Vespa-Ciao.NL
:: gaat langzamer als die heet is???

Home Forums Techniek Problemen oplossen gaat langzamer als die heet is???

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Jelle
    Topic starter

ik heb net een stuk van 15km gereden(volgas), maar als ik plat lig en op mijn top kom krijg ik een beetje tikkend geluid en gaat mijn brommer langzamer rijden, als ik dan gas terug geef en dan weer volgas geef gaat hij weer voluit en begint hij weer te tikken…
      en neemt de snelheid weer af.

mijn LC kop is dan ook kneiter heet…

is dit een voorbode van een warmloper of is het iets anders.

setup zie links

cilinder is 300 km oud

graag zo snel mogelijk antwoord want dan kan ik nog ff een nieuw cilindertje bestellen want ik moet er nog wel mee naar groningen over een maand

barry
      Donateur

Dan heb je last van detonatie-of je zuiger die tegen de kop tikt.Probeer eens met extra koppakkingen.

Jelle
        Topic starter

zuiger komt niet tegen kop dat klinkt harder dit is echt heel zacht snel getik, maar ligt het niet aan de cilinder?
          en als het detonatie is hoe voorkom ik dit (andere uitlaat?)

hansieb
          Moderator

FAQ, Pingelen/ detonatie

Om 1kg benzine volledig te laten verbranden moet er 14,7kg lucht aangevoerd en gemengd worden. Als aan deze voorwaarde wordt voldaan, zal alle benzine kunnen verbranden en dan zal de grootst mogelijke hoeveelheid warmte ontwikkeld worden. Men noemt dit ook wel het: chemisch juiste mengsel of de stochiometrische mengverhouding. Bij een normale verbranding bedraagt de vlamsnelheid ongeveer 30m/s. Hoe armer het mengsel wordt gemaakt, hoe verder de vlamsnelheid afneemt. Ook extreem rijke mengsels zorgen voor een verlaging van deze snelheid. Extreem hoge verbrandingssnelheden van zo’n 500m/s doen zich voor tijdens zeer explosieve verbrandingen. Men noemt dit ook wel Detonatie. Deze ongewilde explosie ontstaat als de temperatuur in de cilinder te hoog oploopt en vind plaats na de ontsteking in tegenstelling tot zelfontbranding (pre ignition) t.g.v. gloeiende kooldeeltjes. Detonatie en pre ignition zijn zeer ongewenst omdat dit leidt tot overbelasting (thermisch en mechanisch) en zelfs breuk van zuiger, drijfstang of cilinderkop. Detonatie is te herkennen aan een metaalachtig geluid uit de cilinder, alsof iemand met een hamertje tegen de binnenkant van de cilinder tikt.

Het detoneren ontstaat ook meestal aan de rand van de zuiger (o.a. door een verkeerde squish)

http://www.puchmaxi.nl/pingelen-detoneren.php

Als je een digitale schuifmaat hebt , meet voor de fun eens de SQUISH op.

Jelle
            Topic starter

wtf is de squish?

en ik heb helaas geen digi schuifmaat, maar hoe verander ik dit

hansieb
              Moderator

Squish is de verbrandingsruimte tussen de kop en de randen van je zuiger. Dit meetje door middel van een stukkie tin in een L vorm te buigen en tussen je zuiger en kop te pletten door de zuiger ( door krukas ) een keer te laten draaien zodat die het TIN plet.

Als de squish te klein is bijv 0.1 a 0.2 mm dan kan je last krijgen van detonatie. Door middel van voet of koppakking kan je de squish stellen zeg maar. De ideale maat kan je neit echt goed zeggen maar van 50cc tot 80cc in het algemeen wordt een squish van 0.6 tot 0.8mm aangeraden. ( we spreken hier wel dus van maten die kleiner zijn dan een 1mm he 😉 )

Kiek hier maar ff:
                http://www.scooter-freaks.nl/techcenter/afstelling/afstelling_squish.php

Jelle
                Topic starter

dus als ik er een xtra voetpakking of een koppakking tussen zet moet het over zijn…
                  zou wel fijn zijn, hoef ik namelijk niet eerst een nieuwe cilinder te kopen en mega snel in rijden ivm gumball

yodipo
                  Bijdrager

Klinkt alsof ie te weinig brandstof krijgt. Check je bougie.

Crullie
                    Donateur

Zo wie zo is een exstra voetpakking voor de lange afstanden een must, motortje blijft koeler en loopt ook nog een tikkelte harder omdat door een exstra VOETpakking de cilinder omhoog komt ten opzichte van de zuiger en dus de uitlaatpoort een klein beetje eerder open gaat.

TICKLING BARN

Jelle
                      Topic starter

zo ziet mijn bougie eruit..

.-{2F4OV}-.

Das nogal wit ofnie?

Miss moet je er n grotere sproeier indoen;) Wat heb je dur nu inzitte?

Jelle
                          Topic starter

ja maar de rest is wel weer bruin??? en het puntje is schoon zeg maar met een wit/grijs randje
                            heb er een 68 sproeier inzitten

Wouz-LwB
                            Donateur

Hmm , koop eens een nieuw bougietje en tjek dan de kleur nog eens !

pier
                              Bijdrager

ff om hier op door te gaan.. als jelle dat niet erg vindt ( geef maar zelf aan he 😉 )

ik heb me ciaotje net klaar 50cc tje 7mm carb met 50 sproeier en die heeft licht bruin aan? dit kan toch nooit man???

hansieb
                                Moderator

Welke hittegraad heb je dan jelle ?

Je ziet toch zelf wel wat de kleur van de bougie is , dit is op een foto klote te zien. Op de foto ziet die er hardstikke wit uit oftewel te klein.

Dan zou je een 70 / 72 mogen probren. De bougie kan ook te heet zijn , dus dan moet je het eens met een koudere proberen.

Maar voor jouwn setup is een bh 8 / 7 prima.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.