Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Freewheel bij het achterwiel wil niet loskomen
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 jaren, 12 maanden geleden door SuperSi.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
1 april 2015 om 16:06 #211796
Hallo iedereen!
Net probeerde ik mijn achterrem te vervangen maar ik kreeg het freewheel er niet af. Ik heb in alle gleuven met een steenbeitel en een hamer lopen rammen, maar er zat letterlijk geen beweging in. Het gaat om een spaakwiel van een Vespa Si. Weet iemand hoe ik dat ding los kan krijgen? Heb er ook een halve bus kruipolie op gedaan maar dat had geen effect.
1 april 2015 om 16:54 #241425kan je het tandwiel er wel af krijgen?
en anders is het toch echt hameren, of als je een brander hebt misschien heetstoken?1 april 2015 om 17:13 #241426Ik ben zeg maar hier: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XOCESUS4.jpg . Ik moet het freewheel er af krijgen, maar ondanks dat ik aan alle kanten geramd heb gebeurt er niks. Ik heb helaas geen brander thuis.
1 april 2015 om 18:06 #241427Aan de andere kant van het freewheel zit zeg maar een grote moer, hier past een mega grote sleutel op, weet niet welke maat (44 ofzo)
Wat ik altijd doe is; Ik pak een waterpomptang (met een vrij dunne bek zodat het tussen het freewheel en de lagerplaat past) Deze zet ik goed vast op de moer.
Dan pak ik een buis van 1 meter lang, die buis zet ik op de waterpomptang zodat ik makkelijk kracht kan zetten.
En dan gewoon tegen de klok in draaien, hij is zo los op deze manier en je beschadigt bijna niks (tenzij je de waterpomptang niet goed vast klemt op de moer)Oldtimer fanaat1 april 2015 om 19:13 #241428Het makkelijkst is inderdaad met een grote steeksleutel (Maat 36 is het) En anders met de waterpomptang, zou moeten lukken aangezien je het wiel al uit het frame hebt..
1 april 2015 om 20:13 #241429Hm met de waterpomptang heb ik het ook al geprobeerd, maar zonder succes! Ik heb ook geen steeksleutel of baco van dat formaat. Is er misschien een manier om het freewheel er met wat meer geweld af te krijgen? Hij is toch al kapot dus schade is niet erg. Anders ga ik proberen om elders een steeksleutel te vinden.
1 april 2015 om 20:19 #241430achterwiel opspannen tussen een bankschroef en met waterpomptang en buis of hamer.
Met een hamer kun je hem los tikken.
Of effe een stukje vastdraaien en dan lossen.
Effe laten weten in wd40 als het niet lukt.1 april 2015 om 20:39 #241431Eerste x dat ik het deed had ik hem gewoon in de bankschroef gezet. En dan aan je wiel draaien. Anders kan je altijd nog zelf een sleutel slijpen uit een stuk staal. Deze manier heb ik aan boord geleerd van Chinezen 😀
1 april 2015 om 21:14 #241432http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=220
Om je freewheel eraf te halen moet je in die gaatje tikken.
Zie de how-to.Succes!
1 april 2015 om 22:34 #241433Ik ken dit probleem guido, en dat gaat niet zo makkelijk als in die gaatje tikken.
En zelfs toen ik een freewheel had waarbij het gaatje wel lukte, ging er een sloot kogeltjes over de garage vloer.@metalhead
misschien kan je eens langs een garage gaan of een scooter winkel, misschien hebben die een goede maat sleutel.
En anders echt heel beun je freewheel door flexxen tot je de moer over houdt. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.