Vespa-Ciao.NL
:: Ervaring met de Ciao mix

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Ervaring met de Ciao mix

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ries Maas
    Topic starter

Een impuls aankoop, een Ciao mix.
      Waarom? Omdat ie bijna niks kostte en best ik goede staat was.
      Van een oud vrouwtje geweest, je kent het wel…

Weinig originele kilometers ( de teller werkt naar behoren) en het originele electronica blokje is feller en sneller en gelijkmatiger dan mijn originele gereviseerde contactpuntjesblok onder mijn Citta.

Na zoeken, verdiepen en speuren kom ik veelal op internet tegen dat het olie-gebeuren van een Ciao-mix eigenlijk niks is, de meeste knijpen de slangetjes af en duvelen er mengsmering in.

Toen ik jonger was, zo ń 100 jaar geleden had je bij elke pomp een hoekje voor een brommer waar je mengsmering kon tanken. Een hoog benzine vat met een nog langer kijkglas er op….vergane history.. 🙁
      Tegenwoordig is dat niet meer en kun je thuis zelf gaan mengen. Ook niet erg natuurlijk.

Maar waarom knijpen de meeste de slangetjes af? Is het gewoon een k@t systeem en gaat het snel kapot Of is het gemakzucht?

Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...

FonS
      Bijdrager

Net als jij, heb ik altijd gehoord en gelezen dat de pompjes vaak stuk gaan en het systeem om die reden beter afgekoppeld kan worden.
        Maar naar mijn mening is dat een “feitje” dat zomaar wordt overgenomen. Als je weet hoe zo’n pomp in elkaar zit, weet je dat er vrijwel niets stuk kan gaan. Wat wél makkelijk kan gebeuren, is dat de pomp verstopt of geblokkeerd raakt door vuil. Het is dus belangrijk om de olietank en leidingen schoon te houden (oppassen voor vuil bij het vullen). Liefst op enige regelmaat het systeem schoon spoelen.

Dus mijn raad: nakijken, schoonmaken en lekker gebruiken zoals het bedoeld is.

Wim
        Bijdrager

Mijn idee van brommers met zelfsmeerpompjes.

Ze mengen veeel te rijk.
          Daardoor dan veel rook en roetvorming, vaak komt ook natte zwarte prut uit
          uitlaat en bij t cilindermondje.

Kans dat het plots niet meer werkt is aanwezig, maar klein.
          Maar het kan natuurlijk.

Tegenwoordig met de goede olie en benzine, pak 98 E5 benzine en meng met tweetakt-
          olie van een goed bekend merk, je kan dan makkelijk 1:60 tot wel 1:70
          mengen met een std Ciao die amper toeren draait.

Geen rook, geen stank, perfect gewoon.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Jenoah
          Bijdrager

Zelf heb ik ook een jaar geleden ook wat spontaan een Ciao Mix gekocht. Die van mij is dan een zwarte uit “97 en ik heb er nog nooit mee stil gestaan. Enige was dat de vorige eigenaar (?) een knap kunstje heeft gedaan met de carburateur om een hele twee euro te besparen voor een nieuwe sproeier door het luchtfilter dicht te stoppen. Uiteindelijk heb ik dus de luchtfilter vervangen en 8 of 10 maten omhoog gegaan. Nu loopt de ciao dan ook gewoon goed!

In ieder geval naar de mix module.. Zelf heb ik er nooit problemen mee gehad voor de tijd dat ik hem heb. Ik gok dat ik er meerdere honderd kilometers op heb gereden en heb dan ook geen last gehad van overtollige rook. Ik rij dan wel met Castrol 2-takt olie. Die gaat ook goed lang mee wanneer je het hele reservoir vol giet en stinkt ook niet veel.

Kortom, zoals de andere ook al zeggen, zal je er waarschijnlijk met een beetje regelmatig onderhoud gewoon prima mee kunnen rijden!

Ries Maas
            Topic starter

Dankjewel voor de reacties.
              Ik zal inderdaad binnenkort even de boel uit elkaar halen en schoonmaken.
              Toegegeven, ik heb het olietankje op de bagagedrager inmiddels vol gestort met tweetaktolie van de Action. De rode flacon. Prima spul. Wat betreft de benzine pak ik wel de euro 98 E5. Het blijft prima rijden!

Dat een tweetakt sowieso niet erg kieskeurig is weet ik uit ervaring. Het rijd op bijna alles! Zolang het maar ontbrand en smeert. En er treed ook geen motorschade op.

In mijn pubertijd wilde ik graag brommer rijden. Puch Maxi, Yamaha FS1, Yamaha DT ( doe eens ruig…) Tomos A3, Kaptain Mobilette, Jawa…

Destijds had ik nooit geld genoeg. Jatte altijd de benzine van mijn stiefvader die hij uit oude auto ’s haalde en in de garage op sloeg.
              Als meng olie keek ik altijd rond in de schuur, oude afgewerkte motorolie ( zo zwart als de kachel) kettingzaagolie, hydroliek olie, en bij gebrek aan de voorraad in de schuur op advies van mijn kameraadjes… slaolie of zonnebloem olie.

Bij de laatste twee soorten olie rookte de motor flink en liet je een lucht achter of je langs een oliebollenkraam reed. Maar het bleef werken!

Oude benzine van mijn stiefvader, elke oliesoort die voor handen was voldeed..
              De boel bleef rijden.

Ik dwaal af merk ik.
              Binnenkort de oliepomp van de Ciao mix even bekijken en schoonmaken.

mean-machine
              Bijdrager

Je zegt 2Takt loopt op bijna alles.
                Toch zou ik geen E10 of andere ethanol-benzine gebruiken.
                Jazeker, de brommer zal er best op rijden. Maar hoe lang?

Veel materialen/ pakkingen niet bestand, en kans op roestvorming in de tank.
                Verder veroudert ethanol-benzine zeer snel en ontstaat gom-prut die de carb vervuilt.
                Verder mengt ethanol niet met 2T olie. Niet doen dus!
                Bij voorkeur alleen Shell Vpower, BP Ultimate of Esso Supreme met 0% bio-prut !

Ik tank zelf alleen premium-benzines en heb al enige jaren zero storing.
                Voor 50ct ‘verdiend’ met een tankje E10 in de brommer wil je geen ellende van hebben.

zevenenergie
                Donateur

Ik heb al heel wat twee takten gereden van 50 tot en met 750 cc. Vooral op motoren vind je dat pompje en het werkt prima.

Toch sleutel ik ze er af, want niet elke race olie is geschikt voor het systeem met het pompje. En ik vergat nog wel eens bij te vullen.

Nu heb ik altijd wat olie bij me. (Onhandig)En ik meng altijd wat te rijk bij de pomp omdat het lastig afmeten is en ik op zeker ga.  Ook heb ik op lange stukken een fles mengsmering mee.

Zo,n pompje is veel praktischer. Maar ja…🙄

Ries Maas
                  Topic starter

Ik heb al heel wat twee takten gereden van 50 tot en met 750 cc. Vooral op motoren vind je dat pompje en het werkt prima. Toch sleutel ik ze er af, want niet elke race olie is geschikt voor het systeem met het pompje. En ik vergat nog wel eens bij te vullen. Nu heb ik altijd wat olie bij me. (Onhandig)En ik meng altijd wat te rijk bij de pomp omdat het lastig afmeten is en ik op zeker ga. Ook heb ik op lange stukken een fles mengsmering mee. Zo,n pompje is veel praktischer. Maar ja…🙄

Juist om die reden, als ik eens een langere toch ga maken vind ik het niet handig om wat olie of een fles mengsmering mee te nemen. Handiger om even wat bij te tanken bij een plaatselijke pomp.

Als ik hier zo begrijp is het minder dramatisch met zo ’n pompje gesteld.
                    Het werkt nu goed, ik zal em binnenkort eens wat onderhoud geven, en ben dan toch van plan om het in werking te houden.

1

Patman
                    Bijdrager

Pompjes zijn door Piaggio ingekocht bij Mikuni dus made in Japan, dus met de kwaliteit zit het wel goed. Ik denk het probleem is vaak vuil is en dat werkt natuurlijk niet als het door zo een heel klein slangetje moet. Ook zo ik alleen een originele setup met mix pompje rijden. met een 65DR ofzo is het ene heel ander verhaal. Kwaliteit olie maakt (vooral Syntetisch of of Mineraal) is ook een wereld van verschil in rook. en natuurlijk ook niet zelf het pompje een andere afstelling geven, als je niet precies weet wat je doet.

1

eaSI rider
                      Bijdrager

Ik heb zelf jarenlang een Ciao Mix en een Si Mix gereden omdat tweetakt benzine schaars te verkrijgen was (en is) Ik heb nooit problemen gehad. Prachtig systeem, helemaal in deze tijd.

Safety First
                        Bijdrager

Hello!

Has anyone tried running a DR43mm on a Si Mix?

I would like to run this if it won’t ruin my engine due to lack of oil.

Thanks!

Wim
                          Bijdrager

Yes, you can run the Si with a 43DR (65cc)
                            The oil systemen is mixing the gasoline for 1:40 – 1:50  so thats oké.
                            The most important is the sproeier.
                            Check the sproeierdatabase for witch range of sproeiers you need for your setup.
                            Fit the biggest sproeier thats normal driveable

Gr. Wim.

Wim
                            Bijdrager

Welke sproeier heb ik nodig?

Gr. Wim.

Safety First
                              Bijdrager

Thank you Wim.  Some advise against stating that the Mikuni was designed for Stock 38.4mm cylinder only.

I have: Sito+, 13.13, Pinasco 50th Anniversory, Mazzi Standard Crank (modified for Mix – I couldn’t find a Mix Crank) and Malossi Red Airbox.

I think I will use 67, 68 or 69 Jet.

I will first break in the engine using pre-mix, then setup the mixer.

I have lost the one-way valve – does anyone have an extra they can sell me?

I live in San Francisco USA.

Thanks!

Safety First
                                Bijdrager

Should I also match the cases, drill the intake to 13mm and open in the inlet even though it’s a Mix case?

I suppose I wouldn’t be able to run stock cylinder in the future if I did that.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.