Home › Forums › Mening & ervaring › Overige mening & ervaring › Goedkope ultrasonische reiniger
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 maanden geleden door Ralf.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
20 juni 2019 om 18:46 #787854
Hey,
Met het oog op wat opknapwerkzaamheden aan de Citta ben ik laatst eens gaan kijken naar de ultrasonische reinigers. Omdat ik zoveel mogelijk originele onderdelen wil hergebruiken of bewaren leek me dit een handig apparaatje om alles weer een beetje schoon/mooi te krijgen.
Na een beetje rondkijken viel mijn oog op de volgende:
https://nl.aliexpress.com/item/32818768947.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.28334c4duTRq79
Verzending uit Tjechie, en hij was binnen 4 dagen binnen. Op Nederlandse sites staan ook vergelijkbare producten te koop, maar vaak net iets duurder en kleiner. Want klein is hij wel, met een inhoud van 0.8l, dit is waarschijnlijk net groot genoeg om een carburateur in te leggen. Maar werken doet hij wel, ik heb een controle proefje gedaan met een aantal rondslingerende boutjes en moertjes. De vloeistof die ik gebruik heb was 1/3 azijn 2/3 (kraan)water en een drupje afwasmiddel. De ene set in de reiniger, de andere gewoon in een bakje met dezelfde vloeistof.
Voor de proef; (links is controle – rechts is ultrasoon, in alle foto’s)

Na 30 minuten;

Na 60 minuten;

Na 90 minuten + afspoelen en afdrogen met een doek voor de het reguliere bakje;

Al best een verbetering, maar nu met de ultrasone reiniger;
Vooral voor al die plekjes waar je net niet bij komt werkt het perfect, vooral in de schroefdraden zie je een mooi verschil, de foto’s doen hier niet helemaal recht aan. Het enige nadeel is dat dit apparaat maar een timer heeft van slechts 30 minuten, ook al is dit al meer dan de meeste apparaten die in Nederland worden verkocht (vaak max 10 minuten). Toch vind ik hem de ~33 euro zeker waard, vooral voor de schroefjes en carb/onderdelen gaat hij goed van pas komen.Zijn er nog anderen die ervaringen hebben met dit soort apparaatjes, en hebben jullie nog tips voor b.v. vloeistoffen om te gebruiken? Ik hoor het graag.
En alle andere opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom 😆
20 juni 2019 om 21:33 #787865Gaaf Topic, dat hadden we nog niet

Ik deel hier mijn ervaring even,Ik vind TICKOPUR R33 Reinigingsvloeistof het meest geschikte schoonmaak middel voor aluminium en zeker voor carburateurs is dat een goed idee.want je wilt de kleine kanaaltjes niet door zuur laten aantasten.
De meeste carburateurs zijn uit aluminium of een zink-aluminium legering gemaakt. en aluminium kleurt donker in zuur.Voor andere metalen onderdelen is Dasty geen slechte keus, het ontvet krachtig en is ook een beetje zuur waardoor het bij hogere temperatuur ook lichte vliegroest verwijderd.
Zo,n klein ultrasoontje is niet verkeert, maar al snel te klein, Het bad is namelijk 0,8 liter van inhoud, maar je mag hem maar tot 3/4 vullen. Als er iets boven de reinigings-vloeistof uitsteekt krijg je kleurverschil.
Ik vind een 2,5 liter persoonlijk een beter keuze, als instap model.Ik heb gehoord dat op de meeste China modellen, op alles bespaart word, maar dat ze het wel doen.
Ik heb ook een Chinese, maar een goede, 5 minuten is vaak al voldoende om brandschone onderdelen te verkrijgen.Het is goed om je te bedenken dat een ultrasoon reiniger geen revisie apparaat is en dat dikke lagen vet en vuil eerst verwijderd dienen te worden. Roest gaat er niet mee af, tenzij je echt zuur gebruikt. (maar dan heb je aan een jam potje genoeg.) Maar het is wel zo dat ultrasoon chemische processen kan versnellen.
Ook is het belangrijk om de onderdelen na behandeling goed schoon te spoelen met water, en / of perslucht en met bijvoorbeeld WD40 in te spuiten om oxidatie tegen te gaan.
Ik vind je azijn met afwasmiddel, een leuk idee, ga ik zeker eens proberen.
20 juni 2019 om 23:27 #787878Leuk topic over goedkope Ultrasone reinigers. Ik vind alleen deze grote al snel te klein. Size does matter! En heb daarom wat meer uitgeven voor een apparaat welke ook motorblokjes aankan. Heb het een en ander geexperimenteerd met vloeistof, temperatuur en duur van het badje. Ik kan wel zeggen Tickopur R 33 all the way! Dit heeft voor veel van onze onderdelen geen nadelige impact op het materiaal. Azijn zal ik verre van weg houden wanneer je een carburateur wilt reinigen. Inderdaad tast dit het aluminium zo aan dat het wel lijkt op te lossen. Vooralsnog kom ik er ook achter dat de beste resultaten zijn wanneer de temperatuur het hoogst is. Dit hangt natuurlijk van je ultrasone reiniger en het te reinigen materiaal af.
Tevens zal ik een carburateur ook altijd uit elkaar halen en dan renigen ipv het hele ding onder te dompelen. Voordat hij in het ultrasone badje gaat een normale schoonmaak of poetsbeurt krijgt, zodoende het bad niet te snel te laten vervuilen en ook goed zijn werk kan doen.
21 juni 2019 om 09:22 #787890martino welk type ultrasoon reiniger gebruik je ik bedoel dan het type machine.
loop ook al tijd rond met het idee een te kopen vandaar deze vraag.onderhoud is behoud21 juni 2019 om 15:32 #787907Nou dat word binnenkort even zoeken naar wat Tickopur R 33 dan!
0.8l is inderdaad erg klein, dus voor mensen die misschien in de toekomst een dergelijk apparaat willen aanschaffen bedenk je wel dat veel meer dan een carburateur (in onderdelen) hier niet in past. Wellicht dat ik later een keer op zoek ga naar een groter modelletje, maar voor het huidige kleine spul is dit voldoende. Misschien dan wel een die ook een heel blokje aan kan zoals Martino 😈
21 juni 2019 om 17:12 #787913Ik heb een grotere via Alie gekocht passen carters ook gewoon in.
Zal eens kijken hoeveel liter het is, maar boven de 20 liter is hij zeker.
Tickopur 33 gebruik ik ook.
Zelfs dreft werkte al aardig.Ik ben inmiddels ook lid van de Ultra’s 🙂
Voor aanschaf dacht ik inderdaad lang na over de juiste maat.
Omdat ik voor zo’n aankoop goedkeuring moet krijgen in tweevoud van onze financiële directeur, heb ik haar verteld dat haar juwelen zullen glimmen als nooit tevoren 😀Idealiter past een naaf en een motorblokje erin, maar de grotere modellen zijn me dan weer net ff te duur. Plus dat mijn vrouw niet zoveel juwelen heeft. Stel je voor dat ze zou gaan klagen dat het ultrasone bad vol moet, want ‘waarom heb je anders dat dure ding gekocht?!’.
Enfin, gekozen voor een 3L model van Vevor. Hieronder de foto’s:
ERVOOR

TIJDENS:

ERNA:

Bij deze carb zat het pinnetje dat de chokehendel terugduwt als je gas geeft vastgekoekt. 20 min op 60 graden soppen, en het mechanisme was weer werkend.
Ik gebruik een hier aanbevolen basisch middel (PH 10-11), specifiek veilig voor Zamak en aluminium. Weet de naam alleen even niet, maar als je iets koopt let dus wel inderdaad op dat het het materiaal niet aantast.Over de maat, 3L is het misschien net niet. Prima voor allerlei carburateurs, maar net te klein toch voor een naaf of carterdeksel, koppelingshuis van een motorfiets etc. Ik heb bewust gekozen voor dit formaat omdat voor mijn situatie en budget precies goed was, maar als je er zelf een wilt aanschaffen, denk daar dan goed over na.
- Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door Shark.
21 november 2025 om 20:28 #830688Welkom bij de ultra,s.
Je had tegen je vrouw kunnen zeggen; Dat sevies er ook weer als nieuw uit gaat zien, want het haalt alle aanslag weg. En ook je bestek. Tupperwhare wordt ook weer een party. 💡
Dan had je een grote profesionele kunnen ultrasoon kunnen kopen.
Je kan je verzameling fopspenen er ook in doen en verkopen want je hoort er nu helemaal bij
Ultrasoon is echt geweldig. Er is niet fijners dan een vies onderdeel in een vers badje leggen en zien hoe het vuil oplost in de vloeistof. 😎
- Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door zevenenergie.
23 november 2025 om 17:09 #830703Ha, leuk ja een ultrasoon reiniger topic.
Ik maakte eerst alles schoon met een grote ontvetterbak , nu ook een ultrasoon reiniger gekocht ; Fluxon UC100DFN ultrasoonreiniger , 10 liter , carters , klok , alles kan er wel in .
Veel makkelijker en goed schoon, gebruik een beetje dasty verdunt met water . -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.