- Dit onderwerp bevat 864 reacties, 124 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 maanden, 2 weken geleden door Martino.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
3 januari 2010 om 19:46 #456893
Weer een zondag avond experimentje 🙂
Ik zag hier laatst een mooi spruitstukje voorbij komen, om een 16mm carburateur op een Speed Engine te monteren.
Erg mooi gemaakt moet ik zeggen. Maar ik dacht, waarom moeilijk doen als het ook barbaars kan?Ik heb laatst een Speed Engine overgenomen van Edjuh, waar ik eigenlijk totaal geen doel voor heb.
Een 16mm SHA heb ik ook laatst gekocht voor een ander project. Die kon ik dus mooi gebruiken om de boel passend te maken.In het kort: recht spruitstuk gemaakt, behoorlijk stuk uit het carter gehaald, en klaar :p
Dit is het geworden:

Er is niet veel carter overgebleven, maar zolang ik het niet op de grond laat vallen, lijkt me dat geen enkel probleem.
De carburateur zit er netjes recht achter, dus qua passing in het frame verwacht ik ook geen problemen.
Als ik een keertje zin en tijd heb, bouw ik het hele blok op. Misschien leuk voor onder Italjet Pack 2-2 ?
Gewoon een std krukas erin, en bijvoorbeeld m’n 43mm Polini erop.
Ik heb me in ieder geval geamuseerd.3 januari 2010 om 19:54 #456894Grappige oplossing…
Ik hoop dat het sterk genoeg blijkt.
3 januari 2010 om 20:03 #456896Ik zie wel, als het breekt, breekt het 😕 Maar ik denk van niet.
Sowieso, als hij onder de Pack komt, wordt er niet veel mee gereden.3 januari 2010 om 20:19 #456897Dit is ruig haha, een maatje van me heeft een recht spruitstukje maar dan 5cm langer dan normaal, en hij heeft het deel bij het 3de ophangpunt eraf gehaald! Als ik dit aan hem laat zien zal hij wel ff balen dat het ook veel beter kon. Hij had wel een sha 15/15 maar dat zal niet veel verschillen.
En jee zegt: spruitstuk gemaakt, en klaar.
Maar hoe heb je dat spruitstuk gemaakt, ik ben dit ook van plan namelijk. Mijn plan was om een stuk aluminium bij een bedrijfje af te laten draaien, maar met een schuin spruitstukje.3 januari 2010 om 20:26 #456898Spruitstuk kan je ook lassen hoor, Sven Vdb maakt ze zo ook. hij heeft der ook eentje gedraaid & gefreedsd maar is veel meer werk.
3 januari 2010 om 20:52 #456899nice8) ben benieuwd. ook gewoon hoe jij dat zegt, alst breekt jammer dan:D:D afgedraaid vliegwieltje? of past een standaard er nog op?
3 januari 2010 om 20:56 #456900Dat was ik van plan om met een orgineel blokje te doen zodat er een spruitstukje op kan en dan boost-bottle gaten en 16mm etc etc. Eigenlijk voor de flexibiliteit.
Netjes Fons!
3 januari 2010 om 21:43 #456901Ziet er weer super uit kerel

ben benieuwd hoe dat loopt en of het heel blijft .
Jij blijft ook bezig .
3 januari 2010 om 21:47 #456902Goed bezig !
Volgens mij is dit mijn oude speedengine (ooit geruild tegen een kerel uit zwolle..)
Maar misschien weet edo dit beter..
(mijn oude)*ed:Ik heb hem van Bjorn uit Friesland.*
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel3 januari 2010 om 22:30 #456903DennisT :
Dit is ruig haha, een maatje van me heeft een recht spruitstukje maar dan 5cm langer dan normaal, en hij heeft het deel bij het 3de ophangpunt eraf gehaald! Als ik dit aan hem laat zien zal hij wel ff balen dat het ook veel beter kon. Hij had wel een sha 15/15 maar dat zal niet veel verschillen.En jee zegt: spruitstuk gemaakt, en klaar.
Maar hoe heb je dat spruitstuk gemaakt, ik ben dit ook van plan namelijk. Mijn plan was om een stuk aluminium bij een bedrijfje af te laten draaien, maar met een schuin spruitstukje.Ik wilde de carb op de normale plek hebben, om zo min mogelijk problemen te krijgen qua passing (carb verder naar achter = ruimtegebrek in een Ciao frame).
Het spruitstuk heb ik gewoon gedraaid, ik maak er nog wel even een foto van 😉Docs911 :
afgedraaid vliegwieltje? of past een standaard er nog op?Volgens mij past er een normaal vliegwiel op, zo niet draai ik er wel even 1 of 2mm vanaf.
In het gat boven het spruitstuk zat een bout ter afdichting, maar dat vond ik er niet uitzien dus ik heb hem eruit gehaald.
Ik dicht het met kneedbaar alu ofzo af, dat zie ik nog wel.3 januari 2010 om 22:59 #456904Is het van dat POM plastic gemaakt waar japie een spruitstuk van had? Leuk gedaan.
4 januari 2010 om 06:25 #456905Klopt, ik maak heel vaak zulke dingen uit kunststof, omdat het veel sneller te bewerken is dan aluminium.
Rond aluminium heb ik ook niet in zo’n grote diameter (ik heb een doosje afvalstukjes alu / kunststof die m’n vader van z’n werk mee brengt, meer niet).4 januari 2010 om 06:58 #456906Goeie oplossing FonS, zou alleen wel bang zijn dat die breekt.
Herr Flick: is dat een zelfgemaakte Mix Speedengine, of aansluiting voor Powerbox
4 januari 2010 om 17:46 #456912powerbox aansluiting..;)
4 januari 2010 om 18:39 #456913De beloofde foto’s van het spruitstuk en carter:

Nog even gekeken, er moet toch een stukje van het vliegwiel afgedraaid worden (geen punt natuurlijk) :

Carburateur aansluiting zit uit het midden, om zo ver mogelijk van het carter af te blijven (geen overbodige luxe) :

Zoals ik al zei, er is bijna niks van het carter overgebleven:

-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.