:: Extra lampjes op je Vespa
-
Hallo mannen, ik wil extra veel licht op mn vespa. Ik heb 2 LED strips 12V gekocht op aliexpress. Ik ga er van uit dat deze dan DC zijn. Is het mogelijk deze paralel over de fase van het voor en achterlicht te leggen? En hoeveel watt kan zon blokje aan? Als de ledstrips (nachtrijverlichting strips) DC zijn, moet ik deze het best dan gelijkrichten? Of is dit niet nodig?
Ik heb snorblokje met vrijwel alles standaard.
Mvg Luc
ritzeBijdrager
volgens mij is een standaard punt blok 6 volt als ik me niet vergis.
als je dit gaat plaatsen zou ik eerst eens de spanning meten wat het blok kan afgeven op volgas met het licht aan.
bij mijn brommer loopt die spanning uiteen van 7 volt tot 25 volt ongeveer, en dat is natuurlijk veel te veel voor ledlampen.
ik heb er een gelijkrichter in zitten met nog een spanning stabilisator die de spanning constant houdt op ongeveer 13 volt
hiermee laad ik de accu op en kan ik mijn led verlichting laten lopen.
en in principe moet je altijd gaan gelijkrichten anders krijg je een soort disco licht als het blok weinig toeren draait
het is dus nog niet zo heel makkelijk om even wat leds erin te zetten vind ik
Dit is wat je nodig hebt:
https://www.jmpbonderdelen.nl/universeel/framedelen/electra/spanningsregelaar-uni-12-volt.html
Het is alleen jammer dat de led strip 12 volt is en je blokje dit alleen vol gas levert.
anders was je met de 6 volt versie van de regelaar klaar geweest.
Je kan dit probleem oplossen door net wat Ritze zegt een 12volts accu te plaatsen en voor de zekerheid hier een diode tussen te zetten.
Dan laad de accu weleens waar alleen bij vol gas op,
maar daar staat tegen over dat je een hoog wattage kan aan sluiten, of zelfs een zoeklicht, als je accu maar vol is.
De accu kan gewoon op de spanningsregelaar aan gesloten worden, (schema zit erbij)
Eenvoudig, betrouwbaar, en voor iedereen te doen.8)
PS: vergeet niet een zekeringetje te plaatsen :!
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.