Home › Forums › Techniek › Framedelen › Ervaring Action lak
- Dit onderwerp bevat 81 reacties, 38 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 14 jaren, 4 maanden geleden door Anoniem.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
25 juli 2010 om 15:48 #165490
Anoniem@ Thierry93: Ik zou als ik jou was alles met 1 merk behandelen voor het beste resultaat.
motip en action lak zijn allebei acryl lak, maar dat sluit niet uit dat het met elkaar kan reageren, daar heb je altijd kans op.mensen, ik heb na een lange tijd niks aan me velg gedaan te hebben me velg vandaag in de primer gezet8)
Ik heb gelijk even wat foto’s gemaakt en ik zal uitleggen hoe ik te werk ben gegaan:* eerst de velg in de verfafbijt gezet (kun je de ouwe lak er zo af schrapen)
* daarna geschuurt met korrel 80, daarna met 120 (zat spuitplamuur op als onderlaag, echt fucked om het eraf te halen)
* daarna de hele velg opgeruwt met een scotchbride lapje.
* alles ontvet met thinner (zodat de lak niet reageert) en later met wasbenzine vlak voor het spuiten.Het spuiten:
* 2 dunne lagen in het begin, daarna 3 iets dikkere lagen action primer erop gespoten. De Primer hecht er goed en je maakt er totaal geen druipers mee, ik vind het fijner spuiten als motip.
de primer is nu aan het uitharden, vanavond schuur ik de velg een beetje op met waterproof schuurpapier, dan komt de witte lak erop.
hier een paar foto’s;)
voor de primer:

met action primer:

de primer is in ieder geval de 2 euro zeker waard

weet iemand misschien met welke korrel ik de primer moet opschuren? (waterproof)
na dat ik de primer heb opgeschuurt: hoe kan ik het dan het beste ontvetten?Grtz,
Joris
25 juli 2010 om 16:05 #165491je hoeft dit niet per se te onvetten, als het maar goed stofrij is en je r niet aan zit. het beste kan je als de promer ng een klein beetjeplakkerig de kleur erop spuiten, dan hecht het zowieso. het zelfde met de blanke lak.
25 juli 2010 om 17:10 #165492ik vind het prima lak vind hem zelfs minder snel druipen dan die van motip.
25 juli 2010 om 17:52 #165493die velgen en de rest van de foto’s hier zien er puik uit
ik heb zown vermoede dat de verfbussen bij de action ver van uitverkocht zijn dit jaar :lolik zeg altijd maar zo: ”je kan pas over een jaar zien als de schilder zijn werk goed gedaan heeft”
ja het woord spreekt voor zich, pas over een jaar zie je of je het goed hebt gedaan.
als je het niet goed hebt gedaan:
bladert de verf hier en daar eraf.
gaat de verf raar doen krijg je ruwe oppervlakten
krijg je bubbeltjes onder je lak.25 juli 2010 om 18:00 #165494
Anoniem@ thijs.c: ik ben het helemaal met je eens, druipt veel minder snel.
@ citta-ehv: ja ik ken het gezegde:D
als het goed is blijft het wel zitten, heb me bijna een tennisarm geschuurd aan die ***velg:lol
wat jij zegd = precies de rede dat ik hem opnieuw spuit, de oude eigenaar had gewoon niet geschuurd toen ie de achtervelg spoot….Ik heb btw nog 1 tip voor iedereen, heeft een profi spuiter me vertelt:
Ontvet altijd met thinner, en daarna 1 x met wasbenzine (als je met thinner ontvet krijg je heel snel te maken met kleurverschillen) je moet wel altijd als je iets spuit goed ontvetten met thinner omdat op die manier niks kan reageren met elkaar. op het einde even met wasbenzine eroverheen en alles komt goed

zo ik ben weer even verder gegaan, ben niet zo heel blij met het resultaat tot nu toe.
ik heb de primer even geschuurd met waterpoof en alles gewassen en ontvet:de witte lak pakt niet zo heel goed en de kleur is ook niet echt wit te noemen, eerder erg satijn.
ik spuit morgenochtend nog 2 lagen witte lak erop + 3 lagen blanke lak, ik hoop dat de kleur dan wat feller wit wordt.zo ziet het eruit tot nu toe:

morgen even kijken kijken of ik het nog wat feller krijg met nog 2 laagjes + de blanke lak:con
opzich is de lak wel heel erg fijn te spuiten, druipt niet snel en het heeft een mooie glans. ik denk dat de kleur wit bij de action inderdaad niet zo heel mooi fel wit wordt.
ikz al even foto’s posten als het helemaal klaar is
31 augustus 2010 om 10:54 #165533hey hey:P
ik ben nu ook bezig om het frame te spuiten
als primer heb ik “filler“ van motip gebruikt
en daarna gespoten met action blauw.werkt best goed aar de dekking is slecht, je moet dus heel vaak over spuiten.
tot nu toe heb ik de bagage drager gespoten en ik kan mijzelf zien in de lak:P
het ziet er dus best goed uitde blanke lak reageert hendig met andere soort lak het leek net alsof je verf oplosser aan spuiten bent
ik hoop dat die niet reageert met action laki keep yall posted
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.31 augustus 2010 om 15:45 #165534
AnoniemIk gebruik nu primer van de Action, Moet echt zorgen dat het helemaal schoon is, anders hecht het echt niet.
17 september 2010 om 15:10 #165553Zeer mooi spul! Ben nu klaar met de primer en de kleur lak, ben nu bezig met de blanke lak en tot nu toe is het resultaat echt super! Je moet wat je gaat spuiten gewoon helemaal kaal schuren en dan met terpentine schoon maken en er niet met je handen aan komen anders kan je overnieuw beginnen.
Als ik klaar ben zal ik wat foto’tjes posten
17 september 2010 om 15:18 #165554ik heb mijn brommer er ook helemaal mee gespoten echt wel goede lak, en net zoals bij alle lak gewoon goed voorbereiden.

niet heel slecht voor iemand met weinig ervaring met spuiten al zeg ik het zelf
17 september 2010 om 15:32 #165555aan: luukciao
Dat achterspatbord,frame en voorvork ziet er erg netjes uit, mooi en egaal afgewerkt.aan: ciao-ciao-ciao
Ik wil niet de wijsneus uithangen maar volgens mij kan je beter met thinner/wasbenzine ontvetten dan terpentine
want terpentine laat een vettige laag achter waardoor de hechting minder word.aan: ritze dat blanke lak van motop reageerd met andere verf is mij ook overkomen.
de “prof” line van motip is acryllaat lak oftewel waterbasis. de normale “goedkopere” lijn van motip is alkyd oftwel terpentine basis. Nu kun je wel terpentine basis over watergedrag verf spuiten maar niet andersom. Als je dit wel doet krijg je een barst effect op de verf en dat is zonde van alle moeite.gelieve te coriseren als ik het fout heb
17 september 2010 om 15:39 #165556ciao-ciao-ciao :
Zeer mooi spul! Ben nu klaar met de primer en de kleur lak, ben nu bezig met de blanke lak en tot nu toe is het resultaat echt super! Je moet wat je gaat spuiten gewoon helemaal kaal schuren en dan met terpentine schoon maken en er niet met je handen aan komen anders kan je overnieuw beginnen.Als ik klaar ben zal ik wat foto’tjes posten
Mijn advies:
NIET afnemen met terpentine! Dat is verfverdunner! ook niet wanneer je het op laat drogen. Beter/beste is met pure Amonia te doen! Doe bij het schoonmaken met amonia, (latex) wegwerp handschoenen aan want:
1. amonia is agressief voor de huid
2. het ontvet mega; dus wanneer je je vinger erop zet is deze plek niet meer ontvetHang bij het ontvetten de delen op, zodat je ze minimaal hoeft aan te raken. Na het ontvetten ga ik eerst nog met een verfstripper het onderdeel voorverwarmen tot een handwarme temperatuur. Dan weet je ook zeker dat de amonia opgedroogd is. Bij het föhnen blaas je ook eventueel achtergebleven stofdeeltjes van het onderdeel af.
Voordat je gaat spuiten, doe ik de spuitbus ook eerst 10 min. in een bak met goed heet water. Hierdoor wordt de verf dunner en bouw je wat meer druk op in de spuitbus. Hierdoor kun beter spuiten en vloeit de lak beter.
Tussen de, te spuiten, lagen door föhn ik opnieuw het gespoten onderdeel een beetje warm.
Overigens gebruik ik de lakken van de Action ook
– primer
– blanke lak
– zwart hoogglans
– wit hoogglans
Werkt perfect en spuit makkelijk weg.De lakken vind ik persoonlijk ook zeer goed dekken. Bij het verhaal dat de blauwe lak niet goed dekt kan ik me wel wat voorstellen. Vooral wanneer je witte primer gebruikt ipv zo donker mogelijk. Blauw breng je eerst 2 lagen dun aan. Tussen de lagen goed laten aandrogen. Daarna wat dikker afspuiten. Dat moet voldoende zijn.
Spuit bij voorkeur ook niet in de buitenlucht. Dan gaat er meer lak de lucht in, dan op je onderdeel! hehehehehehe
iig. succes ermee!
Groeten,
martijn18 september 2010 om 16:14 #165557Klopt jongens ik heb het verkeerde getypt:con
18 september 2010 om 16:16 #165558ik heb gewoon met thinner alles afgenomen, en dan laten drogen. en dan nog even met een schonde doek de laatste stofrestjes verwijderen, en dan primer.
18 september 2010 om 16:18 #165559Zo heb ik het dus ook gedaan en dan krijg je een mooi resultaat!
11 oktober 2010 om 21:36 #165568
Anoniembij deze zal ik even de eindfoto´s posten, is allang klaar was het helemaal vergeten:con
ik vind het goede spuitbussen voor 2 euro, maar je hebt wel iets meer verf nodig(tenminste bij de witte lak).
de lak is niet echt sneeuwwit te krijgen, iets donkerder, beetje satijnkleur.ik heb alles ontvet met thinner en daarna met wasbenzine(thinner geeft oneffenheden en vetvlekken).
genoeg gelult, resultaat:

primer is ook prima spul

de lak zit nu al een tijdje op de brommer, en als het er eenmaal op zit (veel lagen) is het goed stevig, laat nergens los ofzo, maar het meeste zit toch echt ind e voorbereiding.
toch ben ik erg blij met het resultaat, de blanke lak heeft ook mooi gepakt

-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.