Home › Forums › Algemeen › Oude topics › Geen compressie
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 19 jaren, 6 maanden geleden door Tonni.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 september 2006 om 10:30 #135989
jmpb heeft altijd goede service, dus ik neem aan dat ze dit ook gewoon normaal oplossen.
5 september 2006 om 12:49 #135993De oplossing is kennelijk dat ze het goed vinden, als ze van athena C cilinders met A zuigers krijgen moet het wel goed zijn lijkt me?
Ik denk niet dat ze me nog een zuiger gaan sturen voor niks.
Toch maar de cilinder op een ander blok proberen dan, hoewel ik niet denk dat het gebrek aan compressie dan opeens weg is.
5 september 2006 om 14:00 #135996Voor zover ik weet gaat het bij de zuiger coderingen niet om tiende mm, maar om honderdste mm. In theorie kan het dus geen kwaad en zou het zeker niet een groot gebrek aan compressie moeten veroorzaken.
In de praktijk heb ik al wel gemerkt dat het er redelijk rumoerig van kan lopen. Ik had in de (C) alu cilinder ook een B zuigertje. Compressie was gewoon prima, alleen liep ie veel rumoeriger.
Andersom geeft een groter probleem, de codering van de zuiger mag eigenlijk nooit groter zijn als die van de cilinder.
Verder zou ik ook nooit verder terug gaan als een letter terug, dus nooit een B zuiger in b.v. een D cilinder.I came, I saw, and I forgot what I was doing...5 september 2006 om 15:48 #135998Wel gek dat ze dan toch C cilinders met A zuigers (gaan)verkopen:?
Heb je misschien een idee waarom de cilinder gemonteerd zo weinig compressie had?
Welkom terug trouwens!
5 september 2006 om 16:00 #135999Als het om 100ste milimeters gaat zou je dus bijvoorbeeld een 43.01 een 43.02 een 43.03 hebben… Dit lijkt mij erg sterk. Kijk maar naar een 50cc standaard, die heb je 38.2 38.4 38.6 en 38.8 (laatste 2 voor gehoonde cilinders) Kijk maar eens met een schuifmaat wat 1/10 de milimeter is 😛 dat is echt super klein. Laat staan 100ste milimeter;)
Voor zover ik weet gaan overmaten van cilinders altijd in 10de van milimeters. Dus als ze A t/m F hebben zou je dus bijvoorbeeld een 42.8 42.9 43.0 43.1 43.2 en 43.3 zuiger hebben….
Ik rijdt nu gedwongen (vanwege vastloper) met een oeroud cilindertje rond met een oeroud zuigertje. Het zuigertje heeft wel 1/2mm speling in de cilinder. Het rammelt gigantisch en compressie is er dus ook niet (slotspeling van 1mm) Dus ik denk dat je er verstandig aan doet om toch te proberen om 2 dezelfde letters te krijgen. Die letters hebben ze er echt niet voor niets opgezet !
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno6 september 2006 om 11:30 #136014Geloof mij, als het tienden zouden zijn dan kreeg jij een C zuiger echt niet in een B cilinder. Toch reed Hansieb (omdat hij dat niet wist) met deze combinatie. Probleem is dan dat het allemaal net te krap loopt.
Verder heeft de A B C enz. codering van een chroomwand zuiger niets met overmaten te maken, maar met de dikte waarmee de wand opgedampt is. Deze is (helaas voor de producenten) niet altijd even dik, en dat gaat letterlijk om honderdsten.
Ik heb het opgemeten met een digitale schuifmaat bij twee Polini Alu 42 mm zuigers, waarvan één een B en de ander een C is. Het gaat dus niet om één honderdste verschil, maar om een paar honderdste. Het zijn beide gebruikte zuigers, dus het kan zijn dat een nieuwe nog weer een iets andere maat heeft.
De B zuiger is : 41,78 mm (gemeten op de top v.d. zuiger dwars over de pistonpen)
De C zuiger is : 41,82 mm (gemeten op de top v.d. zuiger dwars over de pistonpen)Ik heb de cilinders niet gemeten, omdat daarvan één in veel mindere staat is als de andere.
Het lijkt mij dan ook mogelijk (was vroeger bij de Zúndapp’s e.d. wel zo) dat als de cilinder iets versleten raakt en er zat altijd een B zuiger in, dat je die dan kan vervangen voor een C exemplaar.
Immers, de zuigerwand slijt en wordt kleiner in diameter, terwijl de cilinderwand slijt en dus iets groter wordt in diameter.I came, I saw, and I forgot what I was doing... -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.