Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Erg luide inlaat?
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 2 maanden geleden door Martino.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
18 januari 2018 om 15:32 #212148
Dag iedereen!
Ik heb onlangs deze Ciao gekocht uit pure nostalgie voor degene die ik had toen ik 16 was:

Na de eerste echte rit ermee viel me op dat hij wel erg luid is en toen ik de luchtfilter er af haalde trof ik dit aan:

Verder was zijn top ook wat laag (40,7 km/h op de GPS) voor een citypower te hebben (althans, denk ik toch?):

Na wat verder onderzoek blijkt er een snorklok in te zitten. De poelie is 84mm en de sproeier is een 66.
Mijn vragen:
1) als ik er een standaard luchtfilter opzet, zou dit het lawaai verhelpen?
2) welke sproeiermaat neem ik het beste in combo met een stock luchtfilter?
3) ik zou graag 45-50 km/h kunnen rijden om in de stad wat vlot mee te kunnen. Ik las dat een bromklok steken de goedkoopste en makkelijkste optie is, maar dat je dan wel wat trekkracht verliest t.o.v. een snorklok. Is het haalbaar om met de snorklok en een kleinere poelie en eventueel een snelle(re) uitlaat die snelheid te halen?Alvast bedankt!
18 januari 2018 om 15:39 #244057inderdaad even nieuw luchtfiltertje halen en hem nog eens opnieuw afstellen. Ik zou het snorklokje gewoon laten zitten en de uitlaat eens schoon branden. Check de bougie kleur ook eens. Als die helemaal zwart is kan het zijn dat je uitlaat goed vol zit. Sproeier maatje lijkt me namelijk ook vrij groot
18 januari 2018 om 15:42 #244058De uitlaat en carb zijn allebei nieuw (althans volgens de man die hem verkocht, ze zien er allebei nieuw uit alleszins :P), dus dat is waarschijnlijk niet nodig?
De sproeier is idd wat groot. Volgens mij heeft de vorige eigenaar de 13/13 gemonteerd, gemerkt dat ie te weinig lucht/ teveel benzine kreeg en toen de gaten in de luchtfilter geboord ipv een kleinere sproeier te steken.
18 januari 2018 om 15:43 #244059Dit is een van de nieuwste type Ciao's en hoort hier eigenlijk een elektronisch ontstoken motor bij te zitten. De sproeier 66 welke je nu gebruikt doet mij vermoeden dat je een 13/13 carburateur hebt en is dan zelfs nog te groot.
De vraag dus welke carburateur zit hier op? Dit maakt ook voor het lawaai wat uit wanneer je weer een originele carburateur zal monteren en idd dan de juiste sproeier en luchtfilter.45-50 met een Citypower moet zeker wel haalbaar zijn, maar veel hangt af van de dikte van de voorbocht bij deze Citypower uitlaten. Zal je eens kunnen meten welke maat dit is?
Trekkracht zal waarschijnlijk wat minder worden, maar een bromnaaf is zeker niet verkeerd. Je hebt met een bromnaaf ook minder weerstand gezien de 2 asjes ipv 4 bij een snornaaf. Afhankelijk van de rf zal het optrekken nog wel mee kunnen vallen.
18 januari 2018 om 15:54 #244060Het is inderdaad een 13/13, de vorige eigenaar had deze gemonteerd.
Ik haal alvast een nieuwe luchtfilter en een setje sproeiers, welke maten zou ik best bestellen?
Als ik thuis ben straks meet ik alvast de voorbocht op en kijk ik het forum na op het onderscheid tussen een contactpunt blok en een elektronisch!.
Alvast bedankt!
18 januari 2018 om 16:04 #244061Zo te zien gaat het hier om een Ciao Catalyzed. Deze hebben misschien ook wel een cilinder met aparte zuiger welke niet als beste presteerd. Het lijkt er wel op dat er veel aan deze brommer is veranderd, maar weten welke cilinder en zuiger je hebt kan ook wel helpen je prestaties te verbeteren.
18 januari 2018 om 17:02 #244062Ik heb ook een ciao catalyzed die en heeft inderdaad en elektronisch blokje, maar geen deuk in de zuiger.
De mijne heeft en zilver catalyzed plaatje en 5spaaks sterwielen.
Ik zou van 54 tot 62 bestellen voor een luchtfilter zonder decibelgaatjes.18 januari 2018 om 18:21 #244063Bedankt voor de info iedereen!
Ik heb de voorbocht opgemeten (ben een beginnende klusser en heb geen schuifmaat, maar heb de omtrek gemeten en daaruit kwam een diameter van 24mm), dus dit komt overeen met de Sito citypower die op jmpb staat.
Ik zet een foto van de bobine hieronder en er lijkt ook een rubber in het vliegwiel te zitten, dus ik denk dat het een blokje is met contactpunten?

Er lijkt dus inderdaad best wat veranderd te zijn aan de brommer en ik vermoed dat er dan toch een ouder blokje onder hangt en niet hetgeen dat standaard bij de catalyzed ciao's zit?
18 januari 2018 om 21:46 #244064De foto's laten inderdaad een contactpunten ontsteking zien. Er is veel gebeurd met deze brommer en het lijkt mij slim eerst goed uit te zoeken welke onderdelen jou brommer heeft en wat te doen om hem zo te doen presteren wat jij voor ogen hebt. Is er bijvoorbeeld ook geknutseld aan de inlaat en of spoelers in het carter?
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.