Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Foekema Symmetric Two-stroke system
- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 13 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 18 jaren geleden door Crullie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
21 januari 2008 om 09:00 #146934
ArvidW vroeg mij eens naar het FOS-spoelsysteem, iets waar frits Overmars mee bezig is, en een stukje over geschreven heeft in het brommerblad Kicxtart (of hoe het ook heet). Luc Foekema is er ook mee bezig en heeft een stukje gepubliceerd. Veel kan je hier niet mee, maar misschien vinden sommige mensen het interessant om te lezen:
oekema Symmetric Two-stroke system
I.v.m. de verwachte overbezetting van de webpagina hierbij de tekst van mijn websitepagina.
Nieuw 2 takt concept, het FST systeem
Zo’n jaar of 2 geleden, liep ik al met de gedachte over een nieuw 2T systeem, een nieuwe spoelwijze. De huidige omkeerspoeling is reeds nagenoeg vanaf het begin van de 2T ontwikkeling het systeem geweest en is tot op heden niet meer gewijzigd. Echter wanneer je gaat zoeken naar meer vermogen voor een 2T, dan kom je automatisch ’n keer op andere gedachten. Zo ook bij mij ca 2 jaar geleden. En zoals de naam al suggereerd is dat een symetrische spoeling.Het was ook nog niet mijn bedoeling dit bekend te maken totdat ik in het januari nummer van Kickstart de colum van Frits Overmars las en hij ook sprak over zijn nieuwe FOS systeem. Het lijkt er zeer waarschijnlijk op dat Frits met eenzelfde systeem bezig is als waarover ik hier schrijf, maar ik weet het niet zeker. Hij heeft namelijk zijn systeem niet uitgelegd. Hij legt alleen uit waarom hij tot een nieuwe gedachte is gekomen. Het is exact diezelfde grondgedachte die ook mij tot deze nieuwe zienswijze heeft gebracht.
Op zich is het niet ingewikkeld om te bedenken, maar de uitvoering is bepaald niet eenvoudig te doen en dat is ook de reden, dat ik er nog steeds niet aan begonnen ben. Ik heb ook de indruk, doordat het niet zo ingewikkeld is, dat het ooit wel ergens eerder gemaakt moet zijn. Want er is in de loop der jaren ontzettend veel geëxperimenteerd op 2T gebied. Maar tot op heden ben ik het nog niet tegen gekomen. Onlangs hoorde ik wel van goede bekenden dat ook zij jonge mensen kenden die bezig zijn met een nieuw 2T systeem.
Ik heb het indertijd alleen op de Kreidler.nl site aangekondigd, maar verder niets onthuld over de uitvoering. Met enkel vrienden heb ik er toen in vertrouwen wel over gesproken. Aanvankelijk was ik van mening er niets over vertellen voordat het systeem zich bewezen had. Maar nu er meerdere kennelijk bezig zijn en ik er voorlopig nog niet aan toe kom om het te realiseren, werd het de hoogste tijd het toch maar aan te kondigen. Ook al om het verwijt te voorkomen dat ik achter anderen aanloop.
Wie nu de eerste zal zijn die het werkelijk tot uitvoering brengt is nog maar de vraag. Ook al is het theoretisch een veel beter principe om een hoger vermogen te halen, wil dat nog steeds niets zeggen dat het in de praktijk ook per definitie vast staat.
Symmetric scavenge of wel Symetrische spoeling
Het woord zegt al genoeg, de hele spoeling van zowel het verse als het verbrande gassen gaan symetrisch ofwel centraal door de cilinder. Na de verbranding gaan eerst de 4 rondom geheel symetrisch gelegen uitlaatpoorten gelijktijdig open zodat de verbrande gassen de cilinder naar alle kanten kunnen verlaten. Daarna openen gelijktijdig de eveneens geheel symetrisch gelegen spoelpoorten en kunnen de verse gassen naar binnen. Deze worden vlak over de zuiger recht naar het centrum van de cilinder gestuurd. Om vervolgens via het centrum van de cilinder richting verbrandingskamer bewegen. De resterende verbrande gassen worden op dat moment naar de buitenrand gedrukt. Vervolgens maakt het gas in de verbrandingskamer een omkeerbeweging achter het verbrande gas aan richting de 4 uitlaatpoorten
Dus 2 lagen volkomen symetrisch gelegen poorten boven elkaar, de ondersten zijn spoelpoorten, en erboven de uitlaatpoorten.
Hierdoor ontstaat aanzienlijk meer in- en uitlaat time area (tijd oppervlak) capaciteit.
De uitlaatpoorten kunnen nu echter niet doorlopen tot het onderste dode punt maar dat is helemaal niet belangrijk. Voordat de zuiger zover is zijn door de grote uitlaatcapaciteit alle verbrande gassen reeds in de 4 uitlaatpijpen verdwenen.Voordelen van de symetrische spoeling
De grote winst met dit systeem is dat het gehele proces in een kortere tijd verloopt, de gassen kunnen zowel sneller de cilinder in als na verbranding eruit, waardoor het toerental aanzienlijk hoger kan zijn dan in het huidige concept.
Naast de grotere poort capaciteit is er door deze symetrisch spoeling nog een belangrijk voordeel en dat is het thermische gedrag van de cilinder.
De vervorming zal nu ook symetrisch plaatsvinden en niet zoals in het huidige systeem a-symetrisch, waardoor de nijging tot kromtrekken van de cilinder door een juiste koeling zoveel mogelijk voorkomen moet worden.Uitvoering van het Symmetric system
De uitvoering is zoals ik al geschreven had minder eenvoudig. Het hele systeem moet ook heel nauwkeurig vervaardigd worden anders verloopt het proces niet symetrisch, ofwel niet in het centrum van de cilinder. Elke kleine afwijking in de spoel- en uitlaatpoorten en uitlaat pijp(en) is al funest voor een juiste werking van het systeem.
De 4 uitlaten rondom kunnen samen komen (of niet?) en daar zijn dan weer meerdere mogelijkheden voor, waarover ik elders reeds heb geschreven. Ook de spoelkanalen moeten rondom aangestuurd worden, dus ook het blok zelf moet worden aangepast.Verder zijn er nog wat details waarop gelet moet worden om tot een succes te komen, maar die houd ik nog even voor mij. Dat geldt ook voor een juiste poorttiming, uitlaatpijp en de toerentallen die behoorlijk aangepast moeten worden. Over mijn oplossing ga ik pas schrijven zodra het systeem gedraaid heeft.
Jammer !!!
Jammer voor mij, want ik had onverwacht met een motor op dit systeem voor de dag willen komen. Helaas is het nieuwtje er nu vanaf. Maar over blijft nog wel:
“het voor de dag komen met een goede uitvoering van dit systeem”Meerdere forums
Ik heb deze aankondiging gedaan op meerdere forums:1. http://www.kreidler.nl
2. http://www.scootertuning.net
3. http://www.2stroke-tuning.nl
4. http://www.RD350.nl
5. http://zundapp.messageboard.nl
6. http://www.apriliaforum.nl
7. http://www.brommerforum.nl
Op enkele forums staat ook iets over het FOS systeem geschreven, waaruit ook duidelijk blijkt dat er over het systeem nog niets onthuld is. Ook wordt het nut ervan in twijfel getrokken, maar dat mag natuurlijk ook. Geen van deze nieuwe systemen heeft zich immers nog bewezen.

Oftewel: Een ring van spoelpoorten onder een ring van uitlaatpoorten, met elk een eigen aansluiting voor een uitlaatpijp. Ben beniuwd!
21 januari 2008 om 09:07 #500692Had t idd al op een paar fora’s gelezen.
Ik heb niet tot weinig verstand van tuning, maar misschien zeg ik iets doms :
Is het niet gewoon teveel van het goede ? zoveel uitlaatpoorten ?
Als je bijv in de scooterwereld kijkt, is de cilinder omringt met spoelpoorten (Deps achtig idee) , maar om dan de uitlaatpoorten allemaal nog groter te maken ??
Of zie ik het nu verkeerd?
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel21 januari 2008 om 09:20 #500693Wat foekema zegt, die gassen kunnen sneller aan- en afgevoerd worden, wat het toerental verhoogt.
Ik snap het nog niet 100%, maar het ziet er interessant uit.
21 januari 2008 om 09:47 #500694Is het niet gewoon teveel van het goede ? zoveel uitlaatpoorten ?
Mwah, de poorten kunnen laag blijven, ook niet onbelangrijk!
21 januari 2008 om 10:15 #500695
.-{2F4OV}-.Kvind t wel interessant, maar lastig…
21 januari 2008 om 10:35 #500696super intressant vind ik het, aleen houd je nog plaats voor koeling, want denk dat die voor luchtkoeling gaat, dus we zullen zien, lijkt me wel weer leuk om een nieuwe ontwikkeling in 2takt mee te maken,
gelukkig mensen die er nog wat aan doen
21 januari 2008 om 17:36 #500697Oude 2takt scheeps-diesels hadden dit ook al maar heb het nooit gezien op een tweewieler, waarschijnlijk omdat bij kleinere cilinders moeilijk te maken is.
TICKLING BARN21 januari 2008 om 18:54 #500698Maar die hebben geen uitlaatpoorten in de cilinder, die hebben gewoon kleppen in de kop. Ook zijn daar de spoelpoorten zodanig gericht dat een soort van werveling ontstaat, bij foekema’s systeem wordt juist alles naar het midden geblazen in de hoop dat het vanzelf naar boven stijgt.
Toch wel een iets ander systeem:P
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno21 januari 2008 om 23:50 #500699Een 2 takt diesel heeft wel een uitlaatpoort.
Check maar
Alleen de lucht en diesel komt via een klep in de kop.22 januari 2008 om 07:25 #500700Dan zijn er 3 systemen voor 2t diesel:P
Home made engine dyno22 januari 2008 om 09:37 #500701Ik bedoel de 2Takt diesel zonder kleppen, dus puur zuigergestuurd waar alleen een meganische plunjer verstuiver in de kop zit en dan met een poortbezetting zoals Foekema en Overmars bedoelen. Er zitten 2 ring vormige kamers rond de cilinder ééntje voor de inlaat en ééntje voor de uitlaat. de inlaat heeft nog een extra pomp (Compressor zoiets als een interceptor) om de lucht onder hoge druk de cilinder in te krijgen.
Op de Zeevaartschool in Appingedam staat als het goed is een opengewerkte 6 cilinder 2takt lijnmotor van weet niet hoe oud die dus nu met een electromotor word aangedreven om de werking aan leerlingen duidelijk te maken.
Dus om zo’n systeem op een tweewieler te maken voor 1 cilinder motortjes geeft veel problemen omdat de motor een stuk zwaarder wordt met die exstra pomp, injectie systeem en twee ringleidingen rond de cilinder. Starten is ook een probleem, door de giga compressie word voor dit soort motoren vaak een luchtcompressor gebruikt om de motor in beweging te krijgen, dus een exstra klepje in de kop voor de perslucht.
Ik denk dat Foekema en Overmars een motortje willen maken zonder de luchtpomp, compressor en injectie en dan gewoon voor beziene, lijkt mij heel moeilijk omdat de carterdruk heel hoog moet zijn om de relatief korte inlaat periode voldoende te voeden.Ik vind die oude motoren echt vet en vind het zwaar te gek dat er nog jonge mensen zijn die interesse tonen voor dit soort motoren, heb een boek hier liggen over dit soort motoren maar heb geen scanner om jullie ook mee te laten genieten.:lol
TICKLING BARN22 januari 2008 om 15:45 #500702Een collega van mij is ook gek op oude scheepsdiesels (brons motoren).. is toch wel heel indrukwekkend om te zien hoor.
lijkt mij heel moeilijk omdat de carterdruk heel hoog moet zijn om de relatief korte inlaat periode voldoende te voeden.
Hmm daar had ik nog niet aan gedacht, de uitlaat heeft ook amper tijd om de spoelers weer leeg te zuigen…
21 februari 2008 om 17:07 #500703ik denk wel dat hier aardig goede uitlaatjes voor nodig zijn, of is die spoeling zo dat maar heel weinig mengsel direkt de uitlaatpoorten in gaat?
en @ Herr Flick, volgens mij hebben modelmotortjes ook zo’n groot uitlaatpoort gebied. tenminste als ik m’n vliegtuigmotortje bekijk die ik van Barry gekocht heb is zeker meer dan 80% van de boring uitlaatpoort (het zijn er 3). tenminste ze lijken verdacht veel op uitlaatpoorten. hier ga ik Barry es over PM’en.
21 februari 2008 om 17:16 #500704Na een gesprek met een zeer bekwame man op 2 takt gebied, begin ik toch mijn twijfels te krijgen over dit project. Ondanks een hoge Time Area waarde, blijft er toch veel verbrand mengsel in de cilinder, dat je met geen mogelijkheid wegkrijgt. Dan kan je nog zoveel time area oppervlakte hebben met lage timingen, maar als je amper verse benzine krijgt…
21 februari 2008 om 20:19 #500705Vind het verdringen van oud mensel ook wat vaag, heb Foekema al aangedragen een zuiger met een spitse kop te gebruiken zodat het mengsel naar boven geduwt wordt.
En hoezo heeft de uitlaat weinig tijd om de spoelers leeg te zuigen, uitlaatpoort staat in graden toch evenlang open…. (alleen vanaf zeg 50graden voor onderste dode punt wordt het oppervlakte van de poort niet meer groter)
Home made engine dyno -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.