Home › Forums › Advertenties › Diensten aangeboden/gezocht › GZ: hulp bij vario (+Fox) en Citta
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 maanden, 4 weken geleden door Infinity91.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 juli 2025 om 15:41 #829373
Ik heb sinds anderhalf jaar mijn Citta en ben er erg blij mee. De Fox-koppeling trekt als een beest. Echter, in de aandrijving ligt ook het probleem. Zodra de Citta op snelheid komt (dus NIET: zodra de Citta op toeren komt, want dat doet die meteen), zeg boven de 45km/h, gaat het gevoeld mis. Hij begint enorm te zoemen/grommen, gaat trillen voelt zelfs instabiel.
Ik heb er gewoon te weinig verstand van en ervaring mee. Ik ben op zoek naar een forum-lid die er samen met mij, op een door jou gekozen locatie, naar wilt kijken. Ik kom dus naar jou toe, tegen een vooraf afgesproken uurtje-factuurtje. Ik wil er gewoon voor betalen. Bij bromfietsboeren in de buurt krijg ik geen warme reacties (“niet origineel”, “te oud”, “begin ik niet aan”, “heb die spullen niet meer” etc.
Het maakt niet uit of je in Zeeland woont, in Den Helder, Winschoten of Maastricht. Ik heb er alles voor over dat de Citta wat rustiger, stabieler, nou ja gewoon beter rijdt. Ik heb dozen met veren, rolletjes, etc., dat neem ik graag mee.
Dus heb je zin om mij de basis bij te brengen en een uurtje of 2-3 te knutselen: stuur me ff een PM.
Hier s.v.p. geen reacties met “heb je dit al geprobeerd”, “heb je daar al aan gedraaid” etc. Ik heb er te weinig verstand van en wil er niet aan/mee kloten.
Ik hoop dat iemand wil helpen!
- Dit onderwerp is gewijzigd 7 maanden, 3 weken geleden door Lennaert.
13 juli 2025 om 15:46 #829374PS: Setup.
– 65DR met 13/13 carb. Ik weet niet of de poorten bewerkt żijn. Kickblok.
– LeoVinci Handmade (heb ook een krul liggen maar de Handmade trekt veel beter)
– Polini voorvario met Fox-koppeling
– verstevigde brug (uiteraard)
18 juli 2025 om 23:29 #829415Niemand? Ik zet er dan maar een prijsje bij: 40 euro per uur dat je me helpt sleutelen, en ik kom naar je toe!
Plaatje er bij:

- Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door Infinity91.
19 juli 2025 om 22:54 #829420Wat is de verhouding van de cardan? Zou je eens een filmpje kunnen uploaden (youtube ofzo) en het probleem vastleggen? Het klinkt alsof je te snel je achterkoppeling helemaal uit varieert en daardoor gaat oscilleren/zoemen.
Weet je of er aanpassingen gedaan zijn aan de Fox koppeling zelf? Waar heb je de Foxkoppeling op de kop getikt? Hier op het forum?
Ik heb op het moment niet echt de ruimte (of de tijd) om je te kunnen helpen, want zit midden in een verbouwing.
19 juli 2025 om 23:40 #829421Hoi Niek, dank voor je reactie! De Fox-koppeling komt van Zevenenergie, dus inderdaad via het forum. YouTube is lastig omdat ik geen Google-diensten gebruik en derhalve bewust ook geen Google-account heb.
Ik rijd eigenlijk nooit volgas. Als de brommer al begint te trillen en zoemen en zelfs onstabiel wordt, heb ik gevoeld nog zeker 20-30 procent vermogen / gas over.
De Fox-koppeling zou de standaard-versie moeten zijn. Ik hoef het ook niet morgen klaar te hebben,ik zoek iemand die me “sleuteltechnisch” bij de hand neemt en begeleidt. Als jij aangeeft om bijvoorbeeld in het najaar tijd te hebben, prima, dan wacht ik daar op.
Filmpje is ook lastig omdat ik geen bok heb of iets dergelijks. Het ervaren is denk ik het meest relevante om te doen en conclusies te trekken.
Groetjes,
Piet-Hein- Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door Infinity91.
25 juli 2025 om 17:19 #829476Piet-Hein,
Als de set van Zevenenergie komt, dan heb ik vetrouwen in de degelijkheid van de set. Ik wil er ook ooit nog een van hem aanschaffen met daarin een Minarelli uitgaande as ipv Fox uitgaande as.
Wat betreft het filmpje, ik doe aan selfhosted dus we zouden het filmpje op die manier kunnen delen. Al snap ik dat het lastig is om die onbalans op de film te krijgen.
26 juli 2025 om 23:59 #829488Hoi Nick, de onbalans is meer een gevoel wanneer je rijdt. De dreun klinkt redelijk beangstigend, toch lijkt er niets stuk te gaan. Ik heb er, als eerste indruk, geen enkele moeite mee een keer naar je toe te komen enkel om je te laten rijden (en dan zien of we verder een plan kunnen maken). Ik heb het er voor over om heel NL door te crossen. Uiteindelijk wil ik gewoon een Citta die mooi en stabiel rijdt. Qua looks vind ik em perfect, het blokje rijdt echt als een trein, het enige wat ontbreekt is een zuivere overbrenging.
31 juli 2025 om 19:36 #829536Waar moet je vandaan komen? Ik woon zelf in Alkmaar. Heb je misschien wat meer foto’s van de brommer? In een Perso ofzo waar ik kan rondsnuffelen of ik iets zie?
Ik sta ervoor open om een ritje te maken om even een gevoel te krijgen met je brommer. Misschien dat ik al gelijk wat pointers kan geven waar het mogelijk zit.
31 juli 2025 om 23:54 #829538Ongeveer de andere kant van het land; Venlo. Maar dat maakt me niet uit. Ik heb het er graag voor over. Vriend van me woont in HHW dus ik maak er wel een dagje van.
Hier wat over de setup. Als er iets mist vraag gerust:
https://vespa-ciao.nl/forums/topic/citta-te-langzaam-gezien-setup/

- Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 4 weken geleden door Infinity91.
1 augustus 2025 om 03:06 #829543Ik reageer toch maar even hier, al hoewel ik ook al privé met infinity91 contakt gehad heb.
Ik hecht waarde aan de kwalitijd van de setjes die ik maak en het gaat mij aan het hart als ik lees dat hij problemen heeft met de overbrenging. Ik heb alleen de tijd niet en ook geen ruimte om aan zijn brommer te sleutelen omdat ik bezig ben een grote freesmachine te reviseren.Hij heeft de brommer met fox van iemand anders overgenomen.
Met een fox set op een Citta in de overbrenging die hij heeft 1:10,75 kan je over de honderd km/uur halen als je setup dat toelaat, met zeer snel optrekken, het voorwiel komt heel gemakkelijk omhoog.Ik heb hem aangeboden dat hij de set naar mij op kan sturen, zodat ik hem voor hem kan controleren of er iets mee is.
Het zou kunnen zijn dat de spie gleuven zijn versleten, ik weet niet hoe oud de set is. Ik houd er geen administratie op na en ik heb er al heel wat gemaakt. Er kan een veertje in de koppeling gebroken zijn of dat er een koppelingschoen vast zit. Ik denk niet dat het in de klok zelf zit.Het zou ook kunnen dat er met de vario iets is, dat de rollen niet meer mooi rond zijn. Of dat niet alle rollen hetzelfde gewicht hebben. Of veel te licht. Misschien zijn de schijven niet mooi recht zodat de snaar gaat klapperen. Of een combinatie van dit alles.
Ik kan dus niet zo maar even duiden waar die “bromtoon” vandaan komt. Ik zou alles na moeten kijken of alles in orde is en zo moet het ook opgelost worden.
1 augustus 2025 om 08:28 #829544Hoi Jaap, je weet dat ik dat zeer waardeer, maar ik heb geen stand om de Citta rechtop te zetten en geen ruimte om alles te demonteren behalve mijn woonkamer. De Citta zou dan hier rechtop of liggend moeten blijven totdat de onderdelen terug zijn. Ik heb geen garage of schuur meer. Daarom hoopte ik dat tenminste iemand alles eens zou kunnen bekijken zonder zo rigoureus te worden. Ik heb heel veel rolletjes e.d. liggen dus ik hoopte een demontage uit te stellen mits niet 100 procent nodig. Anders staat het frame al die (tussentijd) in mijn woonkamer (liever niet). Wellicht is er al op voorhand wat te zien, aan de koppeling, vario, snaar, rolletjes, bevestiging, veer etc.
Als blijkt dattie er dan af moet; geen probleem. Maar de plaats is dat wel. Vandaar dat ik het eerst op deze manier wilde proberen.
- Deze reactie is gewijzigd 7 maanden, 4 weken geleden door Infinity91.
1 augustus 2025 om 19:58 #829556We kunnen altijd samen troubleshooten, heb er ook geen moeite mee om e.e.a. uit elkaar te schroeven. Maar de garage staat op dit moment ramvol met verbouwing, dus (op buiten na) heb ik nu ook geen plek. Vindt het ook een beetje zonde van jouw benzine om hem alleen ff aan mij te laten zien om te kijken of ik al een idee heb van waar dit probleem zit. M’n handen jeuken dan wss toch en schroef ik hem het liefst meteen open.
Het ‘instabiele’ klinkt eerlijk gezegd als versleten framebussen, of ontbrekende stofringen. Alleen kan ik dan het gonzen niet rijmen, dat klinkt dan weer als onbelans in de overbrenging.
1 augustus 2025 om 22:05 #829558Het mooie is, dat jij al in mogelijke oorzaken denkt, terwijl ik geen clue heb. Ik rij zelfs 2x naar Alkmaar als het moet. Part of the hobby. Buiten op straat maakt me ook niet uit. Maak je over die benzine geen zorgen en als je handen jeuken, betekent het dat er een idee is. Dat hoeft dan echt niet a la minute uitgevoerd te worden. Maar ik wil én verder kunnen rijden én weten dat er niets in de soep draait. Is gewoon te zonde om stuk te laten gaan.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.