Vespa-Ciao.NL
:: Gilera Citta valt uit bij minderen toeren

Home Forums Techniek Problemen oplossen Gilera Citta valt uit bij minderen toeren

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ciao S
    Bijdrager

Ik zou een boegie sleutel halen bij de brommer boer en dan een goeie stevige niet een met en T handle lijkt handig maar kan je geen kracht op zeten flink inspuiten doek om de boegie heen stoppen die ook nat spuiten dan kan het de hele nacht lekker intrekken anders kroon kruip olie halen

Suc6!!

falstaff
      Topic starter

Je tip om er even een hamer bij te pakken heeft gewerkt :lol

Op de foto ziet hij er iets bleker uit dan in het echt maar als ik het goed begrijp mag hij wal bruiner en moet er een grotere sproeier op. De volgende stap is dan ook kijken welke ik nu heb en welk setje ik moet bestellen.

Voordat ik ga slapen test ik de nieuwe boegie nog wel even 😀

MCBoss
        Donateur

Met een beetje spinazie eten gaat een bougie wel ls hoor jongens. 8)
          Maar zeker niet met een hamer te werk gaan.
          Gewoon een ratel en een beetje kracht zetten doet wonderen.
          Vastzetten is niet veel meer dan handvast, je merkt nu waarom 😀
          Olie of wd40 heb ik in alle jaren nog niet gebruikt bij een bougie loshalen en ik heb hele ranzige, verroeste, verrotte blokjes meegemaakt.
          Dus gewoon kracht zetten tegen de klok in!
          Succes

falstaff
          Topic starter

Ben ook niet helemaal los gegaan met de hamer hoor :p Even een paar lichte tikjes op het handvat van de, verbogen maar nog net passende, sleutel en ik kon hem daarna met de hand verder los draaien 🙂

Brute kracht had ik al geprobeerd maar ik en vooral de boegie waren sterker dan het sleuteltje 😀

Ik heb net trouwens getest of de nieuwe bougie iets verbeterd maar dat is jammer genoeg niet zo (positief gezien: hij is er ook niet minder goed door gaan lopen :p).

SuperSi
            Bijdrager

Je vroeg om advies omtrent een bougie en dop.
              Keuze voor een merk bougie maakt niet uit, NGK is breed verkrijgbaar en heeft makkelijke maatstaven op het forum.
              Voor je bougie dop kan ik je wel echt de rode silicone dop van Champion aanraden. KLIK
              Deze sluit strak om je bougie en voorkomt zo dat er water bij je bougie kan komen.
              Zelf heb ik vaak met de zwarte dop van NGK gehad dat het rubbertje gaat uitslijten, en vervolgens valt bij elke plas water je brommer uit.

falstaff
              Topic starter

Ik ben begonnen met het loshalen van het blok maar heb nu een vraag: hoe krijg ik de koppeling los? De inhoud kwam er bijna vanzelf uit (zie foto) maar ook na het loshalen de blokmoeren en de snaar krijg ik de koppeling niet van zijn plaats..

[thumb=datas/thumbs/9207-wp_20151121_14_37_36_pro.jpg]9207-wp_20151121_14_37_36_pro.jpg[/thumb]
                [thumb=datas/thumbs/9207-wp_20151121_14_38_31_pro.jpg]9207-wp_20151121_14_38_31_pro.jpg[/thumb]

Wilk1985
                Moderator

Het is niet de koppeling die vastzit, maar de segmenthouder. Normaal gesproken kan je die er zo afpakken, maar soms kan hij ook flink vastzitten inderdaad.

Wat kan helpen is met beleid op verschillende plaatsen wat tikjes geven met de hamer, en hopen dat hij dan wat losser komt dan kun je wrikken…

Je kan ook proberen om met een tang 1 van de uitstekende deeltjes te pakken zodat je er wat aan kunt trekken terwijl je op de segmenthouder tikt.

ciao S
                  Bijdrager

Ik zou eerst de snaar los halen daar door kan hij hem klemmen en wilt i niet los daarna eens goed in spuiten met wd40 moet komt i wss wel wel los en anders paar kleine tikjes geven op de rand van het koppelings huis.

Lennaert
                    Sleutelbeheerder

Wat Wilk zegt.

De segmenthouder die je nu gebruikt is een replica van CIF deze staan bekend om het klemmen.
                      Even een tikje op de houder met een hamertje rondom zodat hij los komt kan je hem zo er af pakken.

Anders een 2 tal schroevendraaiers kruislings achter de koppeling en hiermee wat kracht zetten.

falstaff
                      Topic starter

Het is gelukt :). Moest wel naar de middenmaat hamer maar na een paar subtiele tikjes kon ik de segmenthouder er vanaf halen:

[thumb=datas/thumbs/9207-wp_20151122_15_25_38_pro.jpg]9207-wp_20151122_15_25_38_pro.jpg[/thumb]

Het blokje heb ik er nu ook uit gehaald (incl. carburateur en gasklep (?) en even afgespoeld onder de douche:

[thumb=datas/thumbs/9207-wp_20151122_16_05_10_pro.jpg]9207-wp_20151122_16_05_10_pro.jpg[/thumb]

Hij ligt nu te drogen op de eetkamer tafel (ook weer een nieuwe ervaring voor mijn vrouw :D) zodat ik er ’s avonds ook lekker warm aan kan knoeien :p

ciao S
                        Bijdrager

Dat is niet zo slim…. tenzij je een benzine je hem gekijk heb groog geföhn’d…
                          En je had wel de boegie dr in? De gasklep zit in de carb… suc6 met het blokkie! Wat ga je er aan doen??

Gr ciao S

falstaff
                          Topic starter

ciao S :
                            Dat is niet zo slim…. tenzij je een benzine je hem gekijk heb groog geföhn’d…
                            En je had wel de boegie dr in? De gasklep zit in de carb… suc6 met het blokkie! Wat ga je er aan doen??

Ik ben er vanuit gegaan dat het water niet zoveel uitmaakt omdat ik hem toch helemaal uit elkaar ga halen (de bougie zat er trouwens nog in en heb er wel op gelet dat er niet onnodig water in de carb is gekomen). Ik heb geen idee of dat echt nodig is maar omdat hij in de laatste 10 jaar al 11 eigenaren heeft gehad volgens het RDW en volgens de teller al meer dan 16300km heeft gelopen ga ik er toch niet aan ontkomen ben ik bang :p Ben in ieder geval al diverse probelemen tegen gekomen (koppeling, snaar, luchtfilter waar geen filter in zit :o, enz) dus een mooi leer project is het nu al 😉
                            Wil als hij weer lekker loopt ook flink gaan toeren dus dan kan het ook geen kwaad om te weten hoe hij in elkaar zit 🙂

ciao S
                            Bijdrager

Dat is zeker waar!
                              Als het blok goed loopt dan zijn er veel km’s mee te halen als je af en toe onderhoud er aan doet!!
                              Suc6!!

falstaff
                              Topic starter

Net voor het eten nog even de kop en cilinder uit elkaar gehaald en op een hele dikke laag roet na ziet het er volgens mij nog netjes uit:

[thumb=datas/thumbs/9207-wp_20151122_17_34_51_pro.jpg]9207-wp_20151122_17_34_51_pro.jpg[/thumb]
                                flink wat roet.

[thumb=datas/thumbs/9207-wp_20151122_17_35_05_pro.jpg]9207-wp_20151122_17_35_05_pro.jpg[/thumb]
                                geen kras/groef te zien (alleen wat rommel die er bij het uit elkaar halen is ingevallen)

[thumb=datas/thumbs/9207-wp_20151122_17_35_48_pro.jpg]9207-wp_20151122_17_35_48_pro.jpg[/thumb]
                                je kan bijna meten hoe dik de roetlaag is

Ik neem aan dat ik dit het beste kan schoonmaken met benzine?

Morgen ga ik de carburateur schoonmaken (moet toch een grotere sproeier in) en kijken of ik een vliegwieltrekken kan vinden bij de lokale brommer winkel.

ciao S
                                Bijdrager

Haha fliegwieltrekker…
                                  Hamertje 2/3 tikken aan de randjes en los is die… ja ff goed schoonmaken. Geen staalborstel gebruiken anders nieuwe zuiger kopen.

Gr ciao S

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.