Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › gereviseerd elektronisch blok ratelt
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren, 10 maanden geleden door Lennaert.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 mei 2012 om 20:47 #210564
Beste mensen,
Ik heb mijn CP blok vervangen door een elektronisch blok vanwege de krukas krom was van het cp blokje
de rest van de setup is in zeer goede staat
na het wisselen van het blok wou het elektronisch blokje niet lopen
heb deze meteen eronder uit gehaald en zag dat de vliegwiel los zit en dan de keerring los/scheef zat
heb er nieuwe lagers, keerring, pakkingen en spie in gezet
blokje had weer compressie en wilde starten maar met het optrekken ratelt hij heel erg en op een bepaalt
toerental lijkt hij normaal te klinken
heb het blokje weer opengehaalt en zag dat de zuiger krassen had de cillinderwand is verder in orde daar zit geen
enkele kras in
heb een nieuwe zuiger met nieuwe veren en een nieuwe naaldlager erin gezet
de krukas heeft alleen axiale speling maar geen radiale speling
ik weet niet meer waar het aan kan liggen
De vonk is mooi blauw
is het mogelijk dat de big end lagers versleten zijn? of wat zou het anders kunnen zijn
11 mei 2012 om 20:49 #229042Big end lager versleten merk je echt wel door de radiale speling.
Is het blok wel goed afgesteld?En een filmpje is wel zo handig, dan kunnen wij een beter beeld krijgen van het geluid.
11 mei 2012 om 22:06 #229502ik zal nog wel een filmpje maken maar op dit moment wil hij niet starten en rammelt hij al bij het aanlopen
ik zag ook al een kleine misvorming bij het koppelingshuisplaat
hoop niet dat deze krukas ook krom is
het ziet er aardig recht uit de schoentjes lopen niet aan en er zit ruimte tussen
de setup is als volgt:
elektronische bromcarter met grote inlaat
50cc 38,2
13/13 carb
sproeier 50
originele filter
imitatie uitlaat
bougie NGK B6HS
originele koppeling
poelie 95
v-snaar 9,5×960er lijkt wel meer ruimte te zitten tussen koppeling en vliegwiel
de vulring zit er wel tussen
ik snap niet hoe dit kan
11 mei 2012 om 22:17 #230818je spie is geknapt en waarschijnlijk heb je de koppelingsring niet goed gemonteerd.
12 mei 2012 om 04:51 #230280de vorige spie was ook niet geknapt maar tog heb ik hem vervangen.
ik weet hoe de ring er op moet
de grote zijde tegen de vliegwiel en de kleine zijde tegen de koppeling, zoals de voorbeelden van deze site.
12 mei 2012 om 05:12 #230486heb je aan de afstands bus gedacht die je koppeling op afstand houd? opstaande rand naar de kloppeling toe!
probeer er achter te komenen waar het geluid vandaan komt. dit gaat het best tijden stationair lopen. Een goed afstelling is idd ook héél balangrijk.12 mei 2012 om 06:18 #230462vespa-si-owner nu wordt het toch hoog tijd voor de opticien.
er staat duidelijk boven je dat hij die afstandsbus er tussen heeft zitten en weet hoe het moet?
zelfde als bij jelle zijn topic waar je vraagt of het om het frame gaat 😕verder OT:
je zegt dat je je lagers hebt vervangen maar heb je ook je naaldlager ( tenzij je p12 krukas hebt ) vervangen bij je pistonpen?
weet je verder 100% zeker dat het rateltje uit je blok komt en niet bijvoorbeeld je achterklok?
probeer eens te luisteren aan welke kant van je blok het erger is aan de kant van je koppeling of de andere kant?
zo kan je soms wat delen afschrijven van het oorzaken lijstje.12 mei 2012 om 06:46 #230417Toen hij liep was het tijdens stationair voor in het blok
De penlager is vervangen door een nieuwe
Sinds ik er een nieuwe zuiger in heb gezet wil hij niet meer starten
Zuiger zit er goed in met de pijl richting de uitlaat
Als hij nog niet wil starten zet ik het oude spul er op met extra voetpakking
12 mei 2012 om 06:50 #230418zuiger verkeerd om?
veren niet gebroken tijdens opmonteren?12 mei 2012 om 09:46 #230419Krukas nog in orde?
Ik had ook een ratel in me blokje en dat bleek door speling op me drijfstang te komen.
Succes en hopen dat het snel opgelost is.
12 mei 2012 om 11:10 #230420ik weet iets, misschien dom hoor.
zet je achterklok op fietsstand, pak een boor met dop 13 en zet het op de koppeling.
laat dit es draaien.
omdat de achterklok op fietsstand staat maakt die geen geluid.hoor je nu geratel dan is het je blok, hoor je niks dan is het je achterklok.
succes
Tis altied moar eem!12 mei 2012 om 11:43 #229967Ik had dat ook allen kwam het bij mij van de koppeling af ik had deze helemaal uit elkaar gehaald en gespoten
Maar als je voor je startsegment kijkt zit een plaatje en zoon eclipse ring ik had dat plaatje verkeerd gemonteerdt omgedraaidt en doet het weer perfect12 mei 2012 om 17:15 #229125bedankt voor jullie tips jongens ik denk nu te weten waar het aan ligt
als je met de hand draait aan de krukas lijkt het recht
met een boormachine kon ik niet testen want heb niet de nodige gereedschap daarvoor
heb met een ratel er snel aan gedraait en merkte op dat de krukas krom is
op een bepaald punt springt de koppeling een stukje omhoog
vandaar ook de beschadiging aan mijn koppelingsplaat
de krukas en koppelingsplaat worden van de week vervangen ik laat jullie hierover meer weten
dat de krukas krom is zou waarschijnlijk door de vorige eigenaar zijn gekomen
mijn v-snaar heeft dik 2cm speling
12 mei 2012 om 17:33 #230203DR-flenny :
vespa-si-owner nu wordt het toch hoog tijd voor de opticien.er staat duidelijk boven je dat hij die afstandsbus er tussen heeft zitten en weet hoe het moet?
zelfde als bij jelle zijn topic waar je vraagt of het om het frame gaat 😕verder OT:
je zegt dat je je lagers hebt vervangen maar heb je ook je naaldlager ( tenzij je p12 krukas hebt ) vervangen bij je pistonpen?
weet je verder 100% zeker dat het rateltje uit je blok komt en niet bijvoorbeeld je achterklok?
probeer eens te luisteren aan welke kant van je blok het erger is aan de kant van je koppeling of de andere kant?
zo kan je soms wat delen afschrijven van het oorzaken lijstje.hij heeft het alleen over een keering ik zie nergens iets over een afstands bus!
12 mei 2012 om 18:07 #229954ramon-oscar :
de vorige spie was ook niet geknapt maar tog heb ik hem vervangen.ik weet hoe de ring er op moet
de grote zijde tegen de vliegwiel en de kleine zijde tegen de koppeling, zoals de voorbeelden van deze site.
zoals ik al zei opticien. have fun 😉
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.