Vespa-Ciao.NL
:: Fox koppeling op vespa

Home Forums Techniek Vario Fox koppeling op vespa

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

tolleburker
    Topic starter

Wie kan er een goede howto maken voor een fox koppeling op een vespa ik wil hier graag meer informatie over maar kan er erg weinig over vinden

zoals arvidw en herr flick hebben het al en wel meerdere maar hoe??

kan het ook met een klok waar eerst een poelie op zat of moet je een vario klok hebben??

en ompersen hoe hebben jullie dat gedaan??

zo heb ik nog veel meer vragen en andere mensen ook dus post ze maar hier

Michel
      Bijdrager

Creatief zijn!

Als je een Fox koppeling op een bromklok zet heb je wel heb je een hele leuke top 😛
        Hij is dan behoorlijk laat uitgevarieerd wat naar zeggen van Arvid niet echt te doen was. Zo zou mijn Polini-setup in theorie 145km/h halen met een Fox koppeling op een bromklok. Dit is natuurlijk theorie maar je begrijpt dat dit niet lekker gaat rijden 😉

Ze hebben de as ingespannen, gelast en afgedraait. Verder is het datgene wat ik in de eerste regel aangeef 😛

ciaoracer
        Bijdrager

Welke soort klok hebben ze dan gebruikt? Een snorklok? Of hebben ze ook zelf hier wat creatief van gemaakt?
          Want ik denk toch dat met een snorklok de klok welk aardig wat toeren gaat draaien.

Michel
          Bijdrager

Arvid heeft een snor- of varioklok gebruikt met snorvertanding.

De Fox koppeling kan verder varieren dus dat compenseert je top weer. Hij trekt hem dieper in de schijven volgens mij. Het is kiezen, of amper je top kunnen halen en een slechte trekkracht hebben, of lekker wheelies maken en een mooie top.
            Ik zou voor snorvertanding gaan met een Fox koppeling. Met een standaard achterkoppeling zou ik wel eens bromvertanding willen proberen 😛

Kijk even goed de perso van Arvid door. Ik weet niet op welke pagina maar er staan pics. Dan heb je een idee.

Tonni
            Moderator

Arvid heeft een snor vertanding gebruikt. Thomas heeft z’n Malossi vertanding er voor laten aanpassen.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

tolleburker
              Topic starter

maar wat is er dan eigelijk op aangepast op zijn vertanding en aan zijn as , dat wil ik nou graag weten want het lijkt mij ook een goed idee om een stevige koppeling er op te gaan zetten en je kan hem veel beter afstellen op deze manier en misschien kun je er dan ook nog een overange set er op zetten.

MHR
                Bijdrager

overrange is doelloos, daarvoor varieert je voorvario niet genoeg en daar komt bij dat overrange tegen je wielbouten gaat lopen, dat doen normale poulies net niet. in het geval van ciao zou je een stuk moeten uitbouwen.

ArvidW
                  Donateur

Fox is echt ideaal, variatiemogelijkheid is zelfs groter als die van de malossi vario !

Ga nou niet kloten met bromvertanding, ik rijdt nu al op een cittatje met 7.5grams rollen 82km/uur met een leo krul, op een zeer laag toeretental.

Snorvertanding 1:10.73 is echt zwaar genoeg, kunt er als je cilinder beetje hoogtoerig is ook nog wel 100 mee aantikken ! Op een citta zelfs, dus op ciao kun je nog wel 15% harder.

Bromvertanding klinkt cool, maar je zult echt behoorlijk langzamer vanaf stilstand wegtrekken. Tonni merkte verschil ook al flink tussen Bromvariovertanding en MHR vertanding

Owja, las je as goed TIG met RVS toevoegmateriaal anders breekt hij zeer waarschijnlijk af (Bij jelle en MHR is er al keertje as geknapt)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                    Home made engine dyno

TJOEP
                    Donateur

Dus Arvid: stel je maakt de vergelijking Malossi vertanding tov std snorvertanding (1:10.73?) verlast tot Fox as en met Fox koppeling.

Heeft de Fox as+koppeling dan meer trekkracht én een hogere top dan de Malossi vertanding+originele koppeling??
                      Dat lijkt mij wel erg ideaal dan.

Ik had meer de verlastte Malossi as in gedachte: meer trekkracht door de grotere poullie, en een hogere top door de lager komen te liggen snaar (in de achterpoullie), tov de Malossi vert+std koppeling

Herr Flick
                      Sleutelbeheerder

De grotere poelie zal je in feite niks van merken.
                        Je hebt wel 105mm poelies maar dat is bedoeld voor een 15mm snaar, en je/wij gebruiken een 13mm snaar.

Malossi of of de 1 op 10.5 vertanding.. tja je moet het zelf kiezen (het scheelt wel 1.5)

Trekkracht verbeterd zowiezo door de fox koppeling zelf, je kan veel beter afstellen/veel meer spul voor te krijgen.
                        Hou er wel rekening mee dat je de spiebaan de andere kant op moet vijlen dan hij normaal zit.

Als je het echt wil maken tolleburker, koop een as en bekijk de boel eens dan kom je er vast wel uit.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                        Gele Racefrikandel

TJOEP
                        Donateur

Idd ja, de snaar zal dan niet volledig bovenin komen te liggen…

ArvidW
                          Donateur

En bij de fox koppeling kun je met een zwakkere drukveer toe, dus minder verwijvingsverliezen, dus meer vermogen op achterwiel. (kort door de bocht…)

Thomas reed 99.4 met std drukveer, ik reed 101.7 met std drukveer (moet zeggen dat rode drukveer iets beter reed maar het kon prima met std drukveer)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                            Home made engine dyno

TJOEP
                            Donateur

Ik snap ’t inmiddels allemaal wel, alleen kan ik me geen voorstelling maken van ’t verschil tussen gebruik vd Mallo as en een std snor as. Want het verschil tussen std vario as en de Mallo is enorm. Dat verschil kan toch niet zó veel minder worden?

AvidW: Heb jij trouwens ook eerst een V-gleuf gedraait om de las in te leggen?

Is bij jullie nog nooit de as scheef getrokken tijdens het lassen?
                              Dat heb ik namelijk gehad bij een vorig experiment…

ciaoracer
                              Bijdrager

Om die spiebaan te verleggen an je dan gewoon eerst een gat boren en dan héél voorzichtig met een vijl te werk gaan of moet dit toch net anders gebeuren?

sieger
                                Bijdrager

waar kun je die lange as van een fox krijgen ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.