Vespa-Ciao.NL
:: even voorstellen!

Home Forums Algemeen Even voorstellen even voorstellen!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Bart
    Topic starter

Beste,

Mijn naam is Bart, en ook al kijk ik al wat langer mee, dit is mijn 1e post op dit forum!
      Begin dit jaar heb ik een Vespa Si van marktplaats gehaald als opknapproject. Ik ben al wat jaren aan het sleutelen aan “moderne” scooters / brommers. Maar dit is mn eerste van dit soort.

Snorfiets compleet gedemonteerd, frame delen laten poedercoaten, en een speedengine met “80cc” eronder geknalt. Verder ook een bromachterklok eronder gezet omdat alles origineel eronder de snorvariant was. (niet opgelet voor aankoop). Ik had ook niet gelet dat ik een ciao expansi uitlaat had gekocht, dus die inventief passend gemaakt. Erg leuk ding om op de rijden met tot mijn verrassing een compleet forum aan fans.

Het enige waar ik nu tegenaan loop is dat de achterklok zoveel lekt dat de v-snaar slipt. Mijn vermoeden is dat dit de keerring van de primaire as is. (achterpoelie is steeds als eerste nat) Ik heb deze achterklok kort geleden compleet gereviseerd met lagers / keerringen. Wat ik nu ga doen is deze keerring opnieuw vervangen, en/of zorgen dat de primaire as minder axiale speling heeft. Deze heeft namelijk iets meer speling dan mijn snorklok, wellicht lekt die hierom. Misschien heeft iemand anders op dit forum nog een tip hierover?
      WhatsApp Image 2024-06-29 at 17.30.56 (2)WhatsApp Image 2024-06-29 at 17.30.56

bram0vitz
      Bijdrager

Hoi Bart, Welkom op het forum!
        Zijn de boutjes waarmee je de klok aan het frame vast zet de juiste lengte, wil nog wel eens met te lange bouten dat je de achterkantjes doordrukt dan krijg je net zon vette bende als in je foto’s.
        Zou inderdaad alles even ontvetten, keerring vervangen en wellicht even draaien op de werkbank wellicht kan je zien waar het dan uitloopt?

beetje prutsen hier en daar
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

Bart
        Topic starter

Hi bram0vitz,
          Bedankt voor je input!
          De bouten komen uit zn cardan revisiesetje van JMPB, dat zit denk ik wel snor.
          Waarschijnlijk is het de keerring, ik blijf me alleen afvragen waarom die direct is begonnen met lekken.

Wim
          Bijdrager

Indd, het is de keerring daarom wordt poelie en snaar nat.
            Kan komen door een nieuwe keerring die al niet goed was, keerring beschadigd tijdens montage,
            de ingaande as die beschadigd is, verroest of ingesleten door vorige keerringen.

Pakking deksel.

Ik heb zelf één keer gehad dat er scheurtjes in het huis/deksel zaten die steeds olie zweette.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Bart
            Topic starter

Hi Wim,
              Bedankt voor de tips.
              Ik heb de keerring eruit gewipt, helaas ziet de as er niet zo best uit.
              De krassen die erin zitten bij de keerring zijn voelbaar. Deze achterklok heb ik los van marktplaats en deze heeft droog gestaan, ik had de lagers laatst vervangen.
              Geen idee hoe ik dit herstel, ik denk dat ik opzoek moet naar een nieuwe vertandingsset.WhatsApp Image 2024-06-30 at 23.50.35

Bart
              Topic starter

De ingaande as was inderdaad verrot. Ik had er om een of andere reden een citta klok ingezet, maar gelukking nog een origineel nieuwe 10 tands asje kunnen vinden. Weet iemand waar je nog secundaire assen kan scoren? Ik zal ook een advertentie plaatsen (wanneer ik erachter kom hoe)

bram0vitz
                Bijdrager

Hoi Bart,

Ik zal even in de schuur kijken wellicht heb ik nog asjes liggen voor je.
                  beloof niks hoor haha 🙂

(edit) helaas sorry heb ik niet meer liggen.

beetje prutsen hier en daar
                  Link naar Mijn collectie / Projecten.

Bart
                  Topic starter

Beste,
                    In iedergeval bedankt voor het kijken!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.