Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Gilera Citta valt uit bij minderen toeren
- Dit onderwerp bevat 34 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 jaren, 4 maanden geleden door falstaff.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 november 2015 om 07:45 #209359
Sinds een week ben ik de gelukkig eigenaar van een Gilera Citta. Een dag na aanschaf viel hij af en toe uit waarna ik hem naar de lokale brommer winkel heb gebracht. Daar hebben ze toen de sproeier vervangen en de carberateur schoon gemaakt. Dat heeft het probleem even opgelost maar de laatste 2 dagen is het probleem terug 🙁
Starten doet de Citta prima en ook rijden is, zo lang je toeren blijft maken, geen enkel probleem. Als ik echter afrem om te stoppen of een scherpe bocht om te gaan dan slaat hij consequent af.
Wat kan ik nou het beste doen? Het zal vermoedelijk niet onverstandig zijn om hem een ‘grote beurt’ te geven maar zou iemand mij kunnen vertellen wat ik dan allemaal moet vervangen? De pakkingen, zuigerveren en andere kleine zaken wou ik al vervangen omdat dat de kosten niet echt zijn maar wat kan/moet ik nog meer meenemen?
9 november 2015 om 07:52 #225325Op de carburateur zit een schroefje met een veer eraan, hiermee kun je je brommer stationair afstellen mits de sproeiermaat klopt.
Dit zou je probleem met betrekking tot het stoppen en vervolgens afslaan kunnen verhelpen.9 november 2015 om 07:57 #242045Ik ga het als ik thuis kom meteen proberen :)! Ga onderweg naar huis ook meteen een bougie sleuteltje halen zodat ik in ieder geval kan zien welke kleur die heeft.
9 november 2015 om 07:59 #242046Een bougiesleutel is inderdaard niet verkeerd om te hebben. 😉
9 november 2015 om 08:38 #242047Ik heb het ook gehad bij mn ciao bij mij lag het aan een vieze tank… dan blijft je sproeier steets verstoppen en bij lage toeren krijgt hij teweinig benzine…
Ik heb mn tank schoon gemaakt en gelijk ff een filter er tussen gezet en een nieuw boegitje kan nooit kwaad9 november 2015 om 08:48 #242048Aan de tank had ik ook al gedacht. Heb hem nu elke keer netjes vol maar zal hem wel even zo goed als leeg rijden en daarna schoonmaken.
Hopelijk heb ik vanavond mijn bougie eruit halen en dan kijken welke het is zodat ik een nieuwe kan bestellen. Kan je trouwens ook een bepaalde bougiedop aanraden of maakt dat niet zoveel uit (als ik toch bezig ben dan vervang ik die ook meteen).9 november 2015 om 09:08 #242049Je kan ook een diepe dop gebruiken die gebruik ik altijd en qua boegie doo zou ik er een van ngk gebruiken en ook een ngk boegie en heb je een elec blok of eentje met cp’s anders de cp afstellen en schoonmaken
9 november 2015 om 09:49 #241079Voor zover ik weet heb ik een oudewets cp blokje. Is het trouwens aan te raden om preventief een nieuw contactpunt setje te bestellen (https://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/motordelen/electrische-motoronderdelen-gilera-citta/contactpuntset-citta-ciao-si.html)? Kost maar 3,90 zie ik dus dat is wel te overzien :p
9 november 2015 om 10:18 #241080Ja zou ik zeker doen!
9 november 2015 om 19:48 #242051Zolang de oude CP’s nog goed zijn zou ik ze niet vervangen. Wel even alles goed schoonmaken rond de ontsteking.
10 november 2015 om 21:12 #242055Ik heb vanavond geprobeerd het probleem op te lossen door het stationair toerental via het schroefje op de carberateur aan te passsen maar dat heeft het probleem niet echt opgelost maar wijst wel weer naar het volgende -> als de motor nu bij stilstaan bijna afslaat (wat nu wel langer duurt) dan hoor je een licht schurend geluid. Kan dit de koppeling zijn?
11 november 2015 om 06:38 #242056Ik zou echt geen idee hebben maar iniedergeval cp’s schoom maken of nieuwe kopen en die afstellen daarvoor mort het blok er af ik zku gelijk even de cilinder er af halen en kijken hoe die er uit ziet zuigerveren krassen enz gwn voor de zekerheid en dan de carb helenmaal schoon maken vergeet ook het lucht filter nirt schoon te maken en vervang gelijk het boegietje dan mort hrt eel goed komen denk ik co afstellen op 40/45 ik zet mn voelermaatje altijd pp 55 als je ze dan vast draaid staat ze bij mij altijd weer op 45
12 november 2015 om 20:10 #242060Het doosje met onderdelen en gereedschap is vandaag aangekomen maar loop meteen tegen het eerste probleem aan: ik krijg oude boegie met geen mogelijkheid uit het blok. Ik heb hem nu voorzien van een flinke dosis WD40 om het straks nog een keer te proberen maar heeft iemand misschien suggesties :con ?
12 november 2015 om 20:19 #242061Kruip olie of wd-40 goed inspuiten en in laten trekken boegie dop dr op en los tikke met een hamer gen tikjes geven op de schroevendraaier die door de boegiedop gaat als u zoeen dop heeft anders ratel met bij passende diepe dop 17 of 19 volgens mij en daar met een hamer lings om tikken dus tegen de klok in los draaien met de klok mee is vast.
Anders de cilinder kop er af en van binnen ook nspuiten maar met wd40 en en genoeg kracht krijgt u hem wel los! Succes!!
Sorry van de spelvouten van mn vorige bericht wan namelijk aant werk en had niet veel tijd om mn spelling te cheken12 november 2015 om 20:37 #242052Spelfouten is wel het laatste waar ik op let en dat was me dan ook helemaal niet opgevallen :lol
Ik moet morgen in ieder geval een andere bougie sleutel halen want hij zit zo goed vast dat mijn ‘oude’ sleuteltje (https://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/motordelen/electrische-motoronderdelen-gilera-citta/bougiesleutel-beugelmodel.html) helemaal verbogen is :'(
Ik spuit er zo nog wel een lading WD40 in en probeer het morgen of straks nog wel een keer 😐
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.