- Dit onderwerp bevat 25 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Mogguh,
Vandaag kwam ineens het gekste gedachte ooit te binnen, namelijk: zou het mogelijk zijn om een carberateur groter dan een 13/13 te monteren op een standaard inlaatspruitstuk?
Zo ja welke? ik heb bijvoorbeeld nog genoeg soorten en maten aan bing carberateurs liggen (14-17MM)
Als iemand hiermee ervaringen heeft, hoor ik het graag, zo niet ga ik het gewoon proberen (want als iets niet past, is het altijd passend te maken 😉) en kijken wat er gebeurt, als dat het geval is houd ik jullie op de hoogte van wat er gebeurt.
Fijne dag!
30 april 2023 om 08:40 #819983Passen is niet het probleem. Het heeft alleen weinig zin. Bij een standaard carter kan je de inlaat niet verder vergroten dan naar een dikke 13mm.
Een grotere carb heeft dan ook geen zin helaas..No stress, all fun and a bit of speed30 april 2023 om 08:42 #819984Ik heb hier ook wel eens over na zitten denken.. zeker als je ziet wat een verschil in aanbod aan carburateurs er is naast de standaard carburateurs tot 13mm dan zou het wel een leuke optie zijn. Maar ja.. de standaard inlaat zal je nooit veel groter dan 13mm kunnen krijgen dus dan kan je er misschien wel een dikkere gasfabriek achter knopen, door een verloop stuk te maken, maar vervolgens moet het benzine lucht mengsel dan wel weer door een dunne inlaat. Denk niet dat dat de “flow” ten goed komt eerlijk gezegd. En het volgende wat me dan te binnen schiet is: als het zo makkelijk zou zijn en goed zou werken.. waarom zou men dan zo veel geld besteden aan die reed valve blokken 😉 Maar goed ik heb het zelf nooit geprobeerd dus ik zal de laatste zijn die beweert dat het absoluut niet kan.
Zou zo zeggen.. probeer het!!
30 april 2023 om 09:13 #819986Bing 19mm.
Maar dan wel met een aangepaste inlaat van 20mm, werkt op zeker goed 😛
Succes zou ik zeggen

Up : ..
Zal vandaag dit blokje even opzoeken want dit is de enigste foto die ik in mijn archief heb.TICKLING BARN30 april 2023 om 11:21 #819989Ik denk dat het best kan, maar of het lekker zal lopen op een standaard inlaat… Dat vraag ik me af. En dan moet je het nog passend zien te krijgen. Een 16mm sha komt bijvoorbeeld al tegen het blok aan, kijk maar hoe die speedengine 16mm spruitstukjes een beetje schuin staan.
Maar ik heb hier op het forum ook een keer een foto van een speedengine met de carb op een stuk slang gezien, dus kan niet bestaat niet.
Of je moet iets zoals Crullie maken, dan is de doorlaat ook goed en blijft alles lekker compact. Gasreactie gaat namelijk achteruit als je carb verder van je inlaat af zit.Oja, en een 16mm carb op een 13mm inlaat wordt meer afgeknepen dan een 13mm carb op een 10mm inlaat. Lijkt allebij 3mm verschil, maar dat is de diameter. Oppervlakte verschilt meer, tussen 10 en 13 zit ~53,5mm² verschil en tussen 13 en 16 al ~69mm². Hoeveel dat uitmaakt weet ik ook niet, maar ik hoop dat je het ga testen want in ben wel benieuwd.
30 april 2023 om 12:08 #819992Aha! Dus technisch gezien is het mogelijk, maar het zou pas nut hebben als je je inlaat uitvijlt/groter maakt? Grappig om te weten. Mocht ik ooit nog wat tijd over hebben ga ik het zeker proberen!
Vind ik op een oude externe harddisk nog een foto, dus voor de liefhebbers 😉
Als je dus een 20mm inlaat last dan gelijk ook even het inlaatvlak vergroten en frezen en aanpassen zodat het een mooie inlaat word, 19mm Carb waardig.

De rode lijn is ongeveer wat het uiteindelijk is geworden, volgens mij een beetje kleiner om er zeker van te zijn dat het nog goed liep.
Heerlijk een beetje tunen, of niet dan !!
😎TICKLING BARN1 mei 2023 om 01:16 #819999Ik zat nog te denken, bij het zien van die dikke Bing carburateur,.. Hoe zou die het dan aan de binnenkant hebben gedaan 😉
4 juni 2023 om 12:28 #820357ik kon het even niet meer terugvinden, maar las ergens op het forum (tijd terug) dat je problemen krijgt met stationair lopen als je de 13/13 opboort naar… wat zou het zijn… 14,[nogwat]
Ik neem aan dat het spleetje te groot wordt, als de gasschuif helemaal onderin staat.
Ik weet niet wat dan precies het probleem is, maar zou je niet, of de gasschuif op de puntjes iets kunnen afvijlen, zodat deze dieper kan vallen (rood hieronder), en(/of anderzijds) het plekje op de gasschuif waar de stationairschroef tegenaankomt, iets uithollen (groen hieronder)?

Ik zit hier te tikken met met een 13/13 onder mijn neus, terwijl ik een kelkje probeer te tekenen.
Dan zie je ook links een gaatje zitten (blauw aangegeven hieronder)

Ik snap dat je die open moet laten, maar wat is eigenlijk de functie van dat gaatje?
en waarom maken mensen dat gaatje ook door in de kelk?

Zou je dat gaatje niet beter, schuin naar de zijkant kunnen in de kelk, zodat de vorm van kelk overal gelijk is en niet wordt “verstoord” door dat extra gaatje?4 juni 2023 om 23:01 #820361He dat kelkje ken ik.
Ik heb er aan gedacht om het gaatje aan de zijkant te maken maar ik vond het toch beter als het in de lucht stroom zat, omdat de kelk dicht tegen het filter gaatje zit en er dan te veel druk verschil optreed tussen de opening van de carb en het gaatje en je problemen krijgt met de afstelling. Het wordt ook wel het remlucht gaatje genoemd.Het verstoort naar mijn idee de lucht stroom maar heel weinig.
Ik rijd nu met een veel kleiner kelkje waar het gaatje buiten valt en dat scheelt al veel.
Als de scherpe kanten van de carb ingang, maar gebroken worden is het al effectief.21mm carb:
Mogelijk door een breder krukwang.

Echo…oh oh oh
5 juni 2023 om 10:35 #820368Ja het plaatje kwam van jou jou ou ou ou

Raar gaatje. Heb uit pure baldadigheid interesse eens een oude 12.7 in tweeën gezaagd.
De ontluchting van het vlotterbakje gaat via het gasschuifdekseltje, dus daar heeft het niks mee te maken.Op het “remluchtgaatje” had ik perslucht gezet en dan komt er vooral lucht uit de linkerkant boven waar je een van de twee schroefjes van het gasschuifdekseltje (2x woordwaarde) indraait.
Hou ik mijn vinger op dat gasschuifdekseltjeschroefdraadgaatje (3x woordwaarde), dan komt de lucht uit de spraybar. Mmmm… perslucht is onhandig. Beetje vloeistof dan maar met een balgje. En waarempel, de vloeistof komt uit de spraybar. Snap nog steeds niet wat nou precies de functie is. Zou het misschien zoiets zijn, als bij van die ruitenwisservloeistofjerrycantuutjes (4x woordwaarde), waarbij er ook een soort ontluchting mogelijk is, met hetzelfde reservoir. Kloek-kloek-kloek-kloek-kloek, zegt ie dan, in plaats van kloek…. kloek.
Ach ik kan het waarschijnlijk wel gewoon vinden op het internet, maar erover lullen in onwetendheid is leuker.Met de carb in tweeën heb je ook een goede kijk op het maximale wat mogelijk is, qua doorlaat.
Zal straks eens de foto’s posten, wie weet heeft iemand er wat aan. Misschien, zo dacht ik, kun je de dunste plekjes eerst versterken/verdikken met JB weld en nog net een halve millilmeter verder gaan 🙂5 juni 2023 om 12:55 #820374
Ok nog even over het kelkje. Ik ben geen kelkdesigner, dus misschien is deze wel veel te lang, maar toch.
Ik wil geen Malossi-lawaai, maar Polini-beschaafdheid.
Als het polinifilter open maakt, dan zie je een kruis zitten, met als functie het filtermateriaal op zijn plek houden.
Dat kruis zit eigenlijk in de weg als je een kelkje plaatst.
Als je nu de vier punten doorsnijdt, valt het hele kruis eruit.
Met het nieuwe plastic onderdeel, vast te lijmen op het Polini filter, heb je een kelkje in het Polini filter.
Het filtermateriaal drukt dan wel direct tegen het kelkje, en comprimeert ook iets, dus weet niet of het ideaal is. Aan de achterkant zitten gaatjes voor de nokjes en palletjes.
Dus de theorie is, dat je het Polinifilter opent, aanpast en het nieuwe onderdeel erin legt (de carburateur moet dan wel ook gedemonteerd zijn), aligneert door middel van de gaten voor palletjes/nokjes. En dan vast lijmt.
Je zou dan namelijk het kelkje precies gecentreerd op zijn plek plaatsen, bij de montage van het filter.
Het is maar een concept…5 juni 2023 om 15:12 #820375Als het filtertje tegen het kelkje aanzit dan, hoor je dit:
In plaats van kloek, kloek, kloek. Omdat de doorgang dan te klein is.
5 juni 2023 om 16:08 #820376Genoteerd, eens kijken wat er dan mogelijk is 🙂
Terug naar de
6 juni 2023 om 23:36 #820400een 12.7 in twee

ik heb het gemeten en ik denk dat je, als je zou willen, de doorlaat kan vergroten naar 14,4mm. Je hebt dan wel echt een flinterdun randje.
Als je met metaalepoxy eerst zou verstevigen (en dat aanbrengen moet dan erg creatief, met name bij het gasschuifje komt er bijzonder nauw), dan kun je denk ik gaan tot 15,5mm, en misschien niet precies rond, maar een beetje ovaal. Je hebt er overigens weinig aan op een standaard blokje want het tuutje van de inlaat is denk ik ook zoiets buitenmaat. Maar wie weet voor een speedengine.
En voor de goede orde, of het uberhaupt (goed) zou werken, geen idee. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.