Vespa-Ciao.NL
:: Geen vonk, bobine kapot?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Geen vonk, bobine kapot?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Noetiepoerker26
    Topic starter

Nou, sinds 2 dagen terug loopt mijn brommer niet meer. Lopend weggezet, maar 2 uur later deed hij niets meer. Nu heb ik een nieuwe bougiedop gekocht en de bougiekabel doorgemeten (geen kabelbreuk) en bougie getest, en vanmiddag even de kabel die naar de bobine loopt losgehaald en tegen het blok gehouden. Toen heb ik het wiel rondgedraaid waardoor er kleine vonkjes van die kabel, dit zou dus moeten betekenen dat de spoel en condensator het gewoon doet, toch? Mijn vraag is nu of de bobine kapot zou kunnen zijn, en of ik dan het beste een zwarte of blauwe op jmpb kan kopen.

Alvast bedankt,

wim v8
      Bijdrager

Als je de bougiedop eraf draait, vonkt ie dan vanaf de kabel naar t blok/massa? Bobine gaat niet vaak kapot, dus hierna even de punten afstellen, en kijken of er een vonk tussen de punten komt, dan moet je je condensator vervangen.

Gr. Wim.

Noetiepoerker26
        Topic starter

Wim, ik heb even gauw gekeken maar ik zag geen vonk tussen de cp’s, ook zag en voelde ik geen vonk uit de bougiekabel komen wanneer ik deze op het blok hield. Kan het dan toch de bobine zijn, aangezien hij uit het niets niet meer liep?

wim v8
          Bijdrager

Ja t lijkt er wel op, alleen indien de punten open en dicht gaan, dus goed afgesteld zijn. Zit de bobine goed vast op het frame voor een goede massa(min) en het blok goed vast voor hetzelfde? Raakt de draad van de ontstekingsspoel naar de punten en van de punten naar condensator en vandaar naar de bobine niet ergens tegen massa(frame,blok)dan heb je sluiting en vonkt ie ook niet. Anders een bobine proberen.

Gr. Wim.

Wilk1985
            Moderator

Bobine gaat inderdaad zelden kapot, beter eerst even je onsteking controleren. Het feit dat hij vonkt uit het blok betekent niet per se dat hij op het goede moment vonkt.. Het zou zoals Wim ook zegt best een kortsluiting in je carter kunnen zijn.

Mocht je toch voor een nieuwe bobine gaan zou ik niet de zwarte nemen, maar gewoon voor de originele blauwe gaan.

Noetiepoerker26
              Topic starter

De contacpunten gaan sowieso open en dicht, en de bobine en blok zitten goed vast. Het is dus handig als ik toch maar het blok eronderuit haal en even kijk of hij kortsluiting maakt in de draden.

wim v8
                Bijdrager

Ja, ik zou zelf zeker willen zijn dat t goed zit en alles als nieuw is, dus blok eraf en even onder t vliegwiel kijken.

Gr. Wim.

Noetiepoerker26
                  Topic starter

Ik word nu echt radeloos…… ik heb vandaag een nieuwe bobine, condensator en ontstekingsspoel geinstalleerd, en toen ik hem wilde starten liep hij 1 seconde waarna hij weer meteen uitviel. Voor zoveer ik weet heb ik de cp’s goed afgesteld, maar dit ga ik straks nog maar eens doen. Ik heb de bevestigingsplaats van de bobine opgeschuurd, maar dit ga ik ook nog proberen met de motorophangpunten.

Ik vind het gewoon raar dat hij, na montage van nieuwe onderdelen, hij één meter loopt en dan weer niet meer vonkt?

ritze
                    Bijdrager

weet je wat je voor de gein eens moet proberen?

met de nagelvijl van de vrouw eens even tussen die punten door.
                      wellicht zit daar toch nog een probleempje

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                      Link naar Mijn collectie / Projecten.

Wilk1985
                      Moderator

Aangezien het even liep lijkt er erop dat de onderdelen wel goed zijn maar het bij de montage fout is gegaan. Wellicht steken de stroomdraden tever uit zodat het vliegwiel ze raakt, en ze daardoor snel kapot zijn gegaan.

Het zou ook goed kunnen dat je spie is gebroken, heb je de spie vastgezet zoals in de how-to?

Zie:

http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=188

Je moet de spie altijd goed vastzetten voordat je start, anders breekt hij vaak snel.

Noetiepoerker26
                        Topic starter

Wilk: dit heb ik inderdaad zoals de how-to beschrijft gedaan. Wat me opviel was dat er op de motorophangpunten echt een bult verf zat, dus misschien kon het blok daardoor geen massa maken??? Heb net nog het vliegwiel losgehaald, maar het zag er eigenlijk vrij netjes uit, ook was de spie niet gebroken ofzo. Wel heb ik de cp’s een klein beetje opgeschuurd zoals ritze aangaf en een poging gedaan om de cp’s op 0.50 te zetten, maar tot overmaat van ramp brak me die bout af:'(:ehh
                          Dus toen maar uitboren, nieuwe draad tappen en contactpunten bijwerken:

Ik heb het blok weer geinstalleerd maaar hij geeft nog steeds geen vonk. Als ik het achterwiel ronddraai en de kabel die naar de bobine loopt op het blok houdt lijkt het erop alsof hij maar om de zoveel rotaties een vonk afgeeft. Zit hier misschien het probleem?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.