Vespa-Ciao.NL
:: G-no en TimoO Vespa Special

Home Forums Perso’s Projecten G-no en TimoO Vespa Special

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 176)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

zelfde als een citta, 13x 1050

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
      Gele Racefrikandel

G-no
      Topic starter

hmmmm

vanmiddag ff gereden met een nieuwe snaar, maar dat optrekken met die vario valt me toch zwaar tegen:(
        moet ik dan juist lichtere of zwaardere rollen kopen?( ik weet het, een beetje domme vraag)

HELLRAISER
        Bijdrager

Zwaar loopt hij harder en licht trekt hij hard .Zo iets was ut tog.

ArvidW
          Donateur

Licht gaat hij meer toeren maken tijdens het optrekken
            Zwaar maakt hij minder toerent tijdens het optrekken

Nou is de kunst om hem precies zo in te stellen dat hij optrekt in je powerband, ofwel het gebied waar jou blokje het meeste vermogen aflevert. Bij scooters zit dit vaak bij 6500 rpm, maar vespablokjes zijn wat laagtoeriger.

Aan jou setup te zien mag je hem flink wat toeren laten maken, de enigste manier om goed af te stellen is: telkens één zwaarder type rollen erin doen en kijken wanneer hij het best presteerd. Op een te hoog toerental val je buiten je powerband en zul je dus minder snel gaan optrekken.

Ipv lichtere rollen monteren kun je ook een sterkere drukveer monteren, deze zorgt ervoor dat je snaar minder slipt (dus alleen monteren als hij echt slipt) en zorgt er ook voor dat je blokje meer toeren maakt tijdens het optrekken.

Het is gewoon een kwestie van veel tijd en lekker weer om eens flink af te stellen.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
            Home made engine dyno

G-no
            Topic starter

ja binnenkort krijg ik toch mij malossi voorvario met gele drukveer:) en ook meteen een setje trekveren van malossi. maar ik moet nu dus lichtere rollen erin doen en dan trekt hij harder:) ( bedankt voor de uitgebreidde uitleg:))

pier
              Bijdrager

je kunt ook rollen van verschillende gewichten combineren.. zow krijg je een betere afstelling, en hoef je niet elke x veel rollen te kopen..

voorbeeld : Je hebt rollen van 4, en 6 gram en je komt er 8ter dat je 5 gram moet hebbe dan duuw je der 4 van 4 gram in en 4 van 5 gram en heb je evengoed 5 gram!

G-no
                Topic starter

maar dus nu heb ik lichtere rollen nodig, kan ik er dan ook een paar weglaten? of is da nie goeie

pier
                  Bijdrager

G-no :
                    maar dus nu heb ik lichtere rollen nodig, kan ik er dan ook een paar weglaten? of is da nie goeie

er moeten 8 rollen in zitte kunt niet met 4 ofzow gaan rijden!

ArvidW
                    Donateur

Kunt prima 4 rollen weglaten hoor, ik denk alleen dat hij dan te veel toeren gaat maken tijdens het optrekken. Je moet er wel voor zorgen dat de vario in evenwicht blijft.

Lichtere rollen is VEEL beter dan rollen weglaten, rollen weglaten geeft extra druk op de vario zelf omdat het gewicht nog maar over 4 punten verdeeld wordt ipv 8

Dus liever lichte rollen kopen, maar om ff te proberen kan het ook met 4:)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                      Home made engine dyno

pier
                      Bijdrager

ArvidW :
                        Kunt prima 4 rollen weglaten hoor, ik denk alleen dat hij dan te veel toeren gaat maken tijdens het optrekken. Je moet er wel voor zorgen dat de vario in evenwicht blijft.

Lichtere rollen is VEEL beter dan rollen weglaten, rollen weglaten geeft extra druk op de vario zelf omdat het gewicht nog maar over 4 punten verdeeld wordt ipv 8

Dus liever lichte rollen kopen, maar om ff te proberen kan het ook met 4:)

zzow bedoelde ik t ook:P meja nu begrijpt die twel

G-no
                        Topic starter

kheb net ff gereden met 4 rollen, hij trekt nu fatsoenlijker door, want eerst merkte ik het verschil met mijn poelie 80 nog niet eens:(

weet iemand welke rollen er in een standaartvario zitten?

TimoO_
                          Donateur

update:

proma replica 🙂

heb n proma replica weten aan te smeren voor 20 dagen, heeft zn beste dagen bijna gehad maar met behandeling komt ie er weer helemaal bovenop 🙂 foto’s volgen in weekend als die zn behandeling gehad heeft.. dn zn fisiotherapie onder jeannots brommer en dn is ie weer goed 🙂 20,- + spuitbusje en demperwol leuk prijsje tog

kuffi
                            Bijdrager

nice nice.. maar wat ik me afvraag, ik zit nu 2 maande in maastricht en heb hier nog geen 1 fucking citta gezien alleen Ciaotjes, whats the dilly man? 😀

G-no
                              Topic starter

hier hebben we smaak:D

nee, maar ik zie iedere dag wel een citta rijden

waar woon je dan precies?

TimoO_
                                Donateur

ja ik vind de laatste tijd ook vet veel ciao’s rijden.. maar wel allemaal standaart maar nog 😛 tis n CIAO 😀

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 176)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.