Vespa-Ciao.NL
:: FonS – 19 inch Ciao

Home Forums Perso’s Projecten FonS – 19 inch Ciao

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 108)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

VespaAvanti
    Donateur

FonS :

Michel :
      Hoe doe jij dat met al die verzekeringen van die brommertjes? Volgens mij heb jij best veel geschouwde brommers staan of niet?

Elke keer als ik een brommer op naam zette, kreeg ik een paar weken daarna gelijk een brief van het RDW dat ik hem moest verzekeren. Kost wel wat voor de echte verzamelaar dus;)

Op het moment heb ik alleen nog maar m’n zwarte schoolciao en het racertje op kenteken en allebei verzekerd (oh en de SpartaMet), maar ik heb er ook wel eens vijf of zes tegelijk in de verzekering gehad.
      Als ik er een koop met kenteken verzeker ik hem ook meteen, zo duur is het nu ook weer niet he (tov de boete die je kunt krijgen voor het niet-verzekeren) en anders kan ik er niet mee rijden, en dat wil je toch.

Je kan ze natuurlijk ook schorsen, verzekeren hoeft niet percé:!
      Ik heb ook ongeveer 15 brommers op kenteken, en dan ook nog 2 brommobielen, zijn ook maar 3 brommers van verzekerd, de rest is geschort.
      Je betaald de eerste 5, kost een 10tje per stuk, alle schorsingen daarna zijn gratis:thumb

henny
      Bijdrager

fons:
        het hoort te zijn (nl) B7109

FonS
        Topic starter

hmm ik heb er net eens goed naar gekeken en het probleem is, het nummer is niet ingeslagen, maar een sticker.
          er staat heel duidelijk (NL) B 710 , en dan mist er inderdaad een stukje van de sticker waar de 9 hoort te staan.

ik ben benieuwd of dat problemen gaat geven voor de keuring… anders moet ik maar een beetje valsspelen en een nieuwe sticker laten maken bij zo’n stickerbedrijf ofzo 😕

PoliniCiao
          Bijdrager

Dat zal best meevallen want hij is toch heel wat jaartjes oud en er valt zo wel te zien dat hij in originele staat verkeerd en er geen rare dingen mee zijn. En volgens mij zien ze met oldtimers wat sneller dingen door de vingers.

ps: Mooi brommertje! :thumb

Loek
            Bijdrager

FonS :
              hmm ik heb er net eens goed naar gekeken en het probleem is, het nummer is niet ingeslagen, maar een sticker.
              er staat heel duidelijk (NL) B 710 , en dan mist er inderdaad een stukje van de sticker waar de 9 hoort te staan.

ik ben benieuwd of dat problemen gaat geven voor de keuring… anders moet ik maar een beetje valsspelen en een nieuwe sticker laten maken bij zo’n stickerbedrijf ofzo 😕

Bij brommers van voor ’74 heb je geen typegoedkeuring nodig.
              Zo kun je ook Italiaanse Vespa’s, Duitse Zundapps etc. gewoon op kenteken zetten ondanks dat ze geen typegoekeuring hebben.

FonS
              Topic starter

okee, goed om te weten, maar dan moet je toch kunnen aantonen dat hij van voor ’74 is, toch? en de enige manier om dat te doen is via het typegoedkeuringsnummer :p

majah ik zie het vanzelf wel als ik daar ben, maak binnenkort een afspraak.

als hij in een minder goede staat was, kon je waarschijnlijk niets meer van het nummer lezen, dus sowieso raar dat ze het toen nog niet insloegen maar erop plakte…

ik ben blij dat hij in originele staat is, want als het goed is krijg ik van Henny nog wat informatie op papier over bouwjaren, typegoedkeuringen en dergelijken, dan kan ik daarmee aantonen dat hij van voor ’74 is.

edit: dit staat op de site van de RDW:

Historische bromfiets
                Typegoedkeuringen voor bromfietsen worden sinds 1 januari 1974 afgegeven. Bij een bromfiets die ouder is, hoeft dus geen typegoedkeuring aanwezig te zijn.

maar mijn ciao heeft wél een TGK nummer, maar volgens mij is hij toch echt wel ouder dan ’74.
                bijvoorbeeld; het verzekeringsplaatje dat erop zat was van 1974, wie gebruikt er nu een brommer maar 1 jaar?? :con
                misschien is die sticker er pas op gekomen toen het TGK nummer ingevoerd werd?

G-no
                Donateur

kun je niet gewoon de sticker eraf halen, beweren dat hij ouder is als 1974 (wat waarschijnlijk ook zo is) en gezeik met dat ene nummertje voorkomen?

FonS
                  Topic starter

Guess what ; m’n brummertje gaat de 30ste van deze maand naar de RDW voor zijn keuring 🙂

En hij is verplaatst, m’n vader heeft de werkplaats (binnen in huis) opgeruimd, dus daar staan nu mijn twee oldtimertjes gezellig samen:

Piet30
                    Donateur

ui, what a mooi old Ciao:thumb

from the history I could say that the first Ciao were delivered from Italy beginning 1968. This Ciao all had 19″ wheelen. There were two models at that time with different forks. One model with spring fork like yours and one model with fork without springs and wheel brake like a real bicycle.

I have a 1968 Ciao with 19″ wheelen, one Ciao from 1970 what has also 19″ wheelen and one from 1971 what has the 17″ wheelen.

So I would say that your Ciao was build between 1968 and 1970.

here my 1968er Ciao

the 1970er with 19″

and the 1971er with 17″ wheelen

so please let this mooi oldy like it is or sell it to me:bier

cu,Ralf

FonS
                      Topic starter

Oh it will stay like it is, or even better 🙂 It needs a good clean, but I want to do that in the winter, because I won’t be driving it then.

Nou, zoals ik al zei ga ik donderdag met hem naar de RDW voor de keuring, dus heb ik alles nog even nagelopen.
                        Er moest een andere sproeier in, en ik wilde de jasbeschermers eraf halen omdat het kunststof begon los te laten en tegen de spaken aanliep.
                        Als die eraf zijn valt je pas écht op hoe groot die wielen zijn :lol
                        In de winter haal ik hem helemaal uit elkaar om alles goed schoon te maken, in alle naden zit vuil en daar gaan ze dus altijd als eerste roesten.
                        Ik heb ook eens geprobeerd wat er nog van de velgen te maken is, maar helaas zijn de velgranden toch vrij slecht (roest door de chroomlaag heen). Op de foto zien ze er netjes uit, maar van dichtbij niet. Dus ik denk dat ik ze over een paar jaar ofzo eens wegbreng om op te laten knappen.

Foto’s van zojuist:

Als de keuring goed gaat, wil ik er eerst even mee rijden zolang het weer goed blijft, en daarna wordt hij grondig gepoetst en in de was gezet 😉

Edjuh
                        Bijdrager

Ach wat een schoonheid!

Loek
                          Bijdrager

FonS, heeft deze nou ook een andere maat frame? Grotere spatborden etc?
                            Hij ziet er erg mooi uit!

FonS
                            Topic starter

ja alles is anders, spatborden zijn groter en de ruimte voor je blok is kleiner.
                              maar bij het blok, dat had m’n 17 inch oldtimer (nu racer) ook, dat daar wat minder plek is.
                              het blok moet helemaal naar voren staan, dan krijg je nét de luchtfilter eraf :p

maar daarom ben ik zo blij dat hij in zo’n goede staat is, vind maar eens zulke spatborden bijvoorbeeld.

Loek
                              Bijdrager

Italiaanse markt, 1967 (!)

FonS
                                Topic starter

Zo ik ben net terug van de RDW, en hij is goedgekeurd =) Wat ben ik daar blij om !

Er waren twee keurmeesters, de een noteerde alle nummers en de km-stand, de ander keek de brommer na.
                                  Na een grondige controle werd er een testritje over het terrein gemaakt, en de keurmeester kwam met een grote glimlach weer terug gereden :p
                                  “Loopt goed, remt goed, licht doet het. Snelheid en geluid hoef ik niet te controleren, dat klopt wel” zei hij.

Het enige probleempje; ze konden nergens het bouwjaar van afleiden helaas. Ik wist zelf wel dat het typegoedkeuringnummer (B-7109) in 1967 is uitgegeven en dat stond ook in hun eigen register. Dus hebben we er maar 1968 van gemaakt, want op de brommer zelf was niks te vinden.

Ik zou de kentekenpapieren binnen 5 werkdagen krijgen, dus dan gauw de plaat laten drukken en nog even ermee rijden voordat ik hem komende winter uit elkaar haal om hem goed schoon te maken.

Ohja, kosten van de keuring; 108 euro (99 euro voor de keuring + 9 euro voor de tenaamstelling).

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 108)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.