Home › Forums › Algemeen › Framenummers › Ervaring BE DIV
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 maand geleden door Godjetnandje.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 februari 2026 om 15:56 #838928
Hi, heb recent een Ciao gekocht. Volgens mij van 1999, volgens BEHVA in België van 1994.
Motornummer is c242m
Zou er mogelijkheid zijn om aan gelijkvormigheidsattest te geraken voor een B (45km/u)?
Of met dit motornummer enkel A mogelijk (25km/u)?
Fingers crossed
Merci alvast
Danielle15 februari 2026 om 23:38 #838962Hey,
In België is het een beetje raar. Je moet bij de politie passeren voor papieren van verlies. Daarmee naar een officiële dealer gaan en die kan dan een kopie van het origineel gelijkvormigheidsattest aanvragen bij Piaggio (kost iets van een 100euro).Je kan ook altijd een aanvraag doen voor een bouwjaarattest via het BEHVA daarmee kan je hem ook inschrijven (op O-platen) bij die aanvraag vermeld je zelf de maximum snelheid. Als je hier 45 ingeeft kan je hem inschrijven als b-klasse.
Als je het origineel gelijkvormigheidsattest aanvraagt via de dealer en het blijkt een a-klasse te zijn zit je hier aan vast. En aan het een a-klasse blijven.Hopelijk is dit wat duidelijk. Dit is hoe het bij mij altijd liep maar het kan ondertussen iets anders in elkaar zitten. Succes!
16 februari 2026 om 08:00 #838963Hi, ok, dan lijkt me veiliger om via BEHVA te doen. Is dan een O-plaat, waarmee dochter jammer genoeg niet mee naar school kan, maar toch veiliger dan een A-plaat waarmee je veel te snel rijdt.
Bedankt voor de tip.19 februari 2026 om 22:44 #839009Het hoeft geen O-plaat te zijn volgens mij. Ik heb een Bravo geregistreerd staan met een BEHVA attest op een normale plaat. Doorgaans is het het meest eenvoudige om een oldtimerverzekering te nemen bij BEHVA met een BEHVA bouwjaarattest maar dat moet niet. Je kan ook met dat bouwjaarattest naar andere verzekeraard gaan en een gewone verzekering aanvragen, en dus geen O-plaat krijgen.
De kans zit er wel dik in dat een gewone verzekeraar een bouwjaarattest van Behva niet gaat kennen en misschien moeilijk gaat doen.
Andere optie: Oldtimerverzekering aangaan bij behva en een oldtimerplaat aanvragen. Dan heb ja alvast een inschrijvingsbewijs. Daarna kan je altijd de plaat terug binnensturen en met dat inschrijvingsbewijs naar een andere verzekeraar gaan voor een gewone plaat/verzekering.
20 februari 2026 om 09:45 #839012Ah, dat laatste is wel een interessant,waar ik nog niet aan had gedacht.
Mijn verzekeraar deed inderdaad lastig dat ik enkel bouwjaarattest had. En ook DIV bleef aandringen voor een gelijkvormigheidsattest.
Ik zal nu alles via BEHVA regelen en dan mogelijk (afhankelijk hoeveel dochter ermee gaat rijden) later jouw laatste tip gebruiken. Merci!!!20 februari 2026 om 11:20 #839019Inderdaad heel interessant, daar had ik zelf nog niet aan gedacht! Dat zou dus vrijwel de enige realistische manier zijn om van a-klasse naar b-klasse te gaan zonder torenhoge homologatie kosten.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.