 vloeken, 1,5 uur en een liter zweet gekost, maar hij zit!

Hierna heb ik mijzelf op een biertje getrakteerd en ben vlug verder gegaan met de vario. Ik heb een Polini speedcontrol met 7 grams rollen, 10,5 achterklok en een standaard drukveer met gele trekveertjes. Trekt als een beest.

Zaterdagavond hangt de brommer in een schimmig keldertje in de kettingen….

Wilk1985
      Moderator

Dus de Si rijd nu weer met Euro 50 en Polini vario? Mooie combo Guido en betrouwbaar.

Lennaert
        Sleutelbeheerder

Goed bezig knul het begint nog eens wat te worden!

Ben benieuwd wat je Mike voor cartertje laat fixxen in ruil voor die veren ;)!

Guido
          Topic starter

Ik heb een tijdje terug een Citta gekocht.
            Na lang zoeken had ik er een gevonden vlak bij huis.
            Als bonus kreeg ik een Proma cc en wat klein spul.

Het blokje was voorzien van nieuwe lagers enzo, jammer was de krukas die bij de platte kant vrijwel rond was.
            Gelukkig had ik nog een elektrisch blokje op de plank, dus die ligt er nu onder.

Hij haalt nu makkelijk 45, maar dat is iets teveel van het goede. Ik wil hem netjes 30 laten lopen, das hard zat voor hier.

Tijdelijke setup:

Bromfilter met 3 gaasjes
            12/10 @44
            Standaard elektrisch mixblok (brominlaat)
            Standaard cilinder met standaard kop
            Sito cobra
            Standaard koppeling met poelie 95

Ik ben op zoek naar een nette standaard SI uitlaat, zodat ik wat stiller kan rijden.

VespaAvanti
            Donateur

Leuk ding, nu alleen nog tank stickers!

Wilk1985
              Moderator

Gave KawaCitta Guido!

Die uitlaat zal ook wel gaan schelen in de top,

je kan er ook nog een 10/7 opzetten dan zal hij nog wat rustiger gaan lopen.

#RIDINGSOLO

Kom die si uitlaat maar bekijken. Neem gelijk die Leo van me mee 😉

#RIDINGSOLO

Guido was gezellig effe langsgekomen.
                    Si uitlaatje voor hem en leo weer bij papa.

Gelijk een paar Hollandse Nieuwe naar binnen gewerkt 😀
                    Een paar lekkere biertjes :bier

freak
                    Bijdrager

liggen zwaar op de maag he!!!….die hollandse nieuwe uitlaten… 😀
                      mooi topic, leuk om te zien dat er nog echte verzamelaars zijn.

Guido
                      Topic starter

Het Cittaproject is afgerond.
                        Van user BLACK heb ik een mooie Sito uitlaat gekregen en die hangt er nu onder.
                        Het resultaat is een heerlijk stille brommer die gemakkelijk 35 gaat.
                        Eigenlijk is dat nog te hard voor mijn doen, maar als het goed is krijg ik eerdaags een originele Si snorpijp. Dan zal die wel een stuk langzamer gaan.

Ook heb ik al een tijdje een ander project in gedachten: De Si met zijspan.
                        Het leek me gewoon grappig om te kijken of het mogelijk was. User Dylan heeft me geholpen met het lassen, want dat kan ik niet. Wel heb ik alle mogelijke research gedaan met betrekking tot het maken van een goede zijspan. Enkele voorbeelden:

Spoorbreedte: Hoe breed wordt de zijspan? Ik heb het op 60 cm gehouden.
                        Voorloop: Dat is de afstand hoever het zijspanwiel voor het achterwiel staat.
                        Toespoor: Het zijspanwiel moet als het ware een beetje naar links staan.
                        Vlucht: De brommer moet als het ware 1 graad uit het lood staan naar links

Dit zijn de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden om in ieder geval met het zijspan te kunnen rijden. Alle gegeven informatie van het internet was alleen gericht tot motorfietsen, dus heb ik een berekening moeten maken voor alle formules om ze geschikt te maken voor de brommer.
                        De praktijk zal het uitwijzen.
                        Dylan heeft de constructie dusdanig gemaakt dat ik het toespoor en de vlucht kan aanpassen. Hierbij heeft hij beide Si bruggen goed verstevigd. Met opgelaste M14 moeren kan ik het zijspan demonteren.

Even een kleine greep uit het wetboek verkeer:

“Een aan een bromfiets gekoppelde zijspanwagen moet deugdelijk aan het frame of aan de zelfdragende constructie van de bromfiets zijn bevestigd
                        Bromfietsen mogen:
                        a. niet langer zijn dan 4.00 m;
                        b. niet breder zijn dan 1.00 m, en
                        c. niet hoger zijn dan 2.50 m.

In afwijking van het bepaalde in het eerste lid, onderdeel b, mogen bromfietsen op meer dan twee wielen niet breder zijn dan 2,00 m.

Zijspanwagens, verbonden aan een bromfiets, moeten zijn voorzien van een rode retroreflector, aangebracht aan de achterzijde van het voertuig op ten minste 0,25 m en ten hoogste 0,90 m boven het wegdek.
                        Zijspanwagens, verbonden aan een bromfiets, mogen zijn voorzien van:
                        a. één stadslicht aan de uiterste buitenzijde van het voertuig op ten minste 0,35 m en ten hoogste 1,20 m boven het wegdek;
                        b. één achterlicht;
                        c. richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten;
                        d. één remlicht;
                        e. een naar voren gerichte witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig, aangebracht aan de uiterste buitenzijde op ten minste 0,45 m en ten hoogste 1,20 m boven het wegdek.
                        f. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.
                        Zijspanwagens mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.”

Maar genoeg theorie:

Wilk1985
                        Moderator

Gaaf Guido! Ik zou als je klaar bent die hele lijst maar bij je houden als je er mee gaat rijden want ik denk niet dat er veel mensen bij de Politie zitten die die weten. Om gezeik te voorkomen onderweg kan je ze dan maar beter gelijk met de neus op de feiten drukken.

De Citta is echt strak geworden ik zie hem volgende week! Ben benieuwd.

Martino
                          Moderator

g. 2x motorblokken in de daarvoor bestemde achterbruggen. 😉

Dylan
                            Donateur

Hee die citta is wel leuk! Heb je die al lang?

Piet30
                              Donateur

the Si project is really a cool thing.

Like Martino say, put two engines in :rules

EJ
                                Bijdrager

Origineel project. Je bent al goed op weg.
                                  Weet niet of 2 motoren zo’n goed idee is. Krijg je misschien teveel kracht naar voren waardoor sturen lastig gaat worden.
                                  Succes in ieder geval. Ik ga het zeker volgen.

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 131)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.