Vespa-Ciao.NL
:: Gilera citta 60cc dmp start niet meer na regen

Home Forums Algemeen Overige algemeen Gilera citta 60cc dmp start niet meer na regen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ruben Hoekstra
    Topic starter

Hallo iedereen. Ben nieuw op dit forum en had een vraag, ik heb een gilera citta met een 60cc dmp cilinder en 12/13 dellorto carb en tecno circuit uitlaat maar er is een probleem. Ik had mijn citta 1 nacht buiten laten staan en het had even geregend maar ik krijg hem nu niet meer aan. Hij vonkt nog super goed (contactpunten model) er zit geen water in de carb en had deze toch nog even gereinigd voor de zekerheid, zit een 58 sproeier in. Weet iemand wat dit is? Hij staat nu 1 dag stil binnen na dit maar zou er graag weer op willen rijden.

Wim
      Bijdrager

Hallo Ruben,

ik ga er even vanuit dat je motor wel meedraait als je de Citta aanrent maar de motor gewoon niet wil aanslaan, mocht de koppeling slippen door water.
        Maar dat komt weinig voor vandaar.

Water in de benzine tank, benzine drijft op water, dus het water komt altijd onder in de tank, voor het geval je kraan op reserve staat, als er maar de hoeveelheid van twee of drie vlotterbakjes water in de tank zitten zit er dus steeds water in je carb.
        Staat je kraan op de normale stand kan dit bijna niet gebeuren, of er moet een halve liter water in je tank zitten.

Vocht en elektra, dat wil vaak niet.
        Vooral het hoogspanningdeel vanaf de bobine.
        Als de bougie kabel of dop ook maar een minuscule zwakke plek in de isolatie vertonen en er komt vocht bij heb je al kans dat de vonk naar massa slaat ipv de bougie bereikt.
        Controleer dit, droog het goed af, spuit het in met wd40 tegen vocht, ook de bobine, en het kleine draadje van blok naar bobine. Als die massa raakt en de isolatie is slecht met vocht er bij gaat zelfs die stroom naar massa lekken.
        Bougies met nauwelijks zichtbaar gescheurd porselein werken perfect, tot het eens goed nat wordt.

Succes, we horen wel hoe het ging.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Ruben Hoekstra
        Topic starter

Oke ik zal het proberen. Ik laat hem eerst nog heel even staan omdat ik er nu niet het meeste tijd voor heb. Toen ik hem net wou starten na de bui liep ie heel even en sloeg heel abrupt af. Had het vaker gehad maar dat ging snel over. Bedankt voor de tip anders wou ik hem bijna weg doen zo boos werd ik er even van maar heb er wel nogsteeds hoop in

Wim
          Bijdrager

In mijn onderschrift staat:

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is 😉

Een buitenschuur zonder verwarming droogt de brommer nu niet.(dat wordt pas Mei)
            Een interne verwarmde schuur/garage wel.

Gr. Wim.

Ruben Hoekstra
            Topic starter

Heb de bougie kabel er af gehaald en is inderdaad helemaal vochtig bij de bobine en bougie dop.

Wim
              Bijdrager

Ja precies, dus, alles! afdrogen en fohnen of wat ook, wd40 op alle draden
                en bobine tegen nieuw vocht, waarschijnlijk is het dan goed.

Gr. Wim.

Ruben Hoekstra
                Topic starter

Heb de kabel nu een paar uur bij de kachel gehad. Morgen kijken of die weer werkt. Heel erg bedankt voor de hulp!

SuperSi
                  Bijdrager

https://www.jmpbonderdelen.nl/bougiedop-champion-pr05m.html

Een absolute aanrader als je geen water meer in je bougiedop wilt!

Ruben Hoekstra
                    Topic starter

alles is nu droog. Heb een kabelbreuk gevonden en heb ik gerepareerd maar hij vonkt nog niet. Heeft iemand ideeën? Moet nog even de multimeter zoeken maar hoe kan ik de bobine het beste doormeten?

Wim
                      Bijdrager

De bobine meet je twee keer.
                        De primaire winding en de secundaire winding.

De primaire winding meet je tussen de stekkeraansluiting en massa.
                        Deze mag tussen 0,5 en 1,6 ohm zijn.

De secundaire winding meet je tussen de
                        bougiekabel en massa.
                        De mag tussen 4,5 en 6,5 K.ohm zijn.

Het ontstekingsspoeltje kan je ook nog meten.
                        Deze meet je tussen het draadje en massa.
                        Deze mag tussen 1,5 en 2,5 ohm zijn.

Alle te meten delen moeten volledig losgekoppeld zijn van andere onderdelen.
                        De gemeten waarden mogen best 15 % afwijken.

Deze waarden zijn redelijk algemeen voor allerlei brommers. Als er een defect is meet je veel meer verschil.

Gr. Wim.

Wim
                        Bijdrager

Je kijkt vanaf nu wel of er een vonk is direct vanaf de bougiekabel, dus zonder dop en bougie.
                          Verwijder dus je dop!
                          Gewoon om deze twee delen meteen
                          uit te sluiten. 😉

Gr. Wim.

Ruben Hoekstra
                          Topic starter

Heb even snel gemeten tussen de stekker aansluiting en de uitgang van de bougiekabel. Dat meette 5,67ohm moet nog even de andere meten

Wim
                            Bijdrager

Ja, nou opgeteld zou het kunnen kloppen, maar je moet eigenlijk de
                              metingen anders doen. Maar dat had je gelezen waarschijnlijk.
                              Zoals jij het uitvoerd meet je de twee windingen gelijk met massa als connector.

Gr. Wim.

Ruben Hoekstra
                              Topic starter

Citta vonkt weer als nieuw! Probleem opgelost, had het blok er onderweg gehaald en het dopje van het vliegwiel afgehaald en onder het vliegwiel gekeken en zag allemaal vocht op de spoelen en contactpunten zitten. Met een haardroger alles droog geblazen en vonkt weer als nieuw. Hij startte na 2 meter rennen en loopt weer goed. Bedankt voor de hulp!

Wim
                                Bijdrager

Kijk aan. Perfect!

Nu weer lekker rijden.
                                  Enne, drooghouden dat ding. 😉

Toch vreemd dat daar regenwater kon komen.
                                  Ik zou als ik jou was toch eens checken hier en daar aan de brommer.
                                  Missende kap(pen), gescheurd oid.
                                  Of stond de brommer heel schuin in de regen, maar dan nog vreemd.
                                  Had je gestoomcleaned?

Gr. Wim.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.