Vespa-Ciao.NL
:: Expertlevel

Home Forums Techniek Afstellen Expertlevel

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
  • 1

P
    Topic starter

Hallo, vrij nieuw hier en mijn eerste post. Ik ben in bezit van een Ciao 1970 en Ciao 1971. Eentje liep de ander was sloop. De sloper heb ik de afgelopen week samen met mijn tiener zoon technisch opnieuw opgebouwd. Van de motor is het enige dat origineel is gebleven het carter, de ontstekingsnok, de spie, de veerring, vliegwiel, kunststof kap en koelkap. Carburateur is gereviseerd met originele onderdelen.

De brommer was heel slecht lopend aan het krijgen, maar als hij liep was hij beresterk (95 pulley) en pakte goed op. Wat wel opviel is dat hij regelmatig 4 takte. Dit was van korte duur. Heel gedoe gehad met de ontsteking. Draadbreuk hersteld van CP naar bobine maar zonder echt resultaat. Geen vonk, zwakke vonk, vonk sloeg er naast enz. enz. uiteindelijk zelfs de nieuwe bougie NGK H8BS stuk gekregen. Bobines gewisseld door nieuwe, gebruikte enz wat opvalt is dat de originele 50 jaar oude bobine van de lopende ciao wel werkt dwz vonk produceert maar niet aan het lopen te krijgen, of 0,5 km on daarna uit te vallen.

Dus hierop de oude CP’s weer teruggeplaatst, oude condensator terug. Nu loopt ie, echter komt niet op toeren. Met 70mm pulley gaat hij 41 km/u, ik weeg ca 85kg. Lijkt me niet juist toch?

Wat gaat hier mis? Zou het de condensator zijn die wel werkt maar niet goed is? Ontstekingsspoel?

Hier de technische specs:
      65CC DMP
      43mm kop polini
      Dellorto SHA 12/10 sproeier 64 prima, 66 redelijk, 68 verzuipt
      NGK B7HS koffiebruin 0,4 en 0,8 geprobeerd.
      Malossi open
      Bougiedop 5Kohm
      Ontstekingspoel ca 0.9 ohm gemeten
      Condensator ca 4 uF gemeten
      Vliegwiel goed magnetisch niet gevallen oid
      Originele spie niet gebroken
      DMP krukas P10
      Tecno circuit
      Pulley 70mm
      CP’s 0,45
      EU98 1:45
      Geen lekkages, deo test uitgevoerd, Keerring nieuw; geen vettigheid tpv ontsteking.
      Bedrading CP>bobine koper 1,5mm2, bougiekabel nieuw.

Please tell me…

P
      Topic starter

Aanvulling: slotspeling zuigerveren 0,2mm, Ja> pijltje richting uitlaatpoort . . . . . . .

Wim
        Bijdrager

70 poelie. Komt dat wel op toeren? Ik zie daar bij een expansieuitlaat.
          Dat wil wel het liefst wat hogere toeren.
          Je weegt 85. Dat is de top voor n Ciao.(niet voor een vario)
          De 16 jarige doelgroep in 1967 die wogen 50kg.
          Ik denk nog aan krukaskeerring?(edit: die is nieuw)
          Ik zie een nieuwe krukas. Sluit deze de inlaat wel luchtdicht af?
          Blaas op het spruitje terwijl de krukwang het inlaatvlakje afdicht,
          er mag geen lucht lekken.

Rijdt de kwalitatief minder afgewerkte cilinder goed in.
          Minstens 500km hoge toeren en langdurig op hoog toerental rijden vermijden.
          Zo uit de doos zijn ze gevoelig voor warmlopers/slecht inrijden.

Je kent de sproeierdatabase? Zoek deze op.
          Monteer grotere sproeiers tot de motor viertakt op top en
          ga dan in sproeiermaat een stapje terug.

Pas ná het inrijden sproeiers zoeken adh van de bougiekleur.
          Je kan niet tijdens het inrijden een lang stuk op top rijden
          om een bougiekleur af te kunnen lezen.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden geleden door Wim.
          Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

P
          Topic starter

Dank voor je antwoord. aan de hand van de sproeierdatabase heb ik de sproeiers geselecteerd. Zoals jij het omschrijft zit er nu de juiste in. Gisterenavond 66 volgas 4 takten, 62er gemonteerd en loopt volgas nu goed, bij aanraken chokeklep op volgas onmiddellijk 4 takten.
            Ik was abuis met betrekking tot de pulley, is 80mm geen 70. Dank voor je eyeopener m.b.t. mijn gewicht, ik zal minder eten en meer sporten. Ik ga op het spruitje blazen, kom er op terug.

Jelle
            Moderator

Vermoed dat je beperking ook bij de 12/10 carb en kleine inlaat ligt.

Waarom heb je de originele krukas niet behouden, zijn 100x beter dan dmp en de meeste andere krukassen.

Wim
              Bijdrager

Vermoed dat je beperking ook bij de 12/10 carb en kleine inlaat ligt. Waarom heb je de originele krukas niet behouden, zijn 100x beter dan dmp en de meeste andere krukassen.

Maar een 12/10 is toch geen beperking dat de motor moeilijk aanslaat?
                wat eigenlijk de klacht is.

Gr. Wim.

Jelle
                Moderator
                  1. Vermoed dat je beperking ook bij de 12/10 carb en kleine inlaat ligt. Waarom heb je de originele krukas niet behouden, zijn 100x beter dan dmp en de meeste andere krukassen.

Maar een 12/10 is toch geen beperking dat de motor moeilijk aanslaat? wat eigenlijk de klacht is. Gr. Wim.

Ik lees dat hij niet op toeren komt… Dit kan liggen aan een krukas met andere timing en wat ik al eerder zei een te kleine sproeier/inlaat.
                    Komt niet in zn toeren door te weinig vermogen vermoed ik dus.

Gr jelle

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden geleden door Jelle.

P
                  Topic starter

Jelle, ik snap wat je bedoelt maar daar kan ik niet in mee. De andere, 50cc, originele eerste cilinder, 12/10, originele uitlaat(!) loopt met een 48er sproeier, polini luchtfilter en 80mm pulley 53 km/u met dezelfde horloge gemeten en het mooiste> met mij er op.

Wim, kan de v snaar té strak staan in het kader van niet op toeren komen ?

P
                    Topic starter

Btw Jelle, de reden dat de originele krukas niet behouden is is dat het bigendlager slecht is en het bigend zelf en 10 en zonder naaldlager maar met koperen bus is. Op aanraden van mijn levancier deze krukas gekozen, ook in verband met het hogere vermogen. Het kan zijn dat ik verkeerd geadviseerd ben echter zit het er nu allemaal in.

Wim
                      Bijdrager

Wim, kan de v snaar té strak staan in het kader van niet op toeren komen ?

Geen idee, ik span mijn snaar altijd goed, dus geen ervaring mee.

Gr. Wim.

1

P
                        Topic starter

Wim, ik heb geblazen. Potdicht. Daarop nieuwe condensator besteld en originele bobine. Resultaat is 0,5 meter lopen en perfect lopen. 70mm pulley, 85kg schoon aan de haak en mooi 62 km/u gps. Nu netjes inrijden en mooie tochtjes maken. Dank voor de expertise allen!

1

Shark
                          Donateur

hehe 62km/u gps en dan netjes inrijden…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.