Vespa-Ciao.NL
:: Evo blok tunen

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Evo blok tunen

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

motocrosss
    Topic starter

ja ik heb pas een evo blokje op de kop getikt, maar nu vaag ik me af wat ik allemaal kan aanpassen aan dat blok, misschien heeft iemand hier ervaring mee! ik hoor het wel….

hansieb
      Moderator

Crullie is hier mee bezig geweest.

Wat vooral het beste is is om de poorten van de cilinder te matchen met de evo engine , maar als je bezig gaat met je cilinder krijg je er volgens mij nog veel meer performance uit.

Post:http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=6138&d=0

motocrosss
        Topic starter

heeft niemand een poortenmap van een getunede evo cilinder… die standaard op het evo blok zit..

hansieb
          Moderator

Er zit standaard geen cilinder op de evo engine , je kan er elke cilinder opplaatsen die je wilt.

Je zult dus uit moeten zoeken welke erop is en dan kan je gaan bepalen wat je ermee wilt gaan doen , of zelf bewerken of opsturen.

motocrosss
            Topic starter

het is een gietijzeren cilinder van polini die hoort bij het blok.. heb jij geen poortenmap van een getunede evo cilinder??

hansieb
              Moderator

Polini heb je in vele maten en soorten he , soms stoppen mensen de 46polini erop daarvoor is het evo blok eigenlijk bedoelt net als de speedengine.

Maar polini heeft ook de:
                – Gietijzeren 43mm
                – Gietijzeren 43mm kit racing
                – Gietijzeren 41mm
                – Gietijzeren 46mm

Schiet er eerst maar eens een paar fotos van en tunen is niet 1 2 3 en kloar , de meeste performance haal je toch uit een goed bewerkte cilinder.

jelle* en niet te vergeten de polini 42 alu

ArvidW
                Donateur

Polini 80 kun je veel aan aanpassen, denk aan:
                  – Flens eraf slijpen, uitlaatpoort vergroten, 27mm flens teruglassen
                  – Boosterpoorten verbreden / verdiepen
                  – Uitlaatpoort omhoog fresen (uitlaattiming verhogen)
                  – Spoelpoorten omhoog fresen (spoeltimimingen verhogen)
                  – Uitlaatpoort bijna bovenaan de poort wat verbreden om de juiste Timing-Area’s te creeren

De grootste vraag is, wat voor een materiaal heb je tot je beschikking, en hoe handig kun je ermee omgaan:?

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                  Home made engine dyno

motocrosss
                  Topic starter

ik heb een tandartsboor met haakse hoek en een grade boog draaibank dus ik kan vanales doen aleen ik moet maate hebbe want ik heb meer ervaring met scooter

ArvidW
                    Donateur

Uitlaatpoorttiming moet je niet veel hoger dan 180graden gaan zitten, en spoeltimingen niet veel hoger dan 125. Krukas en bouw van het blok begrenzen max toerental nogal snel tot 9 a 10.000tpm max dus je wilt je powerband niet daarboven hangen.

Meestal kun je poort op max 75% van boring zetten (geen poortmapmaat), zelf zou ik met de wat lagere kwaliteit zuigerveertjes van vespa op max 70% van de boring zetten.

Boosterpoort gewoon ongeveer 1mm breed maken, probeer hem wat meer richting bougie richten als origineel.

Natuurlijk een volle wangen krukas gebruiken, maar die heb je neem ik aan al?

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                      Home made engine dyno

kapot
                      Bijdrager

Ik heb een poortmap van die cilinder, ik heb em zelf ook, ook met die carters trouwens. ik heb alleen wat verandert aan de carters en voorderest niks. En wat ik verandert was: de polini spoelpoorten aan weerszijden gelijk maken. Ze lopen namelijk half op het kleine en half op het grote carter, en bij mij zat daar een verschil in diepte in. Die heb ik met de dremel van een maat gelijk gemaakt.

Ik moet die poortmap alleen nog opmeten en dergelijke, want ik heb er tot nu toe geen tijd voor gehad, en ook geen zin.

Ik kan natuurlijk ook een kopietje maken en via de post sturen dan kan je het zelf meten. Ik kan je ook niet garanderen dat alles klopt, want de tekening is niet op een professionele manier gemaakt. Hij ziet er wel erg goed uit btw 😀

Michel
                        Bijdrager

Ik zou mijn Polini 46mm gietijzer ook wel willen tunen maar de vraag is, wat is je prestatie winst?

Ga je dat heel goed merken als je niks aan de uitlaatpoort doet.

Ik zou het wel zelf willen proberen maar het is een hagelnieuwe cilinder 😛 Net 200 kilometer ofzo.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.