Vespa-Ciao.NL
:: Elektrisch blok spoel doormeten.

Home Forums Techniek Elektrisch Elektrisch blok spoel doormeten.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

errie96
    Topic starter

Hallo,

Zojuist een blokje gereviseerd, nu start hij helaas zeer dramatisch. Blokje krijgt benzine en vonk. Helaas start hij niet.

Na het doormeten van de groene draad met de witte meet ik een weerstand van 270,terwijl dit normaal rond de430 zou moeten zitten.

Is dit de reden dat hij niet wil lopen?
      Enige optie is nieuwe stator aanschaffen?

Gr Erjan

niek1992
      Bijdrager

Als hij altijd goed gereden/gestart heeft, en nu niet meer na revisie, dan lijkt het me sterk dat nu ‘opeens’ de ontstekingsspoel defect is. Maar eerder iets niet goed gemonteerd of met vuil ertussen.

Check het volgende:

• Punt met aarde, zowel op je blok als bij CDI.
        • Oppervlak waar je ontsteking contact maakt met blok, dat nokje naast keerring. Die moet schoon zijn.
        • Als je de bougiekabel los hebt gehad van de CDI, controleer deze ook.
        • Controleer de bekabeling zelf. Ik neem aan dat je je multimeter in de 3-polige aansluiting hebt gestoken ipv direct op de spoel. De isolatie van de bekabeling wilt nog wel eens vergaan. Hier krijg je dan kortsluiting op.

errie96
        Topic starter

Het gaat om een brommer die ik recent heb gekocht. Bij aanschaf sloeg hij ook al niet aan.

Meteen blok er onder weg en reviseren. Na revisie nog niet aanslaan, helaas.

Bedrading heb ik doorgemeten en gecheckt op kortsluiting zit er niet in. Waarde direct bij de spoelen gemeten.

Wim
          Bijdrager

Ik twijfelde laatst ook bij iemands ’98 Bravo die voor een beurtje was.
            Klacht: Hij was er een maand daarvoor mee gestopt, nu kwam hij m brengen
            en startte hij gewoon weer. 5 minuten naar mij toe gereden. Hij doet het gewoon zei hij.
            Zal wel een beurtje nodig hebben dacht ie. Ik van alles gedaan, regulier onderhoud,
            dingen vervangen, bougie én dop ook maar dacht ik. Band, uitlaat was rot, ook nieuw.
            Ik rijden, perfect en 47km/u. Keurig.
            Na een kwartier, stopt ie gewoon. Benzine? Nee. Iets los? Teruggefietst :mrgreen:
            Alles was 100% dat wist ik zeker. De ontsteking soms? Geen idee.
            Zie je niets aan en vonkt altijd want cdi ontsteking. Ik wist van de problemen van de originele
            fabriekaf gemonteerde als deze 25 – 30 jaar oud zijn. Dat zijn ze allemaal, dus vervangen.
            Eén trapje en starten.

https://www.jmpbonderdelen.nl/electronische-ontsteking-vespa-ciao-gilera-citta.html

en

https://www.jmpbonderdelen.nl/bobine-cdi-electronisch-citta-ciao-remake.html

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

errie96
            Topic starter

Nieuwe ontsteking gemonteerd en hij snort weer als nieuw 🙂

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door errie96.

Wim
              Bijdrager

Precies. Goed hè, geen gesoldeer, geen doormeet gedoe. De nieuwe er in, starten
                en hopelijk weer 20 jaar rijden. 😎

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.