Vespa-Ciao.NL
:: Fox clutch startoplossing

Home Forums Techniek Vario Fox clutch startoplossing

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

freddy k
    Topic starter

hey,
      ik heb hier rap een oplossing gezocht voor het start probleem van de fox koppeling.
      dit is wat ik heb tot nu toe.
      (heeft wat verfijning nodig)
      ik denk dat het wel haalbaar is.

(sorry voor de k*t kwaliteit)

uitleg!:

het gaat dus om 2 vlootjes
      1 met een asje in
      een ander aan de fox koppeling gelast
      tussen de 2 vlootjes een veertje

en het rode puntje is een stop (laspuntje of iets in die aard)
      zodat het asje er niet uit flikkert
      in plaats van een boutje
      dit induwen en in gang lopen
      dan er terug uit trekken
      of als het terug schiet des te beter

dit lijkt mij simpeler dan continue een boutje te gebruiken
      moest iemand dit kunnen uitwerrken in de praktijk
      zou dit een grote vooruitgang zijn in de fox ontwikkeling

(wat effe brainstormen allemaal niet doet)

mvg freddy

Fredzzz
      Moderator

Mijn collega heeft op zijn Peugeot 103 racers vroeger een veel simpelere oplossing gevonden, en deze hebben we nu toegepast op de (JMPB) Simonini Citta.

– Er moeten twee gleuven/gaten in de koppeling gemaakt worden
        – Vervolgens zit er een pen die door het koppelingshuis gaat (welke zich later in de koppeling klemt)
        – Deze pen bevat een veer en aan de onderkant een dikke ring die zich vastklemt in/achter de gleuf in de koppeling
        – Voor het aanlopen moet je de pen indrukken en in de gleuf klemmen (deze zet zich vanzelf vast)
        – Vervolgens loop je de brommer aan en schiet de pen vanzelf uit de gleuf

De pen blijkt tot nu toe sterk genoeg, maar is nog maar enkele keren getest op onze Simonini Citta.

freddy k
        Topic starter

het is dus mogelijk (:

FonS
          Bijdrager

Dat is wel een joekel van een onbalans in jouw geval Fredzzz, dat zul je toch moeten compenseren neem ik aan..?
            Zo’n pennetje weegt geen 100 gram natuurlijk, maar met Simo toerentallen moet je er zeker iets van merken. Al zijn het maar snel verslijtende lagers, in het meest gunstige geval.

Fredzzz
            Moderator

FonS :
              Dat is wel een joekel van een onbalans in jouw geval Fredzzz, dat zul je toch moeten compenseren neem ik aan..?

Jep, de schaal moet je daarna balanceren.

Crullie
              Donateur

Vind het heel slim gevonden vooral omdat het zo simpel is :thumb nu nog even een langdurige test om te zien dat het blijft werken en niet de koppeling beschadigt of uitlubbert.

Denk echter dat het voor dagelijks gebruik niet echt veilig is, je hebt een ronddraaiend uitstekend stifje in de ronte vliegen die van alles mee kan nemen, maar op het cirquit of sprintbaan is het een hele fijne oplossing.

Hoor graag nog even je reactie na een test periode, veel Succes !!

TICKLING BARN

freddy k
                Topic starter

Crullie :
                  Vind het heel slim gevonden vooral omdat het zo simpel is :thumb nu nog even een langdurige test om te zien dat het blijft werken en niet de koppeling beschadigt of uitlubbert.

Denk echter dat het voor dagelijks gebruik niet echt veilig is, je hebt een ronddraaiend uitstekend stifje in de ronte vliegen die van alles mee kan nemen, maar op het cirquit of sprintbaan is het een hele fijne oplossing.

Hoor graag nog even je reactie na een test periode, veel Succes !!

ik heb kickblokje
                  dus fox clutch gaat voor mij voor dagelijks gebruik zij

Crullie
                  Donateur

@ Freddy K : Tja met kickstart heb je ook geen Fox-clutch startstift nodig 8) Maar denk dat een startstifje een stuk lichter is dan een gehele kickstart-set, wat weer winst op kan leveren op het cirquit of op straat.

TICKLING BARN

freddy k
                    Topic starter

Crullie :
                      @ Freddy K : Tja met kickstart heb je ook geen Fox-clutch startstift nodig 8) Maar denk dat een startstifje een stuk lichter is dan een gehele kickstart-set, wat weer winst op kan leveren op het cirquit of op straat.

hangt af waar op je bespaart
                      heb nog een alu vork liggen van een mountainbike en van spaak wielen kan je alu velgjes maken
                      dus daar bespaar ik dan gewicht (;

pepko
                      Donateur

@freddy: da’s niet echt een logische redenering. Je kan toch besparen op kickstart én de delen die jij noemt?

freddy k
                        Topic starter

pepko :
                          @freddy: da’s niet echt een logische redenering. Je kan toch besparen op kickstart én de delen die jij noemt?

met fox clutch heb ik liever kick

niek1992
                          Bijdrager

haha jezus, logica zit er vandaag niet echt in denk :lol

Lekker laten gaan leestekens en hoofdletters ontbreken weer heerlijk in dit topic.

freddy k
                            Topic starter

niek1992 :
                              haha jezus, logica zit er vandaag niet echt in denk :lol

Lekker laten gaan leestekens en hoofdletters ontbreken weer heerlijk in dit topic.

Ik heb het vooral op dagelijks gebruik.
                              Als je hier met de kappen er af rijd en der steekt vario onder;
                              politie zet je langs de kant en je mag mee naar het bureau voor op de rollen …. :ehh

niek1992
                              Bijdrager

@freddy,

ik bedoel dat je het ene moment hebt over besparen van gewicht, en vervolgens weer meld dat je liever met kick rijd vanwege moeite starten.

Als jij gewicht wilt besparen voor op het circuit bijvoorbeeld, zal je waarschijnlijk de brommer starten met een boormachine. Kick gaat in meeste gevallen niet, omdat deze mensen met een zij-inlaat rijden.

Ik zie alleen nog niet hoe je jou implementatie zou willen gebruiken, zonder dat je kap er niet overheen zit.

als je dingen wilt monteren die eigenlijk niet eens voor onze brommers gemaakt zijn, je geheid tegen problemen aan gaat lopen:thumb. het koppelingshuis van de Fox past bijvoorbeeld niet eens onder mijn kap (ciao C24).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.