Home › Forums › Techniek › Mechanisch › Freewheel naar moer binnen 1 minuut
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 10 maanden geleden door FonS.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 mei 2018 om 22:04 #774839
Ter aanvulling op de how-to
De meesten van ons kennen het wel. Je wilt je achterwiel makkelijk los en vast kunnen maken en trappers gebruik je toch niet. Dus wil je je freewheel loshalen van de grote achterwielmoer.

Maar dat freewheel werkt meestal – op zijn zachtst gezegd – niet zo goed mee. Met andere woorden, ze zitten altijd muurvast. Dus bij deze een tip om de klus binnen een minuut te klaren.
Leg 2 lassen zoals aangegeven. Je hoeft geen ervaren lasser te zijn, het hoeft tenslotte niet mooi te worden. Het gaat erom dat je de vrije beweging van het freewheel blokkeert.
Nu kun je het tandwiel in je bankschroef klemmen en de moer losdraaien met behulp van een waterpomptang, verstelbare moersleutel / bahco of steeksleutel 36. Hoe vast hij ook zit, werkt altijd 😀
23 mei 2018 om 22:27 #774842Goed idee,
Ik denk dat deze tijd van 47seconden niet verbetert gaat worden met een andere methode.
Eigenlijk zou het leuk zijn als er aan het eind van het jaar een prijs is voor het beste idee of inzet voor de side. Een soort forum lid van het jaar verkiezing.
Met als prijs de “gouden veer”.

Ga maar vast gebukt staan Fons
23 mei 2018 om 23:19 #774844Haha nice!
24 mei 2018 om 07:47 #774845Ha mooi zeg! Heel leuk dat je er ook een filmpje bij hebt gemaakt! Deze gaat zeker toegevoegd worden aan de how to
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.24 mei 2018 om 15:53 #774850Goeie shit FonS, binnenkort even mijn tandwieltjes onder handen nemen!
24 mei 2018 om 15:58 #774851Het werkt natuurlijk ook als je het onding niet van je wiel af krijgt. Wiel uit je frame, freewheel vastlassen, hele ding in de bankschroef en doodsimpel losdraaien.
24 mei 2018 om 16:33 #774852Super verwoording fons
Vreselijke dingen zijn het. Maar gelukkig komen we er op deze manier vanaf
No replacement for displacement24 mei 2018 om 23:14 #774862Mooie methode, ik doe het ook op een makkelijke manier. Daarbij heb je alleen een goede bankschroef en bahco of de juiste maat steeksleutel nodig.
Het gaat als volgt:
Na het uitbouwen van het wiel klem je het freewheel met wiel en naaf en alles er aan in de bankschroef.
Stevig aandraaien zodat je het freewheel als het ware samenknijpt zodat het op wrijving niet meer kan draaien (ipv het lassen).
Daarna draai je het freewheel makkelijk los door aan je wiel te draaien alsof het een auto stuur is;)
Je wiel met naaf komt dan gewoon los. Daarna draai je met de bahco of steeksleutel de moer uit het freewheel.24 mei 2018 om 23:25 #774863Zo heb ik het ook wel eens gedaan, maar als ze écht vast zitten (en vaak is dat het geval) is die wrijving niet voldoende. Je krijgt misschien de freewheel/moer combinatie van de as, maar de moer vaak niet uit je freewheel.
Bovendien heb je dan een degelijke bankschroef nodig. Ik verwacht dat veel mensen het met een eenvoudig modelletje moeten doen, dat niet genoeg druk kan uitoefenen.
Hopelijk hebben die mensen een kennis oid met een flinke bankschroef of een oud lasapparaatje waar ze wat mee kunnen bakken 🙂 -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.