:: gilera citta doet het niet
-
hallo allemaal,
mijn gilera citta doet het niet.
de bougie vonkt goed, de citta is lopend weggezet.
als ik hem aanloop, hoor ik wel een geluid dat hij het wil doen alleen hij start dan niet.
misschien is de carburateur vies? weten jullie misschien waarom hij het niet doet?
groetjes
Ik weet verder niet hoe lang de brommer stil heeft gestaan, maar het kan geen kwaad om er even nieuwe benzine in te gooien. Al het bezinksel in de tank is naar beneden gekomen, en een deel ervan is waarschijnlijk ook in je carb terecht gekomen.
Sproeier eventjes schoonmaken en je bent good to go!
heb de sproeier schoongemaakt, nog steeds niks. wil nu de carburateur schoon gaan maken.
heeft dat zin?
misschien zet ik dan meteen 12.5 dellorto erop, heb ik toch nog liggen.
XiorBijdrager
Maak de carburateur maar eens in zijn geheel schoon ja, kan altijd zijn dat vuil iets blokkeert o.i.d.
Nieuwe benzine is vaak een goed begin. Zelf spuit ik wanneer ze lang stil hebben gestaan ook wat starthulp in de luchtfilter.
Carburatoren kunnen nooit schoon genoeg zijn! Neem een potje water, flinke scheut wasbenzine er in, nachtje laten weken. Dan alles mooi schoonmaken. Eventueel met een tandenstoker voor de moeilijk bereikbare plaatsen het vuil weg te nemen.
Indien stilgestaan:
– carb zeer flink reinigen (nachtje in product)
– oud benzine via kraantje laten uitlopen. Kraantje er af schroeven en schoon maken. (superklein werkje)
– nieuwe benzine én benzinefilter plaatsen. Indien veel vuil tijdens aflaten oude benzine, eerst tank spoelen met een flinke scheut verse benzine en laten uitlopen onderaan, zonder kraan.
Dan zou hij moeten starten. Starthulp lijkt me compleet overbodig eerlijk gezegd. Mijn oud blokje van de bravo start na 2j stilstand al vlot door enkel carb te reiniger en nieuwe benzine. Als hij nog niet vlot start na het bovenstaande moet je het gaan zoeken bij de compressie (pakkingen en zuigerveren, decompressie bekijken) of ontsteking.
Wat ik wel spuit na lange stilstand of na het blokje opengedaan te hebben: Kruipolie via het bougiegat. Want een laagje olie kan nooit kwaad 😉 2 takt wordt pas gesmeerd als er benzine bij te pas komt. Dus niet de eerste toeren voor hij start. Zuigerveren + cilinderwand – olie = ongezond :p
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.