Vespa-Ciao.NL
:: Goeie led lamp.

Home Forums Techniek Elektrisch Goeie led lamp.

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Raoul96
    Bijdrager

Goed dat je het zegt inderdaad. Het moet in mijn geval natuurlijk een 12v regelaar zijn.

Ik vraag mij alleen af wat een led lamp met het lichtbeeld doet. Ik heb een aftermarket koplamp (rond geel model) met een BA15 fitting lampje. Het zou zonde zijn als ik met led nog minder zicht op de weg heb dan met hallogeen..

Wim
      Bijdrager

Ik vraag mij alleen af wat een led lamp met het lichtbeeld doet.
        Ik heb een aftermarket koplamp (rond geel model) met een BA15 fitting lampje.
        Het zou zonde zijn als ik met led nog minder zicht op de weg heb dan met hallogeen.

Net hoe je het monteerd.
        En er zijn ledlampen die rondstralen, die hebben dus rondom en aan de voorzijde lichtopbrengst dat ook nog eens allemaal tegelijkertijd brand.
        Dat is leuk voor remlicht stadslicht enz.
        Niet voor de hoofdverlichting in de koplamp.
        Voor de koplamp zijn er speciale, die stralen omhoog(=gedimd licht, waar je normaal mee rijdt). En ze stralen ook naar beneden(=groot ongedimd licht) Die functies moeten apart geschakeld kunnen worden uiteraard.
        Sommige hebben tijdens de groot(hoog)licht functie nog wat leds aan de voorzijde branden als een ver-straler.(rechtdoor).

Gedimd licht:

lichtbeeld dimlicht

Ongedimd licht(verblindend):
        lichtbeeld ongedimt (groot)licht.
        Ongedimd licht met verstraler(verblindend):
        lichtbeeld ongedimt (groot)licht met verstraler.
        Tabel lichtsterkte, vergelijken.
        De wattages vermeld zijn verbruik bij gloeilampen niet het verbruik bij de andere 3.
        Daarom staan de procenten er bij.
        Dus een 40W gloeilamp(=+/-400Lm) zou bij eenzelfde ledlamp(470Lm)
        8Watt verbruiken.
        lumen vs watt

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Raoul96
        Bijdrager

Heel helder. Dankjewel!

Wat ik mij nog wel afvraag. Ik heb nu een BAY15D lamp. Met onderin 2 plus contactpunten en de min loopt via de kraag.

Bij een BAY15D led zijn de 2 contactpunten plus en min en heeft de kraag geen massa functie. Of begrijp ik dit verkeerd?

Wim
          Bijdrager

Nee dat kan niet, dan zou een bay15d ledlamp nooit in bijv een achterlichtfitting van bijv een auto kunnen om als stads/remlicht te fungeren.
            Dat was nou juist de bedoeling.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
          4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.