Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Ervaringen met ophoogplaatjes.
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11 jaren, 9 maanden geleden door DarkMagician6.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
18 juni 2014 om 11:26 #203424
Hallo,
Ik kwam er tijdens het monteren van mijn 43mm DR EVO blokje achter dat de spoelpoorten lang niet helemaal openstaan. Daarom ben ik dus van plan er een ophoog plaatje voor te maken en de bovenkant van de cilinder te gaan vlakken.
Hier een plaatje van hoe het nu uitkomt:
Nou ben ik benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn met betrekking tot prestatie winst en dergelijken.
Verder vraag ik mij af hoe de zuiger op ODP nu eigenlijk uit moet komen. Of hij precies gelijk moet staan met de poorten, of of dat het beter is als hij zelfs nog iets lager uitkomt.
Elke vorm van informatie met betrekking tot dit onderwerp word zeer gewaardeerd.
18 juni 2014 om 12:15 #208102
Waarom?Zou je cilinder niet direct gaan afdraaien. Probeer eerst maar eens wat dikker pakkingspapier om de poorten open te krijgen
. De Dr evo is standaard al hoogtoerig genoeg voor een pullie overbrenging en zou daarom niet direct je timingen gaan veranderen.18 juni 2014 om 12:23 #207677De poorten krijg ik daar echt niet ver genoeg mee open. Verder is het resultaat ook meteen dat mijn squish groter word. Die is nu 1,1mm en dat is volgens mij wel goed zo.
Ik kan het niet hebben als zoiets als dit niet vlakbij perfect is. 😀18 juni 2014 om 12:24 #208151Als de poorten niet helemaal open komen dan kan ophogen zeker uit en het verschil lijkt op de foto ook best redelijk.
Het beste is dat de zuiger gelijk komt te liggen met de poort op het ODP.
Dus als je de spirit ervoor hebt zou ik hem ophogen en afdraaien als ik jou was.18 juni 2014 om 12:29 #208164Zodra mijn vader tijd heeft demonteer ik mijn cilinder en dan ga ik met een schijfmaat meten hoe ver de zuiger nu van de bovenkant zit op ODP. Daarna kijk ik hoe die hij uit moet komen om goed uit te komen met de spoelpoorten. Dan weet ik meteen hoeveel hij hoger moet en wat er boven af moet. Ik ga er vanuit dat ik gewoon de squish waarde van 1,1mm kan aanhouden?
18 juni 2014 om 12:45 #208165
Waarom?De poorten krijg je niet open door er een iets dikkere pakking tussen te doen? Dan scheelt er wel heel veel aan, het komt wel vaker voor dat de poorten niet 100% open staan in het odp maar dit is meestal met pakking op te lossen.
De squish bij een vespa komt niet eens in de buurt van perfect, afdraaien is een optie maar je kan dan niet meer terug. Toevallig heb ik een poos terug nog wat gerommeld met verschillende squish waardes en kopjes en wat blijkt, met minder compressie ga je harder. Zit nu rond een squish van 1,5 wat in mijn ogen ook veel te ruim is..
18 juni 2014 om 12:57 #208166Ik had laatst een foto gemaakt van mijn carter en dat aan iemand laten zien. Die zei dat zijn carter niet zo diep was als dat van mij, dus ik denk dat er onderling heel veel verschil in zit. Verder is mijn carter ook lichtjes gevlakt zodat het CP groot carter goed overloopt op het kick klein carter. Daarom ligt hij bij dus iets dieper als bij de meeste mensen.
Hier nog een foto van wat ik bedoel (Dit is mijn carter.):
Die persoon vertelde mij dat bij zijn carter het rood omcirkelde deel helemaal niet vlak was, maar gewoon rond.
De zuiger staat in ODP echt minimaal 2mm boven de onderkant van de spoelpoorten uit, dus dat ga ik echt niet oplossen met een pakking.En van de squish, ik heb wel al begrepen dat ik niet lager moet gaan als die 1,1mm. Ik wil eigenlijk 1,1-1,5 aan gaan houden.
18 juni 2014 om 13:28 #208167Ik denk dat je tijdens het vlakken gewoon iets te ver bent gegaan. Kijk ik naar je carter rechtsonder op de foto zie ik dat er behoorlijk wat is verwijderd. Dit verklaart dan inderdaad ook dat op deze carters je cilinder te diep komt te liggen. Ook de squish van 1,1 is al erg krap voor een standaard gemonteerde DR evo.
Ik had laatst een topic gestart over verschillende squishwaardes gezien er weinig data over bekend is, maar wat daar al wel uit blijkt is dat bij onze blokjes juist een vrij grootte squish wordt aangehouden in tegenstelling tot andere typen motorblokjes. Zo te zien zal je met alleen een dikke pakking het niet halen en zal ik een ophoogplaatje gebruiken. Dat je dan uitkomt met een squish van bijvoorbeeld groter dan 2 lijkt niet zo’n belangrijke factor als dat je poorttimingen mooi liggen. Afdraaien dus niet nodig.
Toch wil het niet zeggen dat dit blokje ook zonder ophogen van de cilinder niet mooi kan lopen. Er zijn genoeg cilinders waar de poorten standaard al worden geblokt en niet helemaal worden benut. Maar je zegt zelf al dat je er niet tegen kan als het niet vlakbij perfect ligt.
18 juni 2014 om 13:42 #208168Ik denk inderdaad ook dat mijn vader er wel redelijk wat van de bovenkant afgehaald heeft. Het vlakken van de bovenkant van de cilinder zal waarschijnlijk wel nodig zijn als ik een ophoog plaatje van zeker 2mm moet maken. Ik denk dat een squish van 3mm tog wel iets te groot word. Ik ga gewoon 1,5 aanhouden.
Ik weet trouwens ook niet wat het verschil in squish gaat worden als ik een 43mm Polini kopje ga monteren (Die zou vandaag binnen moeten komen, hoop ik.)?En het blokje loopt inderdaad wel lekker zo, dat klopt. Maarja, op sommige gebieden ben ik gewoon perfectionistisch. En naar mijn mening is dit een makkelijke manier voor prestatie winst als het inderdaad de prestaties verbeterd.
Mijn motto: Als het makkelijk harder kan moet het ook harder gaan. 😀18 juni 2014 om 19:19 #208162Ik heb ooit een polini 43mm laten tunen bij VHS in Geldrop,18 jaar geleden ;).
Toen ik het spul terug kreeg zag ik dat ze het kopje zo hadden afgedraaid dat deze in de cilinder viel.
Hoogst waarschijnlijk was dit om de squish wat lager te krijgen.
Misschien is dit nog een optie voor je.18 juni 2014 om 19:21 #208163Dat zou misschien eventueel ook een optie zijn ja, maar ik verwacht dat het frezen van de cilinder gaat worden omdat mijn vader wat minder ervaring heeft met het bedienen van een draaibank.
Maar het is zeker iets om te overwegen en misschien ook nog een goede optie voor andere mensen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.