Vespa-Ciao.NL
:: (Figuurlijke) uitlaatklep na poging tot monteren krukas

Home Forums Techniek Problemen oplossen (Figuurlijke) uitlaatklep na poging tot monteren krukas

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

eldoro80
    Topic starter

Vandaag de hele dag besteed aan de Si. Voor het eerst mijn karter uit elkaar gehaald! Ging goed met behulp van een verfafbrander. Vervolgens heb ik mijn inlaat uitgeboord en uitgevijld.

Er zijn veel topics over dit onderwerp, maar maak toch even een nieuwe aan… wil ook gewoon even mijn ei kwijt (-:

Heb een gewone boormachine gebruikt… misschien niet zo verstandig, zijn twee kleine scheurtjes ontstaan. Heb nu eenmaal geen kolomboor. Maar denk niet dat ik er veel last van heb als ik de carburateur monteer. Volgens mij kom ik er net meer weg :-|.. wat denken jullie?

Terugmonteren van de krukas (met lagers al vast aan de krukas) ging echter minder soepel. Had de krukas in de vriezer voor 2 uur. Vervolgens grote carter met een verafbrander warmgestookt rondom het gat voor de krukas, denk ongeveer 5 minuutje. Liet vervolgens de krukas in het carter vallen, maar de lagers vielen niet diep genoeg…

Tweede poging was de krukas op kamertemperatuur, maar heb het carter 12,5 minuten warmgestookt met de verfafbrander op zijn hoogste stand…. Krukas viel weer niet diep genoeg in het carter. Heb nog een paar tikken gegeven op de krukas (doek op de krukas/lagers en geslagen met een een hamer), maar mocht ook niet baten

Ik leg de krukas nu maar weer in de vriezer. Mag hij een nachtje liggen.

Morgen gewoon nog langer stoken? 20 minuten bijvoorbeeld? Hoe kan ik een paar tikken uitdelen om de lagers een beetje te helpen? Volgens mij is mijn methode van doek en hamer niet echt goed voor de krukas/lagers.

xinix
      Bijdrager

dan moet je idd heter stoken, de kruklagers moeten er zo invallen zeg maar, na het monteren draait de kruk stroef, dan even een paar tikjes met de rubberhamer op de krukas en andere carterdeel, dan is het altijd weer een soepel gebeuren, maar nu alles eruit ligt kun je beter stoken met een gasbrander/fornuis.

eldoro80
        Topic starter

Dus voor niks een verfafbrander gekocht.. Gelukkig wel van marktplaats voor een tientje. Misschien kan ik de verfafbrander ergens anders voor gebruiken… Bijvoorbeeld om verf af te branden (-:

Mike
          Bijdrager

Tip:

je bent ook maar echt NET NIET buiten het inlaat vlakje wezen veilen. ( zie je 1e foto )

als je de krukas weer monteert. controleer dan even d.m.v blazen op de inlaat je afsluiting. er mag niet of nauwelijk lucht langslopen als je krukas je inlaat afsluit

Mike

xinix
            Bijdrager

nee niet voor niks gekocht, het gaat wel uiteindelijk, thans ligt ook aan het vermogen… maar een echt fikkie is sneller zowieso 😀

eldoro80
              Topic starter

Ik hoop dat het NET NIET is… anders zou het wel een heel jammerlijk resultaat zijn van een dag noeste arbeid. Fingers crossed.

Lastpak
                Bijdrager

ik weet voor 90% zeker dat je te heftig gevijld hebt.

sterker nog, je hebt eigenlijk alle beginnersfouten gemaakt:

– te snel geboord, te zien aan de schokkerige inlaat op foto 3. liever op een lager toerental met een hss boor.
                  – je hebt scheef geboord, op een bepaald punt lijkt de inlaat wel erg dun en is dus erg gevoelig om af te breken door trillingen. je zegt zelf al dat je 2 scheurtjes ziet dus dat is al helemaal niet goed.
                  – je hebt omhoog en omlaag gevijld, hierdoor zal je krukas het inlaatvlak dus niet goed kunnen sluiten en verlies j veel carterdruk en zal het blokje paniekerig stationair lopen.

neem het niet verkeerd op, ik verkondig alleen maar wat ik zie. iedereen moet ergens beginnen en niemand doet het helemaal goed de eerste keer. ik stel voor dat je de how-to sectie eens door leest, daar staat het goed uitgelegd of gebruik de zoekmachine om wat meer foto’s te vinden over dit onderwerp.

Florian
                  Moderator

Ik heb brakkere tuningskunsten gezien welke wel als de brandweer liepen. Ik denk dat je nog geluk hebt gehad betreft het vijlen ervan. Wel is het spruitstukje nu erg verzwakt en zou op den duur kunnen breken.

Zelf begin ik er niet aan om zulk spul in elkaar te branden. Als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een net (uitgevijld) cartersetje. Contactpunt carters kosten niet veel, voor €10,- heb jij wel weer een nieuw cartertje;)

Ik ben zelf geen fan van het uitboren van de spruitstukjes. Ikzelf doe dit altijd met een dremel en schuurrolletjes.
                    Dit gaat veel gecontroleerder.

eldoro80
                    Topic starter

Goed om te horen dat het nog slechter kan.. Is een hele troost (-:

Ik besef me dat ik beginnersfouten heb gemaakt. Heb de how to’s uitentreuren gelezen maar toch te gulzig geweest met vijlen…

Ga vanavond aan de slag op het fornuis. Ben benieuwd… Als ik alles weer in elkaar krijg en hij start, dan voel ik dat al als een overwinning… Ook al loopt ie matig

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.