Vespa-Ciao.NL
:: Groefkogellagers voorwiel

Home Forums Techniek Mechanisch Groefkogellagers voorwiel

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Shark
    Topic starter

Vraagje over de lagers in het voorwiel.
      Ik weet nog dat we vroeger bij een peugeot Fox de vooraslagers vervingen met groefkogellagers van SKF, ipv de originele losse kogeltjes in vet.
      Het verschil was dat met originele lagers het stuur enorm ging wiebelen als je het stuur even losliet, met de nieuwe lagers bleef ie keurig stil en dat kwam de rij-eigenschappen ten goede.
      Ik heb hier even geen wiel liggen om te kijken hoe dat ook alweer in een Vespa zit, maar heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Ralf
      Bijdrager

Dag shark,

Misschien teveel kogeltjes erin ?
        Dat die daarom gaat wiebelen ( loopt te zwaar en onbalans )
        De bedoeling met die kogels in het vet is , de cone helemaal volgooien met die kogels en dan 1 eruit halen.

Groeten Ralf

Beste antwoord

zevenenergie
        Donateur

Wim
          Bijdrager

Dag shark, Misschien teveel kogeltjes erin ? Dat die daarom gaat wiebelen ( loopt te zwaar en onbalans ) De bedoeling met die kogels in het vet is , de cone helemaal volgooien met die kogels en dan 1 eruit halen. Groeten Ralf

Ralf snapt de vraag niet.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Shark
            Topic starter

Bedankt voor de link, precies wat ik bedoelde, al weet ik niet of dat dus past op een Si met 4-spaaks velgen.

mean-machine
              Bijdrager

Dan effe contact maken met JMPB…………….

Ralf
                Bijdrager

ok

Shark
                  Topic starter

heb zo’n setje dus gekocht…
                    De lagers vallen er bij mij tot een bepaalde diepte zo in (zit net geen speling op, maar het scheelt niet veel)
                    as

Als ik er met een grote dop en een hamer heel voorzichtig op tik, gaat ie nog een klein stukje verder, maar dan houd ik ook op, zodat ik de boel niet kapot maak.

Drie vragen:
                    1. hoort het eerste deel (dus de eerste paar mm) zoals op de foto er “zo” in te vallen, of is er dan al iets niet helemaal lekker met de lagerpassing van mijn velg ?
                    2. Wat is de aanbevolen montagetechniek? Ik heb wel een pers, maar een 16 inch velg krijg ik er net niet onder. Ik overweeg nu een methode waarbij ik met een schroefdraad en pasdoppen het lager er langzaam in pers… Maar daarbij komt vraag drie:
                    3. Hoe diep moeten de lagers komen? ik zou zeggen flush met de buitenkand van de velg, maar er lijkt nog een paar mm ruimte om het lager eventueel nog wat diper te persen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mocht het niet lukken, dan heb ik gewoon een standaard asje nog liggen, maar zou wel zonde zijn.

Gratje
                    Bijdrager

Ik heb ook een type A gemonteerd in mijn 5 spaaks velg.
                      Even snel gekeken aan de kant waar de KM teller zit daar zit ie zelfs net wat dieper dan flush met de rand.
                      Weet je zeker dat je een type A hebt besteld/gekregen? deze bus is 54mm lang.
                      Heb sterk het gevoel dat je een type C hebt gekregen van 64mm (voor citta velg).

Ik had ze erin gekregen zonder enige problemen en zonder speling.
                      Ik had de lagers er half in getikt. De kant van de KM teller er tot het einde in getikt, Want op een gegeven moment kan die niet verder.
                      Daarna via de andere kant van de velg de  tussenbus (van 54mm) erin gedruwd.
                      Daarna de lager aan de rempot kant er half in getikt. Zodat de tussenbus in de lager past.
                      Daarna de As erin, en de oude lagerschalen met de bolle kant naar buiten over de as geschoven aan beide kanten en met 2 grote moeren zo de 2e lager erin gedraaid.
                      De oude lagerschalen zaten dus andersom als hoe ze uit de velg kwamen.

Dus als je nog kan even je tussenbus meten. als het een 54mm is dan heb je de correcte type A voor je 4 spaaks velg. Is ie 64mm dan heb je een type C gekregen voor een citta velg.

Ow ja, of ie er zo half invalt durf ik niet meer te zeggen. Dacht het wel. Zolang ie maar niet meteen tot aan de smallere rand valt in je velg.

ps:

@zevenenergie
                      speciaal voor jou eindelijk een avatar aangemaakt, helaas niet jouw suggesties 😉

zevenenergie
                      Donateur

Hallo @Gratje
                        Ik vind het een mooie avatar, het is weer eens iets anders.
                        Heb je dit topic al eens bekeken?

Verklaar je Avataar.

Ik denk dat de meeste van ons wel nieuwsgierig zijn naar wat er nu eigenlijk te zien is.

Shark
                        Topic starter

Heb de 54mm Gratje, dus moet goed gaan. Zal ze dan voorzichtig erin persen, thanks!

Shark
                          Topic starter

Heb wel een pers, maar het hele wiel pas er natuurlijk niet in. Dus maar even een custom tooltje gemaakt met een stuk ijzer en een draadeind. Ging prima, maar toch ook weer niet. Hoewel ik echt mijn best deed om alles zo recht mogelijk erin ter krijgen en ik de lagers er wel ver genoeg mee in kreeg, zat het binnenste alu busje toch iets vast, oftewel, lagers zaten er toch iets scheef in 🙁
                            Damn… beunhaas.

Anyway, ik had nog een setje velgen reserve liggen en kon dus wel een risico nemen en dus ging dan maar toch voor de minst gewenste oplossing: een hamer en een pendrijver, voorzichtig tikje op de buitenste rand van het lager en tot mijn eigen verbazing ging dat perfect. Twee tikjes bleken voldoende.

Het zit erin. Foto plak ik er nog onder

zevenenergie
                            Donateur

Het heeft even geduurd.waiting-bored maar daar is tie dan emoji-excitedeen echte nippel:Screenshot 2022-04-14 at 18-40-35 Bestel Dubbele nippel messing online

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.