Vespa-Ciao.NL
:: Geen vonk/ strart niet elektrische ontsteking

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Geen vonk/ strart niet elektrische ontsteking

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ShiZNizZLe
    Topic starter

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje heb ik problemen met het starten van mijn vespa ciao met elektrische ontsteking.

Hoe is het probleem ontstaan?
      Ik was onderweg en opeens stopte de brommer ermee. Hij remde dus in principe af op de motor totdat hij stil stond. Ik heb ook al eens een vastloper gehad maar dat is nu naar mijn idee niet het geval. Hij geeft namelijk compressie, er zijn geen rare geluiden te horen, cilinder en zuiger zijn net 800-1000km oud. Het betreft een polini 65cc set die ik ook fatsoenlijk heb ingereden.

Wat heb ik eraan gedaan?

Bougie, kabel en dop vervangen:
      Ik heb eerst een ngk b5 of b6hs gehad die ik naar b7hs heb veranderd toen ik de 65cc kit heb gemonteerd.   Deze heeft het altijd prima gedaan en de kleur neigt naar koffie/donker bruin. De iets donkerdere kleur zou kunnen komen doordat ik met triboron rij. Er zit nu een 64 sproeier op een 13/13 malossi carburateur. Voor de leuk heb ik een br8hs geprobeerd maar ook zonder enig resultaat. Tevens nog een nieuwe kabel en dop geprobeerd, ook zonder resultaat. Zowel bij de oude als nieuwe waren de metingen met een multimeter normaal.

CDI vervangen:
      Vervolgens deze CDI gekocht op aanraden van de brommerboer aangezien met de elektrische ontsteking vrijwel nooit iets aan de hand zou zijn: https://www.m2trading.com/en/webshop-2/electrics/bobine-en-cdi/39172-ignition-coil-cdi-unit-electronic-moped-vespa-piaggio-orig?sqr=cdi%20vespa%20ciao
      Na het monteren nog steeds geen vonk, sputter oid.

Ontsteking vervangen:
      Als laatste blijf de elektrische ontsteking over, het betreft deze:
      https://www.jmpbonderdelen.nl/electronische-ontsteking-vespa-ciao-gilera-citta.html
      Exact dezelfde als die wat er origineel in zat. Alles op dezelfde manier gemonteerd en in elkaar gezet. Het enige struikelblok was het feit dat ik de kleuren combinaties van de 3 kabeltjes die niet naar de CDI gaan was vergeten tijdens het demonteren van de oude ontsteking. Na het raadplegen van de laatste tekening in deze link  https://vespa-ciao.nl/how-tos/elektrische-how-tos/bedradingsschema-contactpunten-en-elektronische-ontsteking/ ben ik tot de volgende combinaties gekomen: Uit het blok komt 1.Geel, 2.Bruin, 3.Blauw. Deze moeten verbonden worden met: Rood, Zwart & Bruin op het frame. Als de lijntjes op de tekening worden gevolgd en kloppen kom ik op de volgende combinaties uit, hierbij is de eerste kleur telkens die van de ontsteking: 1.Geel-Rood, 2. Bruin-Zwart, 3. Blauw-Bruin. Verrassing: de brommer start nog steeds niet.

Wat zou er nu nog mis kunnen zijn? Ik kan me indenken dat de kleuren combinatie van de hierboven genoemde kabeltjes niet klopt maar dan lees ik de tekening fout of de tekening klopt niet. Verder is praktisch alles nieuw aan de brommer, alleen het karter zelf niet. Alle hulp is welkom.

Groetjes 🙂

Danzl
      Bijdrager

Ik heb ook ooit zon ontsteking gekocht en deze vrij snel richting vuilnisbak gebracht.
        Had ongeveer dezelfde problemen als jij had met deze ontsteking.
        Bij de ontsteking die ik toen had leek het alsof de tijd niet goed was maar na een halve dag liggen kloten ding weggegooid en een originele 2de hands gekocht en probleem opgelost

Je kan de ohm waardes van de ontsteking nog doormeten.

tussen Groen – Wit 430 ohm +- 20 ohm

tussen Rood – Wit 56 ohm +-5 ohm

ShiZNizZLe
        Topic starter

oh oke, ja de oude ontsteking doet het ook niet. of het zou aan de nieuwe cdi moeten liggen. Waar kan ik die cdi precies door meten dan? bedoel je bijv. : groen bij cdi uiteinde en dan wit bij de spoel zelf?

ShiZNizZLe
          Topic starter

en de kabel combinatie die ik heb gemaakt klopt dan wel? want ik had mijn twijfels bij blauw-bruin omdat dit niet echt duidelijk is op de tekening

Danzl
            Bijdrager

De 3 draden (groen, rood, wit) uit de cdi trekken en dan met de multimeter tussen de draden die je uit de cdi hebt getrokken meten

ShiZNizZLe
              Topic starter

ah zo, oke super, ga ik doen, thanks!

1

Danzl
                Bijdrager

Die andere draden heb je goed aangesloten (even uit mijn hoofd),

Rood – Geel  = Claxon
                  Zwart – Bruin = Verlichting
                  Bruin – Blauw = Remlicht

Heb je de massa van de kabelboom ook aangesloten op het koperen pennetje op het blok?
                  Maakt de Massadraad van de CDI ook goed massa met het frame?

ShiZNizZLe
                  Topic starter

thanks,

massa… yep
                    cdi massa… yep: zit meteen achter de kop van de bout tegen het ?ijzeren? ringetje aan. Dit ringetje zit dan weer voor de rubber. De bout draagt dat verder af, via de metalen buisjes naar het frame neem ik aan?

Kan atm ff geen foto vinden

Danzl
                    Bijdrager

Maar als je alleen de draden naar de CDI aansluit en die loshaalt vonkt hij dan niet?

ShiZNizZLe
                      Topic starter

en de verlichting etc los haalt bedoel je? kan dat straks ff checken voor je. Het probleem is dat ik hem ook aan moet rennen dus kan moeilijk kijken of hij vonkt, heb je daar nog tips voor?

Danzl
                        Bijdrager

Ik zet een dop 17 op de accu boor en draai dan de motor rond.

ShiZNizZLe
                          Topic starter

zou dat ook werken als de koppeling erop zit? haal liever niet weer alles uit elkaar

Danzl
                            Bijdrager

Ja gewoon de koppeling erop laten

ShiZNizZLe
                              Topic starter

alright thanks. Dan ga ik testen of de waardes kloppen die je me gaf en vervolgens of hij vonkt. ik zal wat laten weten

ShiZNizZLe
                                Topic starter

sorry voor de late reactie, ik heb de waardes iig al doorgemeten:

tussen Groen – Wit 390 ohm
                                  tussen Rood – Wit 53 ohm

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.