Vespa-Ciao.NL
:: Foekema Symmetric Two-stroke system

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Foekema Symmetric Two-stroke system

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 40)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TimoO_
    Donateur

ik heb net mijn modelmotertje uit Rusland 1950 eens uit elkaar gehaald om deze eens te bekijken, het lijkt er namelijk op dat deze hetzelfde systeem heeft:

op de eerste foto zie je de spoelpoorten, dit zijn er 6 in totaal. op de tweede foto zie je 2 van de 3 uitlaatpoorten. het is lijkt mij daarom vrij logisch om de spoelpoorten onder de uitlaatpoorten te laten “eindigen”. de zuiger van dit motortje heeft ook een spitse kop net als jij Foekema had aangeraden.

barry
      Donateur

HA,viva russia.En deze motor heeft zelfs een roterende inlaat.Foekema is het warm water terug aan het uitvinden.
        Heb zelfs een motortje van de late jaren 30.Deze heet dat systeem ook.

TimoO_
        Donateur

uit welk land komt dat motortje? ook Rusland? weet trouwens iemand of dit systeem dezelfde werking zal hebben? ik zal binnenkort eens een foto van de binnenkant maken, ik heb de cilinder er vanaf gekregen.

barry
          Donateur

Deze is dacht ik van Amerikaanse makelij.Zal één of ander prototype zijn,want er staat niet op & zelfs andere kenners uit Engeland,hebben deze nooit gezien.
            Die 3 sneetjes die je ziet zijn dus de uitlaatpoorten.Het dunne pinnetje op het big-end,drijft de roterende inlaat aan.

Timo,als je hem terug monteerd,druppel dan overal eens wat fijne naaimachineolie op aub.

jordi 0
            Bijdrager

het FST systeem lijkt me zeer interressant,

foekema is er al een tijdje mee bezig en het zal idd een luchtgekoelde cilinder worden. de 4 uitlaatpoorten worden qua oppervlakte ook niet zo groot als een normale uitlaatpoort, ik zie hier zeker wel voordelen in omdat de uitlaatgassen dan alle kanten opkunnen in plaats van alleen naar onder. de poorttiming en oppervlakte word nog veel testwerk denk ik.

ik heb ook vernomen dat er 2 uitlaten op komen met 4 flenzen, dit omdat 4 complete uitlaten niet mogelijk is qua ruimte en dat ze alle 4 identiek moeten zijn.

hopelijk heeft Luc het systeem dit jaar lopend tijdens zijn thuiswedstrijd:W

AA-T
              Sleutelbeheerder

vind het wel een interessant systeem en ben benieuwd of het gaat werken
                zit alleen te kijken waar hij zn zuigerveren kwijt wil raken, als de zuiger nog onder de spoelpoorten moet komen, zal hij de spoelpoorten toch anders moeten plaatsen, anders lopen de openingen over de poorten heen..

maarjah, hij geeft ook al aan dat overal nog goed over nagedacht moet worden, en voor dit zal hij vast ook wel een oplossing hebben..

hoop dat hem het snel lukt

barry
                Donateur

Conische zuiger+conische cilinder.Zuigerveren heb je niet nodig.Doordat de zuiger dan iets klemt,heb je je compressie.
                  Is bij modelmotoren ook zo.En bij de oude was het staal op staal.

jordi 0
                  Bijdrager

er bestaan ook gewoon scooter cilinders waar de zuigerveer over een poort gaat..

dit is denk ik ook niet het grootste probleem,

het grootste probleem is denk ik de spoelers, omdat je maar zo weinig oppervakte overhoud door de verscheidene poorten. ook zal er geheel rondom spoeler “aansluitingen” in het carter aanwezig moeten zijn. (dit zijn nu meestal maar 2 grote spoelers en 1 booster)

ik ben erg benieuwt naar het resultaat iig alleen zullen we er nooit het fijne van te weten komen.

jordi 0
                    Bijdrager

Even een update aan informatie rond het FST project. Geen enkel FST systeem is op dit moment zover dat er al resultaten gemeld kunnen worden. Voor zover mij bekend zijn er 4 mensen mee bezig, maar ik twijfel er niet aan dat het er meer zullen zijn. In het maart nummer van Kickstart staan in de 2 pagina’s uitgevoerde column van Frits een uitleg die in principe exact overeenkomt met wat ik reeds bekend gemaakt heb. Hij heeft het systeem in het verleden ook al op de flowbank getest, en ook dat was met een zeer gunstig resultaat. Ook Jan Thiel, tunings deskundige van de Aprillia raceafdeling, geeft hier zijn zeer positieve mening over het systeem weer, met de woorden: “het is de enige manier om bij de ontwikkeling van de tweetakt nog een grote stap voorwaarts te maken”

Voor wat betreft mijn vorderingen van het FST systeem kan ik melden dat alle berekeningen tot in detail, omtrent de uitvoering nu wel zijn afgerond. Het wordt een systeem met 10 spoelpoorten en 4 uitlaatpoorten die samengevoegd worden in 2 uitlaten. De timing wordt zoals natuurlijk ook verwacht totaal anders. Dat is ook te lezen in Kickstart, maar ik kom toch anders uit als Fritz Overmars in het prototype gaat maken. Zoals op mij website in de eerste tuningsregel ook staat vermeld, zal met dit nieuwe FST project alles veranderen, dus er is totaal geen relatie meer te herkennen in timingen tov voorheen. Dat maakt het dubbel interessant want het is daarmee ook een test van mijn berekeningswijze.

Zaterdag 1 maart op de Jamaticlubdag, wat tevens een afscheids receptie was voor Jan Thiel en zijn vrouw, heb ik hierover met hem gesproken. Hij vertrekt nu definitief naar Thailand, de geboortestreek van zijn vrouw. Hoe belangrijk hij nog steeds was voor het Aprillia ontwikkelings afdeling blijkt wel uit het feit dat hem tot 2 keer toe verzocht werd het nog met een jaar uit te stellen.
                      Ook vanaf deze plaats wens ik Jan en zijn vrouw Nim alle goeds voor de komende vrije jaren in Thailand.

Groeten,
                      Luc

G-no
                      Donateur

dit had ik vandaag ook gelezen op 2stroke-tuning.nl. ik ben ervan overtuigd dat het werkt, ik heb hier naast me een modelbouwmotortje liggen met een ring van 6 spoelpoorten en daarboven een ring van 3 uitlaatpoorten. als het in het klein werkt waarom niet in het groot?

.-{2F4OV}-.

Ik vind dit egt een supertof onderwerp! Ik vind het egt tof dat er in de toekomst misschien weer iets compleet nieuws komt. Iets waar nog meer vermogen uit te halen valt en ook weer een hoop over geleerd moet worden…

TimoO_
                          Donateur

huh? in de toekomst iets compleet nieuws komt? dit is gewoon al een oud systeem, dat modelmotortje wat G-no zegt heeft precies hetzelfde systeem en die stamt af uit 1956. het is gewoon leuk dat ze eens iets anders gaan proberen waar ze nog meer uit kunnen halen, maar nieuw is dit systeem niet.

jordi 0
                            Bijdrager

@ Timo: heb je het alleens eerder gezien dan?

jah bij modelbouw ja, maar dat lijkt me wel heel wat anders als een scooter/brommer. denk alleen al aan brandstof die heel anders reageert en het daaraan verbonden toerental.

hopelijk komt er iets moois uit, ben iig erg benieuwt.

TimoO_
                              Donateur

ja het is al een bekend systeem, het is alleen voor zover ik weet nog nooit bij brommers/scooters uitgevoerd. maar ik denk niet dat daarvoor het systeem (veel) verandert moet worden.

ik zal nog wel eens een paar goede foto’s maken van de binnenkant van de cilinder, dan kan je het zelf zien.

Herr Flick
                                Sleutelbeheerder

is het hem toch gelukt

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                                  Gele Racefrikandel
                                15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 40)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.