Vespa-Ciao.NL
:: Frame van snor naar brom gekeurd vandaag!

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Frame van snor naar brom gekeurd vandaag!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
  • 1

Wilk1985
    Topic starter

Hallo allen,

Ik heb vandaag bij de RDW in Amsterdam weer een Citta omgekeurd van snor naar brom. Ik ben al veel vaker bij de RDW geweest voor de brommers, aangezien ik zelf nooit heel enthousiast ben geweest van brommers op snorkenteken wil ik het omkeuren naar geel graag promoten, vandaar dit topic 😉

Eigenlijk had ik weinig bijzonderheden en was ik in 20 minuten weer buiten, ik hoefde ook niet op de rollenbank. De keurmeester controleerde of de banden profiel hadden, of alles vast zat en dat was het. Eigenlijk heb ik de motor niet eens gestart, dat de claxon werkte geloofde hij wel.

Wel werd er aandacht geschonken aan het motorbloknummer, ik gaf zelf al aan dat ik het motorblok er tijdelijk onder had gezet voor de keuring. De herkomst van het motorblok moest ik mondeling verklaren, dat was ook makkelijk want dit blokje is al sinds 2003 in mijn bezit en toen was er nog geen enkele registratie dus het blokje was niet eerder geregistreerd.

Ik heb bij eerdere keuringen eens 2x hetzelfde carter gebruikt, motornummer was toen dertijd bij de eerste keuring geregistreerd dus toen moest ik de tweede keer op een document verklaren dat ik het motorblok op een eerlijke manier verkregen had.

Kosten waren 108 euro (zonder kosten voor het kenteken zelf) net zoals bij eerdere keuringen ging alles soepel en kwam ik overal makkelijk uit.

Zolang je met een degelijke brommer komt en beleefd blijft is eigenlijk alles wel goed te regelen altijd.

Nog een tip, zorg dat je alvast op een blaadje alle nummers etc heeft zodat de keurmeester het alleen maar hoeft te controleren en over te typen, dat scheelt hem werk!

Mocht iemand nog vragen hebben beantwoord ik ze graag, zoals gezegd raad ik het in ieder geval een ieder aan!

Aangezien een topic zonder foto’s geen topic is hieronder nog een leuk sfeerplaatje van de Citta tijdens de afgelopen Elfstedentour :mrgreen:

WhatsApp Image 2022-12-29 at 20.35.30

zevenenergie
      Donateur

Tanks voor het delen Wilk 1985
        Ik ga het komende jaar ook mijn snor om laten keuren.
        Altijd fijn te weten wat je zo al kan verwachten… :thumb

Mischa
        Bijdrager

@wilk 1985, ik ga binnenkort een citta zonder kenteken laten keuren. Er zitten banden op met goed profiel, maar in de voorband wat lichte droogte scheurtjes. Letten ze daarop?
          Groeten Mischa

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
          Link naar Mijn collectie / Projecten.
          2

zevenenergie
          Donateur

Hoi Mischa, Ik weet niet of onze Wilk tijd heeft vandaag dus ik beantwoordt je vraag maar even.

Het is mogelijk dat lichte scheurtjes in de banden bij de keuring worden opgemerkt, vooral als ze diep zijn of aaneengeregen. Deze scheurtjes kunnen de veiligheid van de band aantasten, dus ze zouden niet toegestaan moeten zijn volgens de regels voor banden. Het is daarom verstandig om de banden te vervangen voor de keuring, zodat er geen problemen ontstaan tijdens de inspectie.

Let ook op de pijltjes die de draairichting aangeven van de band. Ze controleren de draairichting.
            Is de band verkeerd om gemonteerd dan kom je niet door de keuring heen.

Mischa
            Bijdrager

Bedankt voor je reactie! Ik zou zelf nog honderden kilometers op deze band willen en durfen rijden, maar met de keuring dus maar geen risico nemen. En een nieuwe er op. Remmen en verlichting zijn goed, nog even een klein sproeiertje en originele uitlaat dan zou die wel goed moeten zijn.

4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
              1

Wilk1985
              Topic starter

Hi Mischa, zoals Zevenenergie ook zegt, beter geen risico nemen!

Sowieso zijn je banden je enige contact met de weg, dus bij twijfel altijd vervangen.

Je maakt het hele keuringsproces ook makkelijker als je met een goede brommer met nieuwe banden aankomt, de keurmeester zal meteen zien dat je er tijd in gestoken hebt en minder geneigd zijn om te gaan zoeken naar andere tekortkomingen.

Succes!

Mischa
                Bijdrager

Ik weet nu wat te doen heren, kon zelfs komende vrijdag al terecht maar dat komt net te vroeg. Als die gekeurd is plaats ik het hier!

1

zevenenergie
                  Donateur

“Mischa, veel succes bij de RDW!
                    Ik weet zeker dat je voorbereiding, zoals het vervangen van de banden, ervoor zorgt dat je brommer in topconditie komt. Blijf positief en wees gerust, alles zal goed gaan. Veel succes en rij veilig!”

Jeroen Wijnhoven
                    Bijdrager

Ben je het verplicht om je snorbrommer om te keuren? En moet er dan ook een spiegel opzitten?

Als ut nit giët zoë als ut mot, Dan mot het ma zoë als ut giët

zevenenergie
                      Donateur

Nee dat is niet verplicht.
                        Maar het voordeel is dat je met een gele plaat harder mag rijden.
                        Je brommer moet voldoen aan de eisen die bij het bouwjaar horen.
                        Ik weet niet precies vanaf welk bouwjaar een spiegel verplicht is op brommers en snor fietsen.

gileracitta
                        Bijdrager

Nee dat is niet verplicht. Maar het voordeel is dat je met een gele plaat harder mag rijden. Je brommer moet voldoen aan de eisen die bij het bouwjaar horen. Ik weet niet precies vanaf welk bouwjaar een spiegel verplicht is op brommers en snor fietsen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voertuigen-op-de-weg/bromfiets/brommer

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.