Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › eurocilindro zij-inlaat afstellen.
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren, 11 maanden geleden door Lastpak.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
22 april 2012 om 12:12 #203488
nu mijn eurocilindro zij-inlaat blok goed loopt en de inlaat goed is afgedicht, moet ik gaan kijken naar de afstelling.
stationair loopt hij helemaal goed alleen de afstelling bij 3/4 kwart gas vol gas is niet helemaal lekker.
je zou denken hoofdsproeier, alleen ik zit al redelijk hoog met mijn afstelling.
om je een beeld te geven van mijn setup:– eurocilindro zij-inlaat carter met elec groot carter helft.
– polini 42 alu met 26(eigenlijk 25)mm flens.
– alfaerre race krukas.
– 43mm eurocilindro lc cilinderkop.
– 25mm ninja usine.– dellorto 17.5mm replica.
sproeiers:
hoofdsproeier 80
stationair sproeier standaard.
choke sproeier standaard.
gasnaald 2de clip van onder.
luchtschroef 2 slagen uit en heb hem stationair goed afgesteld met de stelschroef.hoofdsproeier lijkt me dus niet verkeerd, misschien wel wat hoog.
maar ik moet rustig aan doen met het gas en dan bouwt het blokje steeds meer toeren op als ik rustig gas bij blijf geven. ik kan niet ineens veel gas geven als ik over half gas ben want dan valt hij uit/dreigt hij uit te vallen.ik heb dus om dit proberen te verhelpen de clip van de gasnaald 1 stand lager gezet en de luchtschroef iets uitgedraait naar 2 slagen ipv 1.5 zodat hij in dat gebied meer benzine zou hebben. het is wat beter maar niet optimaal. de bougie oogt ook niet helemaal lekker koffiebruin, hij is nou nog te wittig(koffie met melk zeg maar). dus ik denk dat hij nog steeds teveel lucht heeft, want het klinkt niet als verzuipen.
zijn er nog mensen met suggesties, doe ik iets fout?
verder heb ik nog een klein filmpje alleen dat laat niet echt goed zien wat er gebeurt omdat ik hier de afstelling nog alles op std stond behalve de hoofdsproeier(ik geef hier ook niet veel gas):
22 april 2012 om 12:16 #207318Witte bougie duidt op te weinig benzine, kortom nog grotere sproeier monteren of luchtschroef iets meer dichtdraaien.
De gasnaald eventueel nog een clip omlaag.22 april 2012 om 12:19 #207317Heb je al een luchtfilter geprobeerd?
22 april 2012 om 12:19 #207303
Spulleke!zet er maar eens een 82/84 in.
dan zal het al wat beter geworden zijn.22 april 2012 om 12:39 #207302@criminal mindz, dat snap ik. daarom had ik de clip al lager gezet en met de luchtshroef gespeeld. dat kun je ook lezen in mijn topic.
@jarco, ik heb geen luchfilter geprobeerd en heb deze ook niet een liggen.
@spulleke, dat soort sproeiers zie ik in een 19mm carb bij een evo engine? ik kan me niet voorstellen dat ik die een nodig zou hebben. ik kan het wel proberen natuurlijk.
verder rijdt hij nu zeker beter nadat ik de luchtschroef heb uitgedraaid en de clip lager heb gezet.
ik kan nu makkelijker na volgas toe rijden. hij dreigt nog steeds wel met uitvallen bij teveel gas.
de bougie kleur is nu wel nog lichter geworden, te licht. ik zal dan toch echt een grotere hoofdsproeier moeten proberen.
verder zal ik de clip ook nog een stand omlaag zetten en even kijken naar de luchtschroef indien nodig na het verstellen van de clip.22 april 2012 om 13:04 #207292Gewoon spoeier 95 erin (of tenmiste tot ie echt 4takt) en vanuit daar terug bouwen tot ie goed rijd, dit vind ik persoonlijk de makkelijkste manier.
En is ook het veiligst gezien je dan nooit te snel met een kleine spoeier rijd.En gezien jij aangeeft dat hij bij volgas uit dreigt te vallen duid dit op een te kleine spoeier.
Een te grote gaat namelijk een 4takken bij volgas, en een te kleine spoeier smoort ie erin bij volgas.
En gezien jij totaal geen filter hebt is groter dan 80 ook niet ondenkelijk.22 april 2012 om 13:11 #207290daar heb je wel een punt, ik rijd zonder filter.
ik heb de clip ook op de onderste stand staan en het word steeds beter, maar mijn bougie kleur niet.
ik zal echt drastisch hoger moeten, ik ga 88 proberen.
alleen niet vandaag, de bromboer is zondag niet open. daar baal ik wel van :(.is toch wat anders als een sha carb, daar zit alleen een hoofdsproeier in :lol.
22 april 2012 om 13:50 #207510Altijd afstellen met filter
22 april 2012 om 14:21 #207512nee dat is geen optie, ik wil met mijn zij-kap blijven rijden!
dat hoeft ook geen problemen op te leveren lijkt me. bovendien heb ik er niet eens een filter voor.22 april 2012 om 14:47 #207424
Waarom?Altijd afstellen met filter
Als het gaat omdat het filter de sproeiermaat kan beïnvloeden heb je gelijk. Toch levert een kelk zonder filter de beste prestaties op.
@lastpak,
Mijn ervaring met vrijwel alle phgb carbs op Vespa setups is dat ze het beste reageren op een stompe sproeiernaald (bv w12) en de clip helemaal boven op de naald. Luchtschroef 1,5 slag open is bijna altijd goed, anders net zover uitdraaien tot ie mooi rustig stationair loopt. Het best is idd om altijd te beginnen met een te grote sproeier en verkleinen totdat ie stopt met 4takten. Vervolgens ga je rijden en verder verkleinen door op de kleur van de bougie af te gaan. Liever houd je het iets te donker zodat de smering niet in gevaar komt in de hogere toeren (de welbekende warmlopers) bij bijv lange stukken vol gas. Ik las dat je de sproeiermaat al behoorlijk vind in vergelijking met bijv een Evo engine maar onderschat jouw euro inlaatje niet. Daarbij zijn de membraankleppen etc nagenoeg gelijk aan de evo engine en gezien de afstand van het inlaat traject verwacht ik hier zelfs meer van. Je hoeft geen rekening te houden met de sproeiermaat van soortgelijke setups want dit hoeft absoluut niet het zelfde te zijn en verschilt onderling soms behoorlijk.Succes
24 april 2012 om 15:07 #207763bedankt voor het advies max, dat is nuttige informatie
.
speedbuxy en jij geven aan om goed groot te beginnen, dat zal ik dan maar aanhouden.
ik zal hem ook wat rijker zetten, ik heb geen zin in warmlopers.je hebt ook een punt wat betreft de inlaatkleppen, misschien onderschat ik het euro zij-inlaatje wel.
binnenkort dus wat sproeiers halen, ik laat het weten in dit topic en uiteraard een update in mijn perso.edit:
inmiddels een sproeier 90 erin gezet, loopt gelijk beter!
helaas wel bijna mijn luchtschroef dol gedraaid, het boutje bij de vlotterbak drukte tegen de luchtschroef en uit frustratie ging het bijna fout. logisch nadenken bracht me erop dat het dat boutje was.maar na de gasnaald clip in de 2de van boven te hebben gezet en de luchtschroef op ongeveer 1,75 slag uit te hebben gezet begon ik eindelijk wat power te voelen :).
de bougiekleur is ook beter, maar een maatje groter mag wel. ik heb overigens ook geen problemen meer met ineens volgas geven. er is nog meer uit te halen, dat voel ik gewoon, maar het is bijna gelukt:).
binnenkort zal ik nog een filmpje uploaden zodat jullie zelf ook kunnen oordelen.morgen dus sproeier 92 halen en laat ik mijn vorderingen hier weten.
edit 2:
zo, is het me toch nog gelukt:).
ik heb de citta afgesteld op een 94 sproeier(komt door de kelk en geen luchtfilter), gasclip op 2de van boven en luchtschroef 1,5 slag uit. choke- en stationair sproeier zijn std evenals de gasnaald zelf.
hij loopt nu goed stationair en heb meer power, het blok trekt ook goed door en maakt flink wat toeren aan. top heb ik nog niet gereden, moet eigenlijk inrijden:P. maar ik ben blij dat het blok lekker loopt, ik vond het redelijk lastig.verder ook nog een klein filmpje, hier komt hij nog niet helemaal op toeren. komt door de blauwe trekveren en poelie 70, zal eens een lange straat/weg zoeken.
bedankt voor jullie hulp! -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.