Vespa-Ciao.NL
:: Gereedschap voor onderweg

Home Forums Algemeen Kroeg praatjes Gereedschap voor onderweg

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Shark
    Topic starter

Ik moet bekennen dat ik een gereedschapverslaving heb.
      Dus ik heb nogal een overkill aan gereedschap om aan een brommer te werken. Ook vrijwel allemaal topkwaliteit.
      Maar ik zoek al een tijdje een soort (zelf samengesteld) kitje om onderweg, in geval van pech zoveel mogelijk te kunnen fixen, met zo’n min mogelijk gereedschap.

Omdat je natuurlijk bij zoiets concessies moet doen aan wat je allemaal mee kan/wil nemen, zoek ik iets waarmee je zeg maar 80% kan oplossen en dan in orde van meest waarschijnlijk naar minder waarschijnlijk.

Dus als voorbeeld: Een bougiesleutel om te kijken of de brommer vonkt.
      Dan een platte schroevendraaier om het vlotterbakje los te kunnen halen, in geval van een verstopte sproeier.
      Etc Etc.

Wat me zoal te binnen schiet:

• Steeksleutel 8 voor de carb
      • dop 10 en steeksleutel 10 voor blok te verstellen
      • dop 11 voor de cilinderkopmoeren
      • een bougiesleutel
      • dop 13 voor de poelie
      • schroevendraaiers (plat en Philips)
      • dop 17 voor de bouten achterwiel (voorwiel is ook 17?)
      • een ratel
      • puntig tangetje voor bijvoorbeeld een remkabel

Enfin, jullie snappen het wel.
      Het liefst spul van de betere merken.

Ik maak dan een lijst met artikelnummers en eventueel prijzen.
      Maar eerst moet ik dus een lijst maken met wat je allemaal nodig hebt.

Belangrijk is dus ook dat gewicht en grootte een factor spelen. En geen duplicaten. Dus geen 1/4 ratel en een 3/8 ratel, maar one size fits all.

Er zijn hier zat mensen die aan tourtjes mee doen en hoop van hen input te krijgen.

zevenenergie
      Donateur

Ik vind dit altijd weer een leuk topic onderwerp.

Je schrijft: Het liefst spul van de betere merken.

Ik heb het liefst de orginele bougie sleutel uit het gereedschap setje bij me, tis een blikken dingetje maar weegt ook bijna niets en werkt perfect.
        Ik heb mijn steek/ring sleutels van het merk Stahlwille de openbox uitvoering, want die zijn speciaal ontworpen om je gereedschap kist licht te houden.
        Ik zou zo,n achterwiel moer nemen van Moparts.
        Ik heb ook altijd zo,n foto rol containertje bij me met banden vet dat maakt een band plakken veel makkelijker.
        Ik gebruik plastic fiets bandenlichters.
        Zo,n klein racefiets pompje van een goede kwaliteit is ook heel fijn om in je achter brug te monteren het liefst een met een slangetje.

De ratel laat ik thuis, veel te zwaar. Een steeksleutel 10/11  met een gat ter grote van je kruiskop is handig voor je cilinder en je uitlaat moer.
        Voor de uitlaat moer gebruik ik een verleng moer. Want op een of andere manier draait een gewone moer altijd stuk.
        En een plastic flesje 2 takt olie.
        En om het af te toppen: Een poetsdoek .
        Met de benzine uit je tank kan je je handen schoon maken (ze stinken dan wel).

Met benzine kan je ook je gas handel smeren, (als je lang in de regen gereden hebt en je gas gaat stroef)
        De benzine verdampt en de olie blijft achter. Werkt ook bij je remkabels als je remmen blijven hangen.
        Zaag een gleufje in je carburateur boutje dan kan je er ook met een schroevendraaier bij.

Shark
        Topic starter

Kijk! Los van de gereedschaptips, vind ik de verlengmoer op de uitlaat en gleuf in het boutje van de carb, schitterende bijvangst!

mean-machine
          Bijdrager

Wat heb je nodig?

Mobieltje om taxi te bellen voor ophalen auto met draagrek.
            Creditcard of bankpas voor onvoorziene uitgaven.

Toch is dat vrijwel onnodig.
            Ik doe wel vaker grote ritten, soms tot 100km van huis.
            Zelden mankementen, Ciao is betrouwbaar!

Ergste ‘storing’ van de laatste jaren was meer een ongemak.
            Vespaatje wilde wel eens slecht starten als het blokje warm is.
            Maar ook dat is inmiddels opgelost.

zevenenergie
            Donateur

Je kan ook voor je brommer een anwb wegenwacht verzekering afsluiten.
              Heb ik wel eens gedaan.

En zo waar, het kwam van pas, want ik was een eind van huis en hij wilde niet starten. En ik had niets bij me. Even bellen en ja hoor na een half uur kwam daar een anwb vriend aan rijden.
              Hij kreeg hem niet aan de praat, dus hij belde met de anwb om mijn snorfiets op te laten halen.

Na een uur wachten kwam daar een enorme vrachtwagen die zelfs een vracht auto kon meenemen.
              Mijn snorfiets werd boven op de trailer vast gesjord en ik mocht in de cabine en werd naar huis gebracht.
              Het was geen gezicht zo,n klein brommertje op zo,n grote trailer.
              Overkill maar wel luxe.

Een maand later stond ik om 3 uur nacht,s, ver van huis, in de middel of no where, in de regen met een lekke band, zonder pompje. Even bellen en een uur later was daar weer een anwb vriend, die zonder mopperen mijn band ging plakken, terwijl ik lekker droog in een bushalte hokje toe stond te kijken.

Het is even wat onwennig, een vreemde die aan je brommer sleutelt, maar je komt wel weer thuis zonder je vriendin uit bed te bellen.

Roy
              Bijdrager

Hamer. Vaak is de intimidatie al genoeg.

Dat terzijde, als ik onderweg ben dan ga ik vaak met een paar andere maten. Rijd eigenlijk vrij weinig alleen. Als een iemand pech heeft (dus meer dan bijvoorbeeld een bougie ofs, die hebben we altijd wel mee) dan nemen we diegene gewoon mee naar een van onze huizen en fixen we t daar wel weer

You're not doing anything wrong if no-one knows what you're doing.

mean-machine
                Bijdrager

Ben je met meer mensen, dan kan je idd elkaar helpen.
                  Ik heb wel eens een maat met z’n brommertje mss wel 40km naar huis geduwd.
                  Je voet tegen zijn achterste stepje en ‘gaan met die banaan’.

Shark
                  Topic starter

Na nog wat denkwerk:

•          Schroevendraaier kruiskop PH2 x 100mm
                    •          Schroevendraaier plat 5,5 x 125mm
                    •          Inbus 5mm
                    •          punttang (kabels en eventueel pistonclipje)
                    •          ratel 3/8
                    •          hoge dop 8/10/11/13/17/20.8
                    •          dubbele steeksleutel 8×10 + 11×13

Ik noem ook even de dingen doe je hiermee kan doen:

• koplamp
                    • remhendel
                    • gashandvat
                    • balhoofdpen
                    • remkabel voor en achter
                    • bougie
                    • blokbouten
                    • cilinderkopmoeren
                    • uitlaatmoer bij flens
                    • ophanging uitlaat achter
                    • krukasmoer
                    • poeliemoer
                    • achterwielbouten
                    • remkabel
                    • gaskabel
                    • achterlicht
                    • contactpuntjes
                    • bobine
                    • zadel
                    • plaatwerk/kapjes
                    • spatborden/bagagedrager
                    • carburateur (spruitstuk, filter, vlotterbakje, sproeier)
                    • luchtfilter
                    • koppelingsveertjes
                    • v-snaar
                    • achterklok
                    • Schokdempers boven

Voorwiel weet ik niet?, heb je denk ik nog een dop of ringsteeksleutel 17 voor nodig om tegen te houden?
                    achterbrugbout, heb je dan eigenlijk ook een sleutel 17 nodig om tegen te houden…

Enfin, ik ging even uit van een Si, maar denk dat je ook een eind komt met een ander model.
                    Nu rijd ik zonder trappers en heb ik dus in feite een opbergvakje onder mijn rechterkap.
                    Ik ga eens passen en meten of ik die ruimte niet kan omtoveren tot een gereedschapssetje.
                    Mogelijk met wat reserveonderdelen (bougie, remkabel en dat soort klein spul)

De truc is nu om het lijstje zo kort mogelijk zien te maken.
                    Dus heb je soms een hoge dop nodig, en past een hoge dop altijd, dan neem ik alleen een hoge dop.

Ok zijn er handige adaptertjes in de markt, waarmee je een ringsleutel omtovert in een ratel:
                    2024-02-14 15_16_17-Window
                    Op zich heb je niet echt heel veel kracht nodig bij alle bouten en moeren, dus misschien dat je de steeksleutels/ratel alleen een ‘stubby’ kan nemen.

Er zijn ook kunststofratels, mocht je het zo licht mogelijk willen hebben.
                    De schroevendraaiers zou je ook zo’n ding kunnen nemen waarbij je het handvat los kan halen en de platte schroevendraaien kan omdraaien naar een kruiskop.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.