Home › Forums › Techniek › Framedelen › Gilera Citta ontsteking probleem
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 8 maanden geleden door nhybgklu.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 juli 2022 om 22:48 #816194
Goedenavond.
Ik ben nieuw op het forum en ik wil graag een probleem voorleggen,Ik ben een Citta aan het opknappen maar ik krijg geen of bijna geen vonk.
Als ik er een bobine zonder verlichting aansluiting op zet dan vonkt hij, doe ik er een (nieuwe) met verlichting aansluiting op zet vonkt hij alleen in het begin een keer, verder niet, zet ik dan de bobine met alleen aansluiting voor de ontsteking draad er op dan vonkt hij weer. Wat zou dat kunnen zijn? Bij voorbaat dank.10 juli 2022 om 10:56 #816196Goedenavond.
Ik ben nieuw op het forum en ik wil graag een probleem voorleggen.
Ik ben een Citta aan het opknappen maar ik krijg geen of bijna geen vonk.
Als ik er een bobine zonder verlichting aansluiting op zet dan vonkt hij,
doe ik er een (nieuwe) met verlichting aansluiting op zet vonkt hij alleen in het begin een keer, verder niet.
Zet ik dan de bobine met alleen aansluiting voor de ontsteking draad er op dan vonkt hij weer.
Wat zou dat kunnen zijn?Bij voorbaat dank.
Hallo Gerard,
er is wat verwarring wat betreft de bobine.
Met verlichtings aansluiting?Doe eens wat foto’s van je blokje, de ontsteking en bobine(‘s)
En van je Citta natuurlijk. 😎Dan zien we even beter waar je over praat.
Welke soort ontsteking en bobine, want hoe je het nu uitlegt dat bestaat niet
voor Ciao/CittaGr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.10 juli 2022 om 12:38 #816200Ik heb nog een andere Citta staan die gewoon rijd, als ik deze bobine op de ander zet vonkt hij niet, zet ik de bobine met alleen de aansluiting van de ontsteking er op zet dan vonkt hij gewoon, ik zal morgen wat foto’s maken van de andere Citta ontsteking.
10 juli 2022 om 13:05 #816201Hierbij foto’s van de ontsteking en bobines van de Citta die niet wil vonken, de linker blauwe komt er af en de rechter rode had ik besteld maar die vonkt niet. Op de andere Citta zit ook geen gat in het blok waar je de punten kan zien voor zover ik het kan bekijken.

10 juli 2022 om 14:24 #816202De blauwe (ouwe) is een CP /bobine ontsteking en de rode voor een Elektronische ontsteking / bobine.
Dus een nieuwe blauwe kopen..klik hier
Hierbij foto’s van de ontsteking en bobines van de Citta die niet wil vonken, de linker blauwe komt er af en de rechter rode had ik besteld maar die vonkt niet. Op de andere Citta zit ook geen gat in het blok waar je de punten kan zien voor zover ik het kan bekijken.
10 juli 2022 om 17:21 #816206Dank je wel. Hier kunnen dus ook de draden van de verlichting op? Ik neem aan dat de groene en witte draad voor de verlichting zijn? Hij lijkt overigens veel op de blauwe die ik heb. Wat is het verschil tussen de 2?
10 juli 2022 om 19:08 #816209Nou, de blauwe is voor puntenontsteking en de rode voor elektronische ontsteking.
Zoals gezegd. Dat is het enige verschil.
En GEEN draden van verlichting op een
bobine doen.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.11 juli 2022 om 01:08 #816212Helemaal duidelijk, dank voor de hulp, de zwarte draad uit de ontsteking gaat op de bobine dus en op het stekkertje op het blok naast deze draad gaat volgens mij de draad voor de verlichting. Zie foto.
Welke draad is dat de rode of de zwarte, en waar gaat de andere draad op dan? Zie foto
11 juli 2022 om 09:23 #816215De zwarte(grijze) die uit je blok komt gaat op de blauwe bobine.
De blauwe bobine werkt alleen als het ijzer van de bobine óók contact maakt met het
metaal van je frame. Dus vastschroeven.Op het stekkerblokje daarnaast op je blok komt de rode,
die gaat naar de schakelaar in je koplamp.De zwarte komt op de massa van je blok.
In je koplamp hoort een 6v 15w lampje
Achterlicht een 6v 4watt lampjeGr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.11 juli 2022 om 22:29 #816231Hartelijk dank voor het advies, alles zit er op en hij vonkt, heeft ook al even gelopen maar ploft wat en komt niet op toeren. Dus even kijken wat dat kan zijn,
12 juli 2022 om 16:40 #816244Hij wil wel starten maar ploft erg in de uitlaat, bougie al vervangen maar niet beter. Heeft iemand een suggestie?
12 juli 2022 om 23:40 #816246Staat het ontstekingstijdstip goed?
De contactpunten moeten op het hoogste punt van de nok op
0,45mm zijn afgesteld.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.13 juli 2022 om 13:13 #816252Punten staan op 0.45 moet goed zijn dus, ik begin de bobine te verdenken, hij pruttelt wel maar start niet door om te gaan lopen. Carburateur ook al gewisseld. Ik heb de blauwe bobine op de foto gemonteerd.
14 juli 2022 om 08:22 #816258Bobine’s zijn bijna nooit stuk, maar het kan.
Maakt de bobine en het blok goed massa met het frame?Je bent de Citta aan het opknappen.
Ik begrijp dus dat het blok er alweer onder hangt.
Met “citta opknappen” begrijp ik dat het blok al helemaal klaar is en gereviseerd?Zuiger zit goed om? (Pijltje naar de uitlaat)
Verder kunnen er ongeveer 50 mankementjes zijn die deze storing veroorzaken.
Dus veel, zeer goede feedback is nodig.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.14 juli 2022 om 14:14 #816265Ze zijn van mijn zoon, hij heeft er 1 rijdend en deze uit elkaar gekocht en helemaal opgeknapt, wij hebben alleen de cilinder er afgehad en de zuiger bekeken, en de carburateur ultrasoon gereinigd zou een draaiend blok moeten zijn volgens de vorige eigenaar, hij vonkt en krijgt benzine maar wil niet lopen, slaat gewoon niet aan, pruttelt en rookt wel. Ik denk dat ik de kop er even afhaal en de decompressie stift even reinigen en kijken of die goed afsluit. Het blok van de andere Citta loopt prima en die heeft een elektronische ontsteking, zit ook geen gat voor de punten. Als het niet lukt zet ik dat blok er onder en kan ik deze goed nalopen hij wil de ander ook weer opknappen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.