Vespa-Ciao.NL
:: Gezocht: Hulp ontroesten en coaten tank

Home Forums Advertenties Diensten aangeboden/gezocht Gezocht: Hulp ontroesten en coaten tank

• Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren geleden door Wim.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Jenoah
    Topic starter

Hallo allemaal,

Iets minder dan een jaar geleden heb ik mijn Vespa Si laten stralen en coating. Daar heb ik niets over te klagen, behalve over één dingetje en dat is dat er geen coating in de binnenkant van de tank zit. Na het coaten heb ik de tank een keertje moeten ontroesten en kort geleden kapte mijn hele brommer ermee. Toen bleek het dus dat de benzine- en carburateur filter beide goed verstopt zaten. Afgelopen week heb ik weer een poging gedaan om de boel te ontroesten, maar het mocht niet baten, want na het vervangen van het hele brandstofsysteem (kraantje, slangen, filters en carb filter) is het weer raak en kan ik nu letterlijk een bodempje roest in de brandstofslang zien liggen voor de filter. Maar hopen dat het blok niet naar de getver is…

Nou had ik wel wat gelezen over een coating aanbrengen van de tank van TankCure bijvoorbeeld, maar helaas kan ik dat momenteel zelf niet doen omdat dat zou moeten werken bij een minima temperatuur van 18 graden en ik geen verwarmde ruimte heb waar mijn brommer een week kan staan. En uiteraard heb ik eigenlijk ook geen zin heb om te wachten tot het weer meer is dan 18 graden buiten 😅

Ik ben dus op zoek naar iemand die al eens een tank succesvol heeft ontroest en wellicht nog wat tank coating over heeft en daarmee mijn tank wilt ontroesten en coaten. Maximaal +/- 40km van Apeldoorn.
      Mocht iemand interesse, tijd en ruimte hebben om dit te doen, dan hoor ik het graag. Prijs komen we wel uit.

Wim
      Bijdrager

Hallo allemaal, Iets minder dan een jaar geleden heb ik mijn Vespa Si laten stralen en coating. Daar heb ik niets over te klagen, behalve over één dingetje en dat is dat er geen coating in de binnenkant van de tank zit. Na het coaten heb ik de tank een keertje moeten ontroesten en kort geleden kapte mijn hele brommer ermee. Toen bleek het dus dat de benzine- en carburateur filter beide goed verstopt zaten. Afgelopen week heb ik weer een poging gedaan om de boel te ontroesten, maar het mocht niet baten, want na het vervangen van het hele brandstofsysteem (kraantje, slangen, filters en carb filter) is het weer raak en kan ik nu letterlijk een bodempje roest in de brandstofslang zien liggen voor de filter. Maar hopen dat het blok niet naar de getver is…

Nou had ik wel wat gelezen over een coating aanbrengen van de tank van TankCure bijvoorbeeld, maar helaas kan ik dat momenteel zelf niet doen omdat dat zou moeten werken bij een minima temperatuur van 18 graden en ik geen verwarmde ruimte heb waar mijn brommer een week kan staan.

Hallo Jenhoa,

Ik heb er velen gedaan.
        je zal de tank dus nogmaals moeten ontroesten.
        Coaten hoeft niet persé.

Is het toch geen straalgrit hè wat er nog uitkomt. 😉
        Koop:
        https://www.polyservice.nl/tank-cure/353-tank-cure-reiniger-2611.html

en die:
        https://www.polyservice.nl/tank-cure/242-tank-cure-ontroester-2612.html

De hele brommer moet gedemonteerd, want hoe dan ook, je moet hem,
        eenmaal gevuld met spul, steeds draaien.
        Dat wordt vervelend met wielen vork en blok er onder.

Gooi het blauwe(reiniger) spul in de tank en volg de instructies.
        Je moet de tank (brommer) steeds draaien en dan op een andere zijde een tijd
        laten rusten zodat het steeds aan die kant kan inwerken.

Nu de brommer toch geheel gedemonteerd moet zijn kan hij lekker in huis
        naast je bed staan/liggen ipv de koude schuur.

Zorg wel voor een goede! afdichting van de tankopeningen.
        Daarna even spoelen met warm water.
        Uitlekken, beetje laten drogen.

Daarna het rode spul er in (de ontroester) zelfde idee, steeds de tank even draaien
        zodat het spul steeds overal raakt, en dan ook steeds een tijd laten liggen.
        Je kan dat wel 3 dagen doen, veel langer als aangegeven.
        Je kan samen met het rode spul ook klein scherp grind bij doen, met schudden
        versneld dat het loskomen van de roest aanzienlijk, heb ik vaak gedaan bij
        echte dikke roest.

Dan leeggooien, en even twee maal spoelen met heet water.
        Tank zou nu brandschoon moeten zijn.
        Drogen.
        In feite is hij nu klaar om benzine te vullen, tweetakt benzine is met olie dus vettig, tank roest nooit meer bij blijvend gebruik van de brommer. Je hoeft dan niet te sealen.
        De tank geeft direct na drogen een laagje vliegroest, spuit na drogen direct wat wd40 door de tank, dan is het al oke. Na/tijdens opbouwen gewoon benzine er in.

Je kan na heeel goed drogen ook 2K tanksealer er in doen, dan dus geen wd40 gebruiken 😉

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Wim
        Bijdrager

Vervelend klusje maar als het klaar is ben je wel zo blij. Niets is zo irritant als rijden op je brommer en je weet dat er roest in de tank zit en dat die je elk moment kan laten staan.  Mijn Citta liet me vorige week dus ook staan door dat er roest uit de tank toch de sproeier had bereikt. Ben naar huis gelopen en heb ‘m een dag later meteen compleet uit elkaar gedopt tot er een kaal frame overbleef. De roest heb ik vervolgens met HG roestoplosser en Rust Arrestor Tanksealer aangepakt.

– Eerst met de tuinslang de meeste losse meuk er (met veel water) uit gespoeld.
          – Vervolgens de tank gespoeld met Dasty en weer uitgespoeld met water.
          – Toen dat HG spul (wat je moet mengen met water) in de tank gedaan. Om de paar uur het frame draaien en na 24 uur was de tank weer brandschoon vanbinnen. De tank daarna weer met water uitgespoeld.
          – Dan met een föhn de tank zo snel mogelijk droog maken om nieuwe roest te voorkomen.
          – Daarna een paar bussen remreiniger er door gespoten om het geheel nog eens goed te ontvetten en weer goed laten drogen.
          – Het frame netjes ingepakt met plasticfolie en het ontluchting gat en het gat van de benzine kraan dicht gemaakt.
          – Tanksealer er in en flink rond draaien tot het echt alles aan de binnenkant bedekt heeft.
          – Via het gat waar de benzine kraan in hoort te zitten laat je alle overtollige sealer er weer uit lopen er dan mag die 2 tot 4 uur drogen en dan herhaal je de procedure nog eens.
          – Nu geduld… het frame mag nu 4 dagen rustig staan te drogen.

Succes

gr. Wim

FonS
          Bijdrager

Ik heb een Ciao die veel roest in de tank had toen ik hem kocht. Die heb ik een paar keer doorgespoeld, daarna gewoon gereden. Met een steeksleutel en schroevendraaier in mijn zak, om de sproeier en vlotterbak onderweg schoon te maken indien nodig. Is max 5 keer voorgekomen, daarna nooit meer last van gehad.

Ik heb in elk geval 10x liever roest in mijn tank, dan een coating. Ik heb namelijk ook een Ciao waarvan de tank door een vorige eigenaar gecoat is en geloof me, dat gun je niemand.
            De coating laat los van de tank en na veel tijd en moeite is dit het grootste deel van de troep die ik eruit heb kunnen halen.

20230302_202941
            20230302_203102

Dus mijn advies: goed schoonmaken en spoelen, dat heeft voor mij altijd goed gewerkt. Niet coaten.

Wim
            Bijdrager

Er bestaan ook gewoon coating verwijderaars hoor. 😎

Klopt, Ciao tanks maken deel uit van het frame.
              Een Ciao frame tordeert behoorlijk, de dikkere coating is keihard
              en onvervormbaar en kan losbarsten/knappen van het metaal.
              De dunnere van Tankdoc.de  is misschien een betere.

Gr. Wim.

Jenoah
              Topic starter

Bedankt iedereen voor het meedenken!
                Ik ga dan denk ik nog wel een poging wagen na al jullie uitleg en advies, maar dan met een wat agressiever middel dan een volle tank schoonmaak azijn en een week aan tijd 😜

Het enige waar ik dan dus nog wel mee zit, is of het dan verstandig is om het alsnog nu zelf te doen of alsnog te wachten tot het warmer is. Ik lees van Wim (niet V8), dat de Citta vorige week dus nog is ontroest, maar in wat voor ’n ruimte heb je dat gedaan als ik vragen mag?

Het probleem bij mij is namelijk echt de temperatuur. Ik woon namelijk nog thuis, wat ik ook niet erg vind hoor, maar mijn ouders zitten er (met alle huisdieren hier) niet op te wachten om een frame met een agressief middel voor een week in de woonkamer te hebben wat ik ook wel snap.
                De slaapkamer is voor dat geld ook niet echt een optie omdat dat de zolder (of eigenlijk vliering) is, en daar geen constante kamer temperatuur haalbaar is. Niet om te zeggen dat dat oncomfortabel is hoor, want ik heb een prima dikke deken. Al met al is binnen zetten in huis dus niet een optie.
                Is die temperatuur dan echt een probleem voor een (dunnere) coating?

In ieder geval wel nogmaals bedankt voor de hulp 😊

Wim
                Bijdrager

De dunnere van tankdoc. is nog veel bewerkelijker, zeker qua temperaturen.
                  Niets voor jouw dus, maar ik gaf deze aan omdat die misschien beter is ivm brokkelen,
                  scheuren van dikkere coatings waarschijnlijk ook veroorzaakt door torderen.

Je weet zeker dat het geen restanten straalgrit/zand was?
                  Je ziet echt de roest in de tank?

Ik heb laatst ontroest met citroenzuur poeder.(ziet er uit als suiker)
                  Zakje bij de indonesische/thai toko gehaald. 4,5 euro.
                  Tank tot de rand gevuld met kokend water, zakje poeder er bij gegoten.
                  4 dagen laten staan, ook buiten. 3x per dag omkeren.
                  Ik had er ook nog twee handen scherp grind bij gedaan (ik had dikke roestlaag).
                  Dus werd het 3x per dag het grind schudden en langs alle zijden te laten schuren.

Helemaal schoon blank metaal 🙂
                  Drogen.
                  Benzine er in en rijden, geen coating.

Gr. Wim.

zevenenergie
                  Donateur

Ik zou gewoon schoonmaak azijn nemen, lekker goedkoop.
                    Tank eerst goed ontvetten.

Gewoon buiten bij de achterdeur zetten. (Een week is zo voorbij)
                    Zorg dat er geen lucht in de tank zit, want anders blijf je daar roest houden. Vooral boven in bij de tankdop wil lucht blijven zitten.

En als je ouders weg zijn uitspoelen en schudden (is het meeste werk) in de badkamer.
                    Korte spaanplaatschroeven in plaats van grind kan ook.

Geen tankcure gebruiken, is extra werk, verspilling van geld en alleen nodig bij een 4takt.

Van het schudden krijg je het lekker warm, kachel uit. Tel uit je winst. 😎

Wil je het heel snel, dan zou ik fosforzuur gebruiken in een hoge concentratie. (Is het zelfde spul als in cola zit) Tis ondanks wat de naam doet vermoeden redelijk milieuvriendelijk.
                    Als je de laatste spoeling en schudding met water, een beetje fosforzuur doet, krijg je na het drogen geen vliegroest.

Ontroesten is eigenlijk een verkeerde naam, Het zou eigenlijk schudden moeten heten, want dat is het voornaamste werk.

Wim
                    Bijdrager

Ik heb in elk geval 10x liever roest in mijn tank, dan een coating. Ik heb namelijk ook een Ciao waarvan de tank door een vorige eigenaar gecoat is en geloof me, dat gun je niemand. De coating laat los van de tank en na veel tijd en moeite is dit het grootste deel van de troep die ik eruit heb kunnen halen.

Er zijn verschillende tank coatings.. Bijvoorbeeld die van Tankcure, die wordt keihard en je hoeft maar 1 kleine breuk er in te krijgen en het laat los.

De Rust Arrestor Tanksealer die blijft flexibel dus die zal niet in stukjes breken als het goed is. Ik heb nu al diverse tankjes behandel hier mee en tot op heden alleen maar goeie ervaringen met dit product.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.