Vespa-Ciao.NL
:: Grotere SHA carb. op Polini SE

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Grotere SHA carb. op Polini SE

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Martino
    Topic starter

Hierbij open ik een topic wat als doel stelt om de grotere typen SHA carburateurs pas te maken op een Polini speed engine. Dit is in het verleden al meerdere malen geprobeerd met meer of minder succes. Ook de legio interesse topics die ik al voorbij heb zien komen dat iemand een partij zal willen maken zijn vaak tot op niks uit gelopen.

Hoe moeilijk kan het zijn vraag ik mij daarom al vaker af? Waarom niet zelf ook een poging doen welke uiteindelijk zal resulteren om een compleet plug and play setje aan te kunnen bieden voor andere leden die hier misschien wel meer moeite mee hebben.

Ik kies er in mijn geval voor om met een Dellorto 15/15 SHA carb. te werken omdat ik grotere carburateurs om meerdere redenen geen meerwaarde zal vinden op de SE. We hebben het hier bijvoorbeeld al over een doorlaatwinst van meer dan 33% t.o.v. de meest gebruikelijke 13/13 op de SE. Wel is er de mogelijk om ook de kleinere 14mm of grotere 16mm carb. desgewenst te monteren. De buitenmaat van het opschuifsysteem is 19mm.

Het spruitstukje is hierin het belangrijkste omdat er met een aantal zaken rekening gehouden dient te worden.
      -Buitenmaat 19mm.
      -Doorlaat (15mm in mijn geval).
      -Vlak zodat er geen valse lucht kan voorkomen.
      -boorgaten bevatten op 38mm uit elkaar welke op de SE passen.
      -Niet te kort zodat de opschuifcarburateur past en niet tegen het carter aan komt.
      -Niet te lang zodat het blok in achterste stand in de brug gemonteerd kan blijven worden.
      -Onder een hoek op de carters worden aangesloten i.v.m. passing carb.
      -Van goed materiaal zijn zodat deze een lange tijd mee zal gaan en niet snel slijt.

Nou heb ik aan al deze eisen hierboven nu wel voldaan, maar blijf ik met 2 problemen zitten.
      -Passing van de complete carb. is erg precies en eigenlijk net niet voldoende
      -Montage van de carb. is onmogelijk wanneer het blok alvorens is gemonteerd.

Ik heb als voorbeeld een Citta brug gebruikt.

Je ziet dat het net past wanneer het blok in de achterste stand is geschoven, maar dat de filterkap en carbbevestiging al niet meer aanwezig zijn omdat dit echt met geen mogelijkheid gaat passen. Zonder verdere bewerkingen aan brug of carters. En dat is juist wat ik niet wil! Met het oog op plug and play.
      Ik moet wat dit aangaat nog even zoeken naar een mooie oplossing om de filter op zijn plaats te houden of misschien voor een ander type filter te kiezen? Geen foto, maar het geheel past ook op een Si brug op deze manier. Voor de Ciao zal ik dit nog moeten testen.

En niet geheel onbelangrijk is dat het allemaal makkelijk te monteren is. Op bovenstaande foto is namelijk nog geen compleet blok met krukas te zien, maar lege carters. De carburateur zal toch echt in de brug pas gemonteerd moeten worden en is niet in zijn geheel met de carters te plaatsen. Hiervoor heb ik 2 oplossingen bedacht welke misschien wel werken. Maar heb het in de praktijk nog niet met zekerheid getest.

– Omdat we het over een SE hebben kan bij het blok in voorste stand het totale motorblok een kleine slag naar links geschoven worden omdat het 3e ophangpunt een bus betreft. Op deze manier is er in de brug genoeg ruimte om de carburateur te bevestigen. Maar of dit ook genoeg zal zijn wanneer de vliegwielkap gemonteerd zal zijn ?

– Ook dacht ik vooral makkelijker bij een Ciao. De carburateur te bevestigen op het moment wanneer het blok vertikaal naar onder is gericht. Vervolgens de carters goed horizontaal te bevestigen om daarna de gasdeksel te plaatsen.

Nou was ik wel heel erg benieuwd hoe andere users dit geheel hebben gemonteerd? Ook al zal het spruitstukje misschien net iets anders zijn. De afmetingen kunnen niet veel verschillen omdat de carburateur dan niet meer gaat passen.

Ook nog even 2 andere foto’s voor de totale beeldvorming

Ik heb nog een aantal dingen te testen en dan ook vooral wat de prestaties zullen zijn van de SE. Ook nog de juiste boutjes pakking etc. compleet maken. En dan er eens over na gaan denken of de moeite loont er meer te maken.

beunhaaz
      Bijdrager

Martino, ik heb precies gemaakt (alleen 2 dage voor dit topic :P) alleen wat ik me afvroeg. Hoe heb jij je inlaat erop bewerkt? Want de mijne heb ik meer naar links (vanaf laatste foto gezien)

Waarom?

Mooi dat dit zo past zonder verder het frame te bewerken:thumb Voor het filter zie ik verder geen probleem want met enkel het binnen filter zonder cap werkt dit prima. De buitenrand van het filter had ik een paar tikken gegeven met de hamer zodat deze iets uitzet en goed klemmend in de carb gedrukt zit. Verder een stukje panty om het filter gedaan en kaar is kees:P

Wat ik ook al in je perso schreef hebben we dit zelfde (15mm icm Se) ook eens op de Citta van Heico gemaakt en waren verrast door de extra power die dit gaf vergeleken met de 13/13. Bijde reden we op dat moment met dezelfde vario overbrenging + polini46mm, enig verschil was dat ik reed met een Evo engine. Zeer verassend was dat ze nagenoeg gelijk presteerde en daarom een zeer zeer leuke upgrade voor mensen met een Se:thumb Leuke bijkomstigheid is ook dat de Se icm de 15mm een stuk zuiniger liep en scheelt op een dagje touren al snel een volle tank benzine tov de Evo Engine!

Martino
          Topic starter

@ Beunhaaz; Hoe bedoel je precies dat je de inlaat meer naar links hebt bewerkt. Het spruitstukje staat opnder een andere hoek?
            Dat is onmogelijk gezien de carburateur dan tegen de carters aan komt. Zoals je op de laatste foto ziet zit dit al erg krap.

Of bedoel je de inlaat van de SE? Wanneer ik je vraag niet begrijp?

@ Waarom?; Goede vooruitzichten dus wat btreft prestaties. Precies dat even vervormen van de filter was ook mijn idee, maar blijft deze dan lang en goed genoeg vast zitten rekening houdend met de schokken en trillingen die deze te verduren krijgt?

beunhaaz
            Bijdrager

@Waarom, de carb tikjes gegeven of de filter? Hoe hard ging die met welke setup? Want ik ga ook met polini 46 rijde. Ben eens benieuwd hoe hard +-
              @Martino eerste vraag: bedoel dus het carter zelf.(dat het gat goed overloopt)
              2e vraag: waar wilt je filter heen?:P hij moet wel blijven zitten

Martino
              Topic starter

Het spruitstukje welke ik heb bewerkt loopt goed over op de inlaat van een SE. Is zelfs iets groter zodat je de inlaat van de SE nog wat kunt ruimen. In de achterste stand zal het filter er niet uit kunnen, maar wanneer je genoodzaakt zal zijn om je blok naar voren te verplaatsen is er de ruimte zodat de filter er tussenuit kan halen.

Waarom?

@Martino,
                  Het filter zat hierdoor behoorlijk vast en is nooit los geraakt door trillingen etc. Denk eerder dat het een probleem zou zijn om het filter juist uit de carb te krijgen:lol

@Beunhaaz,
                  Door het filter op de buitenrand een paar voorzichtige tikken te geven zet deze iets uit waardoor ie zich goed vast klemt in de carb.

Hoe hard het gaat? De topsnelheid van een orginele polini 46mm is ong 85km. De uiteindelijke snelheid heeft in dit geval weinig met de carb te maken want een ook een 13/13 carb is voldoende om de cilinder naar z’n top te krijgen(eind toerenbereik)Door de grotere carberateur neemt voral de trekkracht/koppel toe:thumb Voor het verhogen van de top snelheid zal je de uitlaatpoort moeten aanpassen waardoor het toerenbereik toeneemt en dus evt ook een grotere carb nodig hebt…maar dit is weer een ander verhaal

adriaan
                  Bijdrager

Ik heb ook 2 vraagjes:

1 Gaat dit wel passen op een Si brug? Als je op een Si achterbrug namelijk trappers hebt dan loopt deze as achter je carburateur. Hierdoor heb je boven deze as dus ruimte die je in een normale (citta) achterbrug niet hebt. Hierdoor heb je volgens mij met een Si brug geen problemen om hem te monteren of heb ik dit fout?

Zou je hier voor willen kijken hoe dit zou gaan passen met een Si brug met trappas?

2 Welk bestaand spruitstuk heb je gebruikt of heb je deze zelf gelast/gedraaid?

beunhaaz
                    Bijdrager

Ik heb de mijne zelf gemaakt

(hier was die nog niet af. Is die nu wel)

Heb een cilindertje met stuk plat alu gevraagt op school. Gaten geboort en passend gemaakt. En met Durafix af gemaakt

Lastpak
                      Bijdrager

de binnenkant is wel erg ruw, heb je deze geflowd inmiddels?
                        dit gaat nu ten koste van de doorstroom.

beunhaaz
                        Bijdrager

Gelukkig lees je de eerste zin eronder :P, was net na het boren. Een vriend vroeg of ik foto kon pasen, maar die is nu geflowd. En heb de extra randjes nog weg gehaalt

Lastpak
                          Bijdrager

ik zeg ook “inmiddels”, ik had gelezen dat je hem al afgemaakt had.
                            maar wist dus niet dat je hem geflowd had. mooi spruitstuk :).

Martino
                            Topic starter

@ Waarom?; Dat zie ik niet als probleem, Alleen voor het schoonhouden van het filter misschien. Los krijgen zal met een goede schroefendraaier wel moeten lukken. Het is gelukkig van een materiaal wat op blok lijkt.

@ Adriaan; In de eerste post had je kunnen lezen dat hij past sowieso past in een Citta en Si brug. Ik heb een aantal van deze spruitstukjes gekocht, maar weet niet het preciese type hiervan helaas.

@ beunhaaz; Nu ik je spruitstukje zo zie. Voorzie ik 2 punten van aandacht. Of je carb kan er niet helemaal overheen worden geschoven omdat deze tegen je carters aan komt. Of het spruitstukje staat niet helemaal mooi voor de inlaat van je SE. Hij lijkt idd wat ver naar links te staan.

adriaan
                              Bijdrager

@ Martino

Zou je misschien nog ergens kunnen achterhalen waar je de spruitstukken hebt gehaald of gekocht? Online (jmpb of wat dan ook) of gewoon bij je plaatselijke bromboer. Zou je dan bij hem langs kunnen gaan en misschien na vragen welke spruitstuk het is geweest? Hier zou je mij echt ontzettend mee helpen.

En is het toevallig dit spruitstuk geweest van een zundapp? Link

Of deze voor een tomos: Link

En wat heb je aan je bestaande spruitstuk nog moeten bewerken om er een 15mm SHA op te kunnnen krijgen? Nog moeten afdraaien of iets?

En waren de originele bout gaten al op de juiste afstand of heb je dit nog uit moeten boren/vergroten?

beunhaaz
                                Bijdrager

Heb hem iets gekanteld idd. Heb hem idd ook iets naar links geplaatst omdat het anders net niet paste.

Vandaar mijn keuze (:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.