Vespa-Ciao.NL
:: Groter dan 13/13

Home Forums Techniek Opvoeren Groter dan 13/13

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wim
    Bijdrager

Wel geinig om eens een doorsnede van een carburateur te zien. Maar ik vraag me af of het een goed idee is om de doorlaat te vergroten. Ik zie natuurlijk al weer een hele boel apen en beren voor ik aan zoiets zou beginnen.
      Is die doorlaat niet precies afgestemd zijn op grote de gaatjes in de sproeierbuis? En voor dat je het kan door boren moet je die sproeierbuis er eerst nog uit zien te krijgen. Ik zou niet weten hoe je die er uit krijgt en er weer in krijgt zonder ‘m te vernielen. ik vermoed een krimp verbinding.. en hoe komt het dan met de versteviging met metaal epoxy. Blijft dat wel goed zitten als je het gaat warm stoken. enz enz.. Denk dat je dan beter een 15mm tomos carburateurtje kan aanschaffen.. die lijken er aardig op maar zijn in wat meer variaties aan maten te krijgen.

Shark
      Donateur

Hi Wim,
        Beetje warmstoken en je haalt hem er uit.spraybar

Ik dacht dat er 2 gaatjes in zouden zitten maar het zijn er meer. Onderaan 4 stuks, 3 in de spraybar zelf. 2 daarvan zie je in de doorgang, de derde zit dus eigenlijk verstopt. Zou dat het gaatje soms zijn dat verbonden is met het “remluchtgaatje” naast de luchtinlaat?remluchtgaatje
        Ik weet overigens niet waar de spraybar nu precies klemt. Ik denk onderin, bij het dikkere gedeelte. Daar zit ook een vlak kantje op, ik weet niet waar dat vlakke kantje voor is.
        Als de spraybar ook op het uiteinde boven klemt (beter gezegd als hij daar moet klemmen), dan moet je wel heel heel voorzichtig dremelen op opboren, frezen, of welke techniek je dan ook hanteert.

Met dat spraybarretje open en bloot, denk ik wel van dat daar best wel eens klachten door kunnen ontstaan als dat vervuild raakt. Je kan wel de spoeier schoonblazen, en met een piepklein boortje de gaatjes in de spraybar ook opschonen, maar die 4 doorlaatkanaaltjes onderin, laat staan, het “verstopte” derde gaatje, daar kom je niet bij.
        Misschien met wat carb cleaner en perslucht, of een ultrasoonbadje, maar ja er zijn wel eens dagen dat ik mijn compressor en ultrasoonbad en aggregaat thuis laat als ik op de brommer een ritje maak.

zevenenergie
        Donateur

Nu je ontdekt hebt hoe het eruit moet. kan je je carb naar de 14mm ruimen. Tis al vaker gedaan een ook de inlaat heeft al eerder die maat gekregen. Ik weet niet of het op dit forum terug te vinden is maar op het oude forum heb ik het vaker voorbij zien komen.
          Ik ben benieuwt hoeveel snelheid dit scheelt dus ik ga het volgen.

En ja die gaatjes staan in verbinden met het remlucht gaatje.
          het heeft iets te maken met dat de benzine zich mengt met lucht en dat het een emulsie vormt. het fijne weet ik er verder ook niet van.

Een compressor hoef je niet mee te nemen op lange stukken toeren. Je hebt immers je banden waar lucht in zit met een druk van 2,5 bar.
          Maar een ultrasoon kan je maar beter altijd bij je hebben.
          Je kan ook een verlengsnoer meenemen in plaats van een aggregaat, want er is altijd wel ergens een stopcontact in de buurt.

Shark
          Donateur

Haha kun jij niet een stukje onbalans in mijn vliegwiel frezen wat voor een ultrasone trilfrequentie zorgt. Dan heb ik een zelfreinigend blokje :mrgreen:

1

Shark
            Donateur

Groter dan 13/13 heet het topic, maar als je de luchtinlaatkant groter maakt, wordt het dan een 13/15? :mrgreen:

credits: https://makerworld.com/en/models/397785-sha-13-13-velocity-stack

Zo ziet het er uit, geprint in PETG op de Ender 3, 100% fill. Duurde iets van 4 uur.
              photo_5888876204562434572_wd1b4f29d-769d-4fee-bbe9-8151c703e4d7photo_5888876204562434573_wphoto_5888876204562434574_w

Je kan uiteraard ook dat kelkje bewerken, maar ik koos ervoor om de carb maar even te bewerken. Alles wat met de choke te maken heeft wegfrezen.photo_5888876204562434576_w

Ik wil alleen niet met een Malossilawaaifilter rijden, dus moet nog iets verzinnen omdat te fixen.

Voor de perfectie nog een aandachtspuntje: mijn 13/13 heeft een chamfer bij de inlaat. De kelk is gewoon een 13 mm gat, en dus is er nog een heel klein randje op dat punt. Eigenlijk wil ik daar gewoon iets op/in smeren. dat brandstofbestendig is, niet reageert met PETG of alu en toch goed hecht maar ook dat ALS het loskomt, geen schade toebrengt aan de motor. Iemand?

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 3 weken geleden door Shark.

zevenenergie
              Donateur

Je zou het met JB Weld kunnen doen dat is benzinebestendig en hecht beter dan wat dan ook  op de markt en is hitte bestendig en wordt wereldwijd door tuners gebruikt.
                (wel eerst opschuren en met aceton ontvetten.)

Ik heb een variatie op dit thema gemaakt.
                Ik had al een jaar of wat geleden een alu kelkje gemaakt wat er op kwam. Maar dan zit je met luchtfilter-gaasje dat er dan bijna tegenaan komt. En dat doet alles te niet.

Ik heb het als volgt opgelost:
                De carburateur uitdraaien.
                20250903_125209

Kelkje draaien.20250903_125228

En zie daar.
                20250903_130222
                Het uiteinde van de kelk zit nu gelijk met de achterkant van de carburateur en nu kan je gewoon met een standaard luchtfilter rijden. (Lekker stil) 😎

Ik heb ook nog de Spree-bar dunner gevijld met een halfrond zoetvijltje, voor een nog betere doorstroming.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.

Shark
                Donateur

Haha mooi dit. Inderdaad een stil aanzuiggeluid is wel zo fijn.
                  Ik heb helaas niet de metaalbewerkingskills om je trucje te kopiëren.

Het standaard / polinifilter is stiller, maar ook daar past dan niet het kelkje meer in.

Na uren denken hoe ik het nou kan oplossen….
                  denker

Heb alle opties dus maar even onder de loep genomen.
                  Het viel me op dat het Polinifilter eigenlijk net een te brede klem heeft. Als je het Polini-filter helemaal op de carb schuift, dan raakt de klem ook net het opstaande randje. Minpuntje voor Polini. Een smallere klem had het opgelost.
                  Het polini sponsje is vrij grofmazig en dun. Het Malossi-schuimpje is geloof ik net een slag fijnmaziger.
                  schuiompkjes
                  Dus Polini de bovenste, en malossi de een na bovenste.
                  Het Malossi-filterschuim sluit niet helemaal overal netjes aan naar mijn mening, dus er gaat ook wat ongefilterde lucht het blokje in. Enfin, de pasvorm van Malossi is toch wat beter lijkt het (de aansluiting) en het kelkje past, dus als ik de malossi als uitgangspunt neem, maar van de herrie af wil, moet ik eigenlijk de inlaatbuisjes van Polini hebben.
                  Kom ik opeens dit ding tegen
                  sus
                  bron: https://www.thingiverse.com/thing:6821525

Ben heel benieuwd of die het rauwe geluid van een Malossifilter kan onderdrukken. Dan is de hele oplossing vrij simpel. Kelkje printen, carb aanpassen, suskastje printen, monteren en klaar.

Hier een plaatje van een ander type, zelfde idee:
                  kast

zevenenergie
                  Donateur

Goed gevonden…
                    Ik denk dat het goede sussen van de orginele filters komt doordat de pijpjes niet allemaal even lang zijn.
                    en dus de drukgolf niet in elk pijpje tegelijk naar buiten laat komen.

Kan je met al dat plastic je blok nog wel een beetje naar achter schuiven?
                    Ik had ook ooit iets geprint maar kreeg de snaar er niet meer op. 🙄

1

zevenenergie
                    Donateur

Wel geinig om eens een doorsnede van een carburateur te zien. Maar ik vraag me af of het een goed idee is om de doorlaat te vergroten. Ik zie natuurlijk al weer een hele boel apen en beren voor ik aan zoiets zou beginnen. Is die doorlaat niet precies afgestemd zijn op grote de gaatjes in de sproeierbuis? En voor dat je het kan door boren moet je die sproeierbuis er eerst nog uit zien te krijgen. Ik zou niet weten hoe je die er uit krijgt en er weer in krijgt zonder ‘m te vernielen. ik vermoed een krimp verbinding.. en hoe komt het dan met de versteviging met metaal epoxy. Blijft dat wel goed zitten als je het gaat warm stoken. enz enz.. Denk dat je dan beter een 15mm tomos carburateurtje kan aanschaffen.. die lijken er aardig op maar zijn in wat meer variaties aan maten te krijgen.

Hoi Wim, om nog even je vragen te adresseren:

Ik heb hier een 13/13 liggen die heeft dezelfde spree-bar als een 12/7 daaruit blijkt dat de afstelling voornamelijk door de sproeier bepaalt word.  Echter er zijn ook 12/7 carburateurs die een andere spree-bar hebben. dat zal wel iets met het bouwjaar te maken hebben.
                      Ik haal de spree-bar los door boven in een gaatje te boren. Zo diep dat je net een stukje messing tevoorschijn ziet komen. Daar kan je dan met een dunne doorslag de spree-bar er uittikken.20250905_131946
                      Hij klemt in het onderste gat dus je kan hem er gewoon weer in tikken, zonder lijm of wat dan ook. Omdat de spreebar dicht is aan de bovenkant, heb je geen last van het geboorde gaatje. Het is een pers-passing. Heet stoken doet heel weinig.0,003mm als je de uitzetingcoeficenten van elkaar aftrekt bij 75 graden verschil. En pas op want de legering is Zalmak dat is een zink legering met een vrijlaag smeltpunt.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.
                      1

Shark
                      Donateur

6

Blok in de ‘achterste stand’ in een ciao. Tis een beetje pielen omdat dat plaatje voor de treeplank net in de weg zit, maar het past wel, het smalle model. Zeer duidelijk verschil in lawaai. En de luchtdoorgang is ruim ruim voldoende (brommer loopt met Malossi filter net een tikje te arm en met een Polini filter niet te arm). Dus toppie!

zevenenergie
                        Donateur

Mooi dat het allemaal zo precies past. En dat het voor iedereen beschikbaar is. Met een 3d printer ligt de wereld aan je voeten.Kan je al iets zeggen over het verschil in snelheid?
                          Of is dat nog geheim?

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.