Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Filmpjes na troubleshooting!
- Dit onderwerp bevat 172 reacties, 16 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 5 maanden geleden door Dondersteen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
29 september 2017 om 09:57 #243672
Mijn knalpijp lag er weeeer af. Ik snap er niks van? Vast is toch vast?
<3 Javad
Dondersteen Citta29 september 2017 om 10:29 #243673Mooi dat je hem nu af hebt kunnen stellen.
Jammer van je uitlaat, hoe ligt die er af dan? bij de cilinder of bij de ophanging?
Lijkt me een kwestie van strakker aandraaien,..<3 Thunderstone
Check mijn perso!29 september 2017 om 10:38 #243674Javad :
Mooi dat je hem nu af hebt kunnen stellen.
Jammer van je uitlaat, hoe ligt die er af dan? bij de cilinder of bij de ophanging?
Lijkt me een kwestie van strakker aandraaien,..Ja voor knalt ie eraf maar dat kan ook gebeuren als die achter te los zit. Heb nu met mijn vriend de verbinding verstevigd. Ik ga het straks nog eens proberen.
<3 Javad
Dondersteen Citta29 september 2017 om 11:12 #243675Soms is de oplossing zo simpel, en wij maar moeilijk denken :lol:D
Flens van de cilinder is nog in orde?
Echt een andere oplossing als strakker aandraaien heb ik ook niet, of je moet een haakje aan de uitlaat lassen en met een veer gaan werken, maar dat zou overbodig moeten zijn met deze (de meeste) uitlaten.Het buigen van de uitlaat had ik overigens iets anders gedaan.. Het ligt natuurlijk allemaal aan de uitlaat of het mogelijk is, maar zou als volgt te werk gaan.
Uitlaat monteren, streepje op de beugel zetten precies onder de brug, demonteren, in de bankschroef en met beleid met de hamer op de beugel slaan om deze te buigen.
Als je eigen de beugel boven de bankschroef laat uitsteken, precies op het lijntje zou je hem op de juiste plek moeten buigen.. kijk wel uit dat je niet te ver gaat, anders smelt je straks je kappen 😉
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.29 september 2017 om 13:31 #243676Mijn vriend kwam met een goed idee. De ruimte tussen het frame en de uitlaat was nogal ruim. We hebben hiertussen nog een extra moer geplaatst zodat de ruimte opgevuld is. Want nadat hij los geschoten was, kon hij achter vrij door het frame bewegen.
Hierna weer een poging gedaan. Start snel, heeft koud wel wat gas bij nodig maar daar is de choke voor.
Hij valt niet meer uit bij een bocht, heb ook het licht aangedaan, maakte geen verschil.Toch vertrouw ik het nog niet helemaal…
Hij klinkt gewoon niet lekker, nogal fel. Vooral in de hoge toeren.
De snaar gaat vrij heftig op en neer terwijl hij goed strak staat (niet te strak, uiteraard).Voor nu ben ik gewoon even voorzichtig met de standaard totdat hij gewoon lekker rijdt, dan kijk ik daar wel weer naar.
<3 Javad
Dondersteen Citta29 september 2017 om 14:11 #243677Misschien een idee om eens een filmpje te posten van hoe hij nu loopt.
Weet je hoe je dat doet?<3 Thunderstone
Check mijn perso!29 september 2017 om 20:12 #243678Ik zal morgen proberen een filmpje te maken voor jullie.
Het klinkt een beetje als janken op hoge toeren. Alsof hij me smeekt om hem uit te zetten bijna 😂 Echt zo’n zeurderig, jankend geluid. Heel raar.
Hij hapert niet meer. Hij moet hem wel even over de powerband trekken (heet dat zo?), zeg maar en dan gaat ie janken.
Op zijn hoogste toeren dus. Zolang ik daaronder blijf met de gas klinkt ie beter.Hij trekt ook niet lekker op. Ik ben een 45km 4takt gewend dus dat is natuurlijk wel wat anders maar ik voel gewoon dat ie niet lekker trekt. Alsof hij een vonkje overslaat bijna?
(Na plaatsen nieuwe condensator heb ik ook de puntjes gewoon weer netjes afgesteld.)Ook het sissen bij de koppeling doet hij nog steeds. Als ik de rem inhoudt begint dat. Alsof mijn segmenten langs het huis sissen.
Ook als ik er gewoon mee loop, dus brommer uit, maakt ie dat geluid soms. Zodra de fiets stand erop gaat is dat weg dus 100% koppeling!
Hier heb ik trouwens wel een filmpje van:Op het moment van het filmpje stond de gaskabel dus te strak vandaar dat ie zo hard loopt.
Je moet goed luisteren maar het geluid begint zodra ik korterbij kom filmen. Zodra de rem op het achterwiel gaat hoor je het
Hierop zien jullie ook hoe hard die snaar wiebelt
<3 Javad
Dondersteen Citta29 september 2017 om 21:38 #243679Het zijn korte sisjes wat hij maakt, geen aanhoudende lange sis,..geen idee hoe dat komt maar ik vind het niet echt opvallend.
Misschien dat 1 segmentje af en toe een beetje slijt, dat kan.
En de snaar wiebel vind ik ook wel meevallen moet ik zeggen, ziet er vrij normaal uit. De snaar wiebelt altijd wel een beetje.<3 Thunderstone
Check mijn perso!29 september 2017 om 21:43 #243680In het echt klinkt het trouwens wel een beetje harder
En tja ik weet niet ‘hoe het hoort’. Het is mijn eerste brommertje dus haha 😂Nu gaat de snaar niet super hard omdat hij niet volle toeren loopt. Maar volle toeren is het echt feest 😂
Dit soort dingen maak ik me dan meteen al zorgen over :p
EDIT
Maar misschien dus wel verstandig om er een nieuwe koppeling in te gooien. Deze is waarschijnlijk ook al ouder dan ikzelf.
Het valt me gewoon op dat hij sinds mijn aller eerste ritje, alleen maar slechter is gaan trekken. Na 30 km gereden te hebben en 2x ermee stil te hebben gestaan vanwege de te kleine sproeier, begon dit pas. Niet meer lekker aanslaan etc.Hij slaat met nieuwe condensator wel al sneller aan voor mijn gevoel.
<3 Javad
Dondersteen Citta30 september 2017 om 08:21 #243681Direct een hele nieuwe koppeling is wat overdreven, tenzij dat ding is gevallen en Helemaal krom is, maar over het algemeen kan er vrij weinig mee gebeuren..
Je zou dit waarschijnlijk ook kunnen zien als de koppeling ronddraait en wat op en neer wobbelt (fietsstand erop en een beetje gas geven zodat je dit kan zien).Als je al iets vervangt aan de koppeling zijn dit meestal de segmenten, schiet daar eens een foto van zodat we de staat ervan kunnen beoordelen?
Het ‘sissen’ zal inderdaad een koppelings segment zijn. Je hebt standaard trekveertjes dus de segmenten slaan nogal snel uit. Mijn advies zou dan ook zijn om 1 slag sterkere trekveertjes te monteren. Ik denk dat het sissen dan voorbij is, en je zal ook iets beter van je plek komen.
Mijn oplossing voor janken op volle toeren was vaak een 1 maat kleinere poelie te monteren (mits hij verder goed afgesteld is). Nadeel is weer dat je dan iets minder snel optrekt en iets harder rijdt, al is dit verschil met 1 maatje kleiner vrij gering.
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.30 september 2017 om 08:38 #243682Ik heb even een filmpje van mijn eigen koppeling gemaakt.
Dat sissen is heel normaal, ik heb dit ook altijd blijkbaar, horen jullie dat ook?
Bij mij is het zelfs nog wat erger dan bij jou heb ik het idee maar ik doe hier verder niet moeilijk over.
Ik heb er grijze strakke trekveren in zitten.
https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/koppeling/koppelingveerset-polini-citta-ciao.htmlHier is het nog duidelijker:
<3 Thunderstone
Check mijn perso!30 september 2017 om 09:08 #243684AA-T :
Direct een hele nieuwe koppeling is wat overdreven, tenzij dat ding is gevallen en Helemaal krom is, maar over het algemeen kan er vrij weinig mee gebeuren..
Je zou dit waarschijnlijk ook kunnen zien als de koppeling ronddraait en wat op en neer wobbelt (fietsstand erop en een beetje gas geven zodat je dit kan zien).Als je al iets vervangt aan de koppeling zijn dit meestal de segmenten, schiet daar eens een foto van zodat we de staat ervan kunnen beoordelen?
Het ‘sissen’ zal inderdaad een koppelings segment zijn. Je hebt standaard trekveertjes dus de segmenten slaan nogal snel uit. Mijn advies zou dan ook zijn om 1 slag sterkere trekveertjes te monteren. Ik denk dat het sissen dan voorbij is, en je zal ook iets beter van je plek komen.
Mijn oplossing voor janken op volle toeren was vaak een 1 maat kleinere poelie te monteren (mits hij verder goed afgesteld is). Nadeel is weer dat je dan iets minder snel optrekt en iets harder rijdt, al is dit verschil met 1 maatje kleiner vrij gering.
Ja ik bedoel ook nieuwe segmentjes. De koppeling zelf is nog prima.
Ik heb nu de standaard veertjes, welke zou ik dan moeten hebben?Dus jij zegt dat ik het best eerst de koppeling oplos en daarna kijken of het trekken nog steeds slecht is.
Als het optrekken verbeterd is misschien kijken voor een kleinere poelie dan tegen het janken.
Maar het ‘janken’ komt jou dus wel bekend voor?Ik ga me zo weer richting mijn werkplaats begeven. Ik zal een foto plaatsen van mijn koppeling.
Javad:
Bij mij is het zelfs nog wat erger dan bij jou heb ik het idee maar ik doe hier verder niet moeilijk over.
Bij jou moet ik heel goed luisteren maar is het constanter toch? Of hoor ik dat verkeerd?
Edit
Heb nog eens goed geluisterd en het is idd exact hetzelfde geluid! En ook overslaand.
Ligt het trouwens aan je setup dat ie zo anders klinkt als de mijne? Heb een beetje het idee alsof de mijne een beetje naast zijn schoenen loopt. (Filmpjes vergelijkend)
<3 Javad
Dondersteen Citta30 september 2017 om 09:15 #243685Over dat sissen zou ik me niet druk maken. Je kan natuurlijk strakkere trekveren nemen om wat harder op te trekken maar dat verhelpt het sissen niet.
Dat janken is gewoon overtoeren maken, dat verhelp je met een iets kleinere poulie inderdaad, misschien dat je snaar dan ook iets minder hard klappert.<3 Thunderstone
Check mijn perso!30 september 2017 om 09:19 #243686Javad :
Over dat sissen zou ik me niet druk maken. Je kan natuurlijk strakkere trekveren nemen om wat harder op te trekken maar dat verhelpt het sissen niet.
Dat janken is gewoon overtoeren maken, dat verhelp je met een iets kleinere poulie inderdaad, misschien dat je snaar dan ook iets minder hard klappert.Oke maar goed dat ik nog geen nieuwe snaar gekocht had dan.
Kan ik gewoon een 100 of 95 poelie bij jmpb bestellen?
En dan een gladde of getande snaar?
Welke veertjes?-alvast maar weer een boodschappenlijst samenstellen 😂
<3 Javad
Dondersteen Citta30 september 2017 om 09:28 #243687https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/mechanisch/poeli-39-s-snaren/poeli-citta-ciao-94mm.html
En dit setje veren:
https://www.jmpbonderdelen.nl/citta-onderdelen/motordelen/koppeling/koppelingveerset-3-polini-citta-ciao.htmlNu weet ik niet hoe strak die grijze precies zijn, wellicht moet je die hebben of anders de groene eens proberen.
Klapperende snaar kan ook komen omdat hij niet strak genoeg staat trouwens.
En ja het ligt aan mijn setup dat hij anders klinkt dan de jouwe, nu heb ik hem ook vrij hoog afgesteld.
Wat bedoel je met naast zijn schoenen lopen? Nu je de gaskabel goed hebt staan loopt hij ook rustiger toch? Maakt hij wel duidelijke slagen?<3 Thunderstone
Check mijn perso! -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.