Home › Forums › Techniek › Mechanisch › Geforceerde koeling Vespa Ciao
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 12 maanden geleden door robilo.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
25 december 2016 om 18:20 #123020
Beste forumleden,
Onlangs dat ik vrij recent mijzelf heb aangemeld voor het forum als member, bekeek ik het forum al langer voor diverse uiteenlopende problemen, ook om te kijken naar gerichte problemen van andere brommermerken waar ik ook uit kwam dankzij diverse topics.
Omdat ik zelf mijn Vespa nog geen jaar heb, kwam ik er achter na een praatje met m’n pa over Ciao’s dat hij er zelf vroeger ook 2 heeft gehad, maar weinig van over is gebleven omdat ze “Na opvoeren 3 straten verder al 90 liepen en vast naaide” (op z’n haagsch).
Vanaf daaruit, ben ik na gaan denken, hoe dat zou kunnen gebeuren. Omdat ik zelf een achtergrond heb in de werktuigbouwkunde, en ik toevallig net mijn Malossi 80cc cilinderset binnen had, keek ik naar de cilinder, zuiger en kop en toen schoot het mij te binnen: Een aluminium zuiger zet onder invloed van warmte sneller uit dan een gietijzeren cilinder die gehoond is. Als je dat vergelijkt met een aluminium zuiger en aluminium cilinder, is het uitzettingscoëfficiënt gelijk aan elkaar, maar bij gietijzer is dat lager.
Aluminium:
– Gewalst: 23,2
– Zuiver: 23,0Gietijzer: 9,0
Een kennis had mij ooit verteld dat hij bij zijn racers een bepaalde cilindertemperatuur wilde bereiken voor optimaal benut van het vermogen.
Toen ik de frameconstructie bekeek van mijn Vespa Ciao, viel mij op dat de aanzuigkant van de koeling, bij de ontsteking, vrij smal was, wel op diverse stukken uitstak boven het frame of onder het frame, en het gat in het frame voor de krukas.
Uit eigen ervaring, met 5 zündapp’s in mijn bezit waar ik al dik 6 jaar aan sleutel, weet ik dat het type met geforceerde koeling een groter inlaat gat heeft dan het blok van een ciao, gecombineerd met meer oppervlakte aan koelribben dan een cilinder van een ciao.
Toen schoot mij een idee te binnen. Ik keek naar de Subaru van een kennis van mij, en keek toen naar de luchthapper op zijn motorkap en toen ging er bij mij een lampje branden.
Wat nou, als ik een luchthapper kap ontwerp die over de koppeling valt?
En hieruit is dit mijn eerste concept:

Het principe is: Door de rijwind heb je al een zekere stroming van koeling langs de cilinderkop. Door aan de zijkant de kap uit te laten steken vang je een klein deel van de wind op, afhankelijk van je snelheid en (mee-/tegenwind). Hierdoor forceer je meer lucht (als je kijkt naar het debiet) langs de opening van de koppeling, en druk je dat door het gat heen direct naar de fanbladen van het vliegwiel toe.
Er zit nog wel wat werk in om alles vast te kunnen houden, en mogelijke kinderziekten eruit te filteren.
Maar, wat denken jullie hiervan?
25 december 2016 om 18:47 #123357Ziet er goed uit!! Lijkt mij wel wat
Misschien een rooster ivm vuil?25 december 2016 om 18:55 #123358ciao S :
Ziet er goed uit!! Lijkt mij wel wat
Misschien een rooster ivm vuil?Dat is geen gek idee.
Waar ik zelf wel aan dacht: ik wil de kap van polyester gaan maken, kijken of het wat is en of het een beetje verwachting waar maakt. Eerst ga ik dit concept verder uitwerken en kijken of er potentie in zit.
25 december 2016 om 20:09 #123360Niet nodig, hier op het forum rijden mensen met de gekste setups en snelheden met standaard koeling.
De reden dat je vader zijn blokken om zeep hielp zal vooral bij het inrijden, of vooral het gebrek eraan liggen.Luchtkoeling werkt vele male beter dan waterkoeling, omdat je geen thermostaat hebt en dus de koeling niet kan regelen is er een veiligheidsmarge ingebouwd. stel je rijd met standaard cilinder met vollast een berg op met 35 graden, dan stroomt er nog genoeg koellucht langs de cilinder.
25 december 2016 om 20:13 #123362niemand :
Niet nodig, hier op het forum rijden mensen met de gekste setups en snelheden met standaard koeling.
De reden dat je vader zijn blokken om zeep hielp zal vooral bij het inrijden, of vooral het gebrek eraan liggen.Luchtkoeling werkt vele male beter dan waterkoeling, omdat je geen thermostaat hebt en dus de koeling niet kan regelen is er een veiligheidsmarge ingebouwd. stel je rijd met standaard cilinder met vollast een berg op met 35 graden, dan stroomt er nog genoeg koellucht langs de cilinder.
Ah okee, dag ga ik, denk ik, kijken naar het verschil ertussen en of het effect heeft op de temperatuur.
25 december 2016 om 20:19 #123363Oudere “Shovelhead” Harleys hadden ook een probleem met de koeling van de achterste cilinder. Daar is nu nog steeds een windhapper voor te koop die de achterste cilinder van wat meer koellucht voorziet.
Goed idee, hierbij de eerste 2 windhappers op de lijst voor mij!!!25 december 2016 om 20:26 #123364Tommie :
Oudere “Shovelhead” Harleys hadden ook een probleem met de koeling van de achterste cilinder. Daar is nu nog steeds een windhapper voor te koop die de achterste cilinder van wat meer koellucht voorziet.
Goed idee, hierbij de eerste 2 windhappers op de lijst voor mij!!!Ik ga eerst zelf een concept maken, testen en kijken wat mijn bevindingen zijn, wellicht, maak ik er meer voor de mensen die mogelijk interesse hebben. Gezien de interesse zal ik proberen dit topic up-to-date te houden
25 december 2016 om 21:41 #123365Het idee is mooi, maar of het ook echt wat zal opleveren qua prestaties?
Volgens mij voldoet de geforceerde koeling van onze blokken wel voldoende, dus je zal een temperatuurmeter moeten maken om goed te kijken of je blok niet te koud blijft.
25 december 2016 om 21:49 #123367Wilk1985 :
Het idee is mooi, maar of het ook echt wat zal opleveren qua prestaties?Volgens mij voldoet de geforceerde koeling van onze blokken wel voldoende, dus je zal een temperatuurmeter moeten maken om goed te kijken of je blok niet te koud blijft.
Dat zeker. Eerst ga ik een prototype maken en het proefondervindelijk vaststellen.
Iemand een goede richtindicatie van de temperatuur waarop een Citta/Ciao/Si blokje het beste loopt?
Dan kan ik dat vergelijken met mijn 80cc setup.
26 december 2016 om 08:45 #123368Ik dacht dat de ideale temperatuur 80grCelsius was rond de bovenkant cilinder. Persoonlijk rijdt mijn citta wel eens wat warmer in de zomer, zo rond de 110grCelsius, gemeten met een infrarood thermometer. Ik probeer dan vaak een maatje grotere sproeier, en wat extra olie om warmlopers te voorkomen.
26 december 2016 om 10:08 #123369Tommie :
Ik dacht dat de ideale temperatuur 80grCelsius was rond de bovenkant cilinder. Persoonlijk rijdt mijn citta wel eens wat warmer in de zomer, zo rond de 110grCelsius, gemeten met een infrarood thermometer. Ik probeer dan vaak een maatje grotere sproeier, en wat extra olie om warmlopers te voorkomen.Ik weet uit ervaring dat een watergekoelde zündapp tegen de 90 graden celcius bleef hangen. Maar wie weet, ik hou de 80 wel even aan. Enkel moet ik nog even ergens een infrarood thermometer zien te scoren.
26 december 2016 om 11:52 #123370robilo :
Uit eigen ervaring, met 5 zündapp’s in mijn bezit waar ik al dik 6 jaar aan sleutel, weet ik dat het type met geforceerde koeling een groter inlaat gat heeft dan het blok van een ciao,Dat komt omdat een Zundapp zuiger gestuurd is en dus de grote van de inlaat de timing bepaald.
En Vespa is roterende inlaat gestuurd, dus daar bepaald de kruk de inlaat timing.Verder zou ik me totaal niet druk maken over de koeling, want dat zit bij een Vespa wel goed.
Check dit filmpje.
(geschoten in de zomer met 25+ en hoor hem janken)
26 december 2016 om 13:39 #123372Om ook nog even een duit in het zakje te doen,
Hier een aantal dingen die de meeste wel weten maar ik zet ze nog maar eens op een rijtje.Het vliegwiel blaast niet alleen lucht tegen de cilinder maar ook het slakkenhuis word gekoeld.
Ik rijd meestal met een ophoogplaatje van roodkoper dat ik uitgloei, dan heb ik de perfecte pakking.
De cilinder kan dan ook zijn warmte kwijt aan het blok.
Een papieren pakking werkt isolerend.
Ik rijd om de zelfde rede zonder koppakking.
De juiste squish ruimte aan houden houd ook de zuiger koel.Een citypower is bij 5occ perfect maar bij 43mm en 46mm cilinder doe je er goed aan omdat kleine pijpje goed schoon te houden.
Met een standaard bougie krijg je een steekvlam uit de ruimte tussen het porselein en het metaal omdat die vrij diep is. Bij een opgevoerde setup is het daarom raadzaam om een koudere bougie te kiezen.Een blok dat heftig trilt laat ook de carburateur heftig trillen en dat kan de afstelling verstoren.
Een te arm mengsel ligt dan op de loer.
Al met al zijn er een hoop factoren voor warmlopers en vastlopers. Maar het mengsel is de grootste factor.Al met al vind ik ook de koeling niet slecht, immers hoe meer toeren hoe meer lucht er geblazen word.
Maar daar zit een grens aan. Op een gegeven moment gaat hij niet harder meer blazen bij meer toeren.
Een goede olie kan wel iets opvangen het is goed om daar in te investeren.Persoonlijk vind ik op mijn snorfiets de koeling net iets te kort schieten. Na 3km voluit, ruik ik bij het stil staan, mijn blokje en dat vind ik niet prettig.
Ik vind een Windhapper een leuk idee maar bij regen, ben ik toch een beetje bang dat de snaar door nattigheid gaat slippen. Dat zou in het ontwerp opgevangen kunnen worden door een cycloon te maken zo dat door de centrifugale kracht het water uit de lucht geslingerd word?
Ik vind het gaaf dat je als nieuw lid al zo snel met nieuwe ideeën komt

@ ciao S Ik zie hier alleen maar liefhebbers die uit ervaring spreken.
je woorden doen mijn hartje zeer :baby26 december 2016 om 23:59 #123373zevenenergie :
Om ook nog even een duit in het zakje te doen,
Hier een aantal dingen die de meeste wel weten maar ik zet ze nog maar eens op een rijtje.Het vliegwiel blaast niet alleen lucht tegen de cilinder maar ook het slakkenhuis word gekoeld.
Ik rijd meestal met een ophoogplaatje van roodkoper dat ik uitgloei, dan heb ik de perfecte pakking.
De cilinder kan dan ook zijn warmte kwijt aan het blok.
Een papieren pakking werkt isolerend.
Ik rijd om de zelfde rede zonder koppakking.
De juiste squish ruimte aan houden houd ook de zuiger koel.Een citypower is bij 5occ perfect maar bij 43mm en 46mm cilinder doe je er goed aan omdat kleine pijpje goed schoon te houden.
Met een standaard bougie krijg je een steekvlam uit de ruimte tussen het porselein en het metaal omdat die vrij diep is. Bij een opgevoerde setup is het daarom raadzaam om een koudere bougie te kiezen.Een blok dat heftig trilt laat ook de carburateur heftig trillen en dat kan de afstelling verstoren.
Een te arm mengsel ligt dan op de loer.
Al met al zijn er een hoop factoren voor warmlopers en vastlopers. Maar het mengsel is de grootste factor.Al met al vind ik ook de koeling niet slecht, immers hoe meer toeren hoe meer lucht er geblazen word.
Maar daar zit een grens aan. Op een gegeven moment gaat hij niet harder meer blazen bij meer toeren.
Een goede olie kan wel iets opvangen het is goed om daar in te investeren.Persoonlijk vind ik op mijn snorfiets de koeling net iets te kort schieten. Na 3km voluit, ruik ik bij het stil staan, mijn blokje en dat vind ik niet prettig.
Ik vind een Windhapper een leuk idee maar bij regen, ben ik toch een beetje bang dat de snaar door nattigheid gaat slippen. Dat zou in het ontwerp opgevangen kunnen worden door een cycloon te maken zo dat door de centrifugale kracht het water uit de lucht geslingerd word?
Ik vind het gaaf dat je als nieuw lid al zo snel met nieuwe ideeën komt

@ ciao S Ik zie hier alleen maar liefhebbers die uit ervaring spreken.
je woorden doen mijn hartje zeer :babyBedankt voor je suggestie! Ik neem aan dat in het ontwerp van de kappen en het blok daar al weinig rekening mee is gehouden, gezien ik in het blok wat ik veranderd heb een boel troep aantrof die mij niet de impressie gaven dat zoiets er al in zit. Het is een optioneel iets, wat je er op kan zetten mocht het nodig zijn. In mijn huidige idee vervangt het de linkser kap compleet. Ik ga wel even kijken naar wat @Ciao S zei over een rooster, want dat is geen gek idee ivm bijvoorbeeld steenslag. Een cycloonfilter wordt, als ik kijk naar die van bijv een persluchtinstallatie best wel fors, voor een doeleind als dit. Denkend aan een luchthapper van een auto lijkt het mij niet nodig. Maar wie weet kan ik iets. Verwerken in het ontwerp wat een beetje die functie heeft als een cycloonfilter.
Graag gedaan! Ik denk graag mee aan alles. Niet dat ik iemand ben die alles weet, ik moet ook alles leren, maar betrokkenheid vind ik zelf belangrijk!
Wh wat betreft de warmte ontwikkeling, misschien is het wel iets voor de snor?
27 december 2016 om 11:24 #123374robilo :
Wh wat betreft de warmte ontwikkeling, misschien is het wel iets voor de snor?
Mijn snor loopt op dit moment 75km/uur
Ik denk dat een luchthapper de koeling ten goede gaat komen.
Een hele nieuwe kap maken is een hoop werk ik zou wel een mooi racehappertje willen dat ik op de kap kan monteren.
Groet. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.