Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Gilera citta, ontsteking onregelmatig tot helemaal niet
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11 jaren, 6 maanden geleden door Crabz.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
29 september 2014 om 06:46 #211461
Goedemorgen!
Voor het weekend had ik te kampen met een brommertje dat af en toen inkakte.
Ik reed volgas en vervolgens leek het alsof hij benzine tekort had. Dus mijn eerste gedachte was zooi in de sproeier. Sproeier er uit. Schoongemaakt. Filtertje op carburateur schoongemaakt en tank leeg gehaald en nieuwe benzine er in. Maar helaas dit mocht niet baten.
Dus toen ging mijn gedachte uit naar de ontsteking. Mischien contactpunten slecht of bougie slecht. Als eerste bougie vervangen en gaf ook geen verschil. Op mysterieuze wijze heeft hij het daarna nog een paar keer gewoon gedaan maar probleem kwam terug.
Dus tijd voor een openhalen van het blok. Alles open en vervangen indien nodig. Helaas kwam ik er achter dat de lokale brommerboer gesloten was en kon dus zaterdag geen onderdeeltjes halen. Dus heb het maar gedaan met onderdelen die ik nog had. Ik heb het een en ander van een tweede blok uitgewisseld. Daaronder vielen condensator, spoelen, contact puntjes en nogmaals bougie. Verder heb ik nagekeken en schoongemaakt : cilinder, zuiger, zuigerveren (waren goed), en kop. Pakkingen waren nog top en compressie was perfect.
Daarna liep hij weer redenlijk met als enkel puntje dat bij volle toeren en bij optrekken ontsteking soms eentje oversloeg. En vanochtend was het weer feest hij ging langzaam maar zeker steeds onregelmatiger lopen en stopte er daarna helemaal mee. Nu denk ik dat de bobine kapot is.
Wat denken jullie? Verder heb ik ook nog een vraagje of niemand mij met plaatjes kan uitleggen hoe ik de carter kan aanpassen op de spoelpoorten op de DR43
Sorry voor typos zit op kut telefoon gr
Jeffrey
Ik heb even wat spaties toegevoegd en wat aanpassingen gedaan want je verhaal was echt niet te lezen. Gelieve een beetje rekening te houden met je mede forumgebruikers
29 september 2014 om 12:49 #223277Maak als je de carb schoonmaakt ook de vlotterbak grondig schoon. Er willen wel eens miniscule blaadjes or dingen in zitten die af en toe in je sproeier gaan zitten. Echt, soms zijn ze bijna niet te zien.
Voor het aanpassen van je carter zijn er een hele nette how-to’s:
spoelpoorten overnemen http://vespa-ciao.nl/page.php?id=197
complete motor aanpassen http://vespa-ciao.nl/page.php?id=187
29 september 2014 om 23:03 #223240heb je de filter in je tank al eens gekuist?
mvg30 september 2014 om 07:22 #223242@Edjuh, alleen jammer dat de foto’s in het “complete motor aanpassen” topic niet meer werken.
On topic: Maak, zoals de anderen aangeven, je hele benzine circuit eens schoon. Dat wil zeggen overal waar je benzine langs komt moet je eens schoonmaken. Kan zijn dat de doorstroming van je benzine ergens geremd wordt of rommel met zich meebrengt.
*edjuh: ja jammer van de foto’s, ik hoop dat Piet30 ze kan uploaden op deze site, extern is onbetrouwbaar.
30 september 2014 om 07:36 #223243Tankbeluchting?
Gr. Wim.
30 september 2014 om 11:16 #227471Hartenlijk dank voor het aanpassen van mijn post. Ik was op dat moment redenlijk gehaast en kon dus niet een fatsoenlijk bericht typen.
Ik heb in mijn post ook een aantal dingen vergeten te vermelden. Ik heb mijn vlotter bakje grondig gereinigd plus het filtertje op de caborateur waar de benzine slang op aansluit.
Het enigste zoals boven vernoemd is het reinigen van het benzine kraantje. Ik heb gisteren eenngrote bestelling gedaan voor een complete overhaul van het blok en daarbij ook een benzine kraantje. praktisch gezien alles elektrisch heb ik nieuw besteld en ga mijn carter klaar maken voor de dr 43 evo.
Ik heb 4 jaar (bijna) standaard gereden en nu ik een auto heb doe ik hem niet weg maar word het gewoon n leuk knutsel projectje
Iemand had het ook over het missen van fotos bij een how to. Deze had ook betrekking tot het tunen van de kruk as. En dat wil ik ook zeker gaan doen.
Alvas bedankt voor alle reacties. En sorry voor de slechte introsictie vol typ fouten. Ik duik vanavond achter de computer en maak er n mooi verhaaltje van.
Groetjes,
Jeffrey
30 september 2014 om 11:40 #227234Goed idee inderdaad om gewoon je carter opnieuw klaar te maken. Als je je carter gaat tunen voor de DR EVO vervang je neem ik aan ook gelijk de lagers, keerringen en pakkingen + contactpunt en condensator en dit zal waarschijnlijk ook je andere problemen al verhelpen.
Jammer inderdaad dat de foto’s in de how-to niet meer werken, maar als je in de zoekfunctie “carters tunen” intikt zal je waarschijnlijk ook genoeg vinden.
Bekijk ook dit eens, handige tip om precies uit te zoeken waar de poorten moeten komen: http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=244
2 oktober 2014 om 10:53 #224189Zo. Even een kleine update vamaf mn werk. Onderdelen had ik maandag besteld. En ze waren gister avond binnen. Aangezien me cittatje op het werk stil stond heb ik ze vanochtend meegrnomen en ben eerder begonnen om wat te kunnen sleutelen. Bobine vervangen hielp niet. Dus danmaar het blok er onder uit. Eenmaal het vliegwiel er af de algehele ontsteking vervangen. Pas na het los halrn van de ontstekings spoel kwam ik tot de conclusir dat het kleine stukje koper draad wat voor de massa is net voor het oogje was afgebroken en dus af en toe wel contact maakte en af en toe niet. Voor mij weer een leer momentje qant dit had ik nog nooit meegemaakt.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.