Vespa-Ciao.NL
:: Electrisch mix blokje tunen [UPDATE 9/05/’11]

Home Forums Techniek Opvoeren Electrisch mix blokje tunen [UPDATE 9/05/’11]

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Vespa Si
    Topic starter

Ik heb laatst een electrisch mix blokje gescoord en dat ligt nu open. Ik heb vroeger altijd CP gereden en vroeg me af deze ontsteking er een beetje redelijk uitziet, moet ik de ‘contacten’ van de spoelen ff van hun roest ontdoen of moet ik daar lekker afblijven?

Hoe kan ik een oliepompje checken of ‘ie het goed doet?? En bij JMPB kan ik geen oliefiltertjes vinden die tussen de leidingen komen, mijn si heeft een filter tussen olietank–pomp en dan nog een klein filtertje tussen pomp–carter.

Uploaded with ImageShack.us

Ik ga een creco43 halen en wil vooral lekker optrekken straks, zal ik m’n krukas dan bewerken of origineel laten? (de 15mm zoals polini zegt kan er sowieso niet af, dan zit ik in 1 van de inhammen…) Hier werd ergens anders aangeraden niet radicaal 15mm te doen maar een beschaafde 7mm en 2mm. Iemand suggesties?

Ik heb de cilinder nog niet in huis dan kan de timing nog niet berekenen (props voor arvids top how-to’s btw!!)

Inlaat ff bewerkt =) en 13/13-klaar gemaakt.

Mike
      Bijdrager

Wat je krukas betreft heb je dus blijkbaar een Snor as

Mijn mening is sowieso: lekker std laten.

Ik zou wel je inlaat gewoon naar 12 mm boren/vijlen.

Over krukastuning:
        Er is ergens een howto van ArvidW over hoe je van een snor krukas een soort brom krukas kan maken.

volgens mij noemde hij dat een Bromsnor as, Dit lijkt me dan t meest geschikt voor jou.

De spoelen zien er prima uit dus lekker niets aan doen:) Wat je wel kan doen is dat je het “contact”vlak van het vliewiel ff mooi schoonmaakt.

Mike

ArvidW
        Donateur

Dat is een brom krukas. Voor de creco43mm zou ik hem lekker zo laten.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
          Home made engine dyno

Vespa Si
          Topic starter

Dan neem ik jouw woord daarop Arvid ^.^

Morgen komt de cilinder binnen, poortjes doortrekken en kijken of het beestje wilt draaien =)

EDIT:

Goed, ik heb zojusit het geheel in elkaar gezet en is dit de setup geworden:

creco 43mm, boosters geopend
            spoelpoorten in carter vergroot op cilinder
            boosterpoorten in carter door getrokken
            zuiger aangepast zodat boosters gevoed worden (zuigerveren op sluiting van 0,20mm gechecked)
            inlaat getuned
            citypowertje
            12/10 carb @ 62
            malo luchtfilterje
            std. Si Mix poulie (95??)

Ik heb het beestje zojuist gestart en dat wilde helaas niet netjes met 1 trap van de trapper maar met 3 rondjes trappen en een beete gas deed ‘ie het. In eerste instantie veel witte rook van de olie die ik tijdens montage in cilinder/carter heb gegoten. Ik liet gas los en hij viel meteen uit, dus even de stationairschroef maximaal gezet maar nogsteeds valt ie stationair uit. De carb heb ik nog even goed vastgezet, was dat bij montage vergeten.

Ik heb een 12/10 gepakt omdat ik nog geen 13/13 heb. Komt het probleem dat ‘ie uitvalt op stationair doordat de carb gewoon erg klein is of moet ik hoger met sproeier? Is het verstandig er al mee te gaan rijden? Ik heb een poulie 65 liggen, met welke zal ik ‘m inrijden?

ritze
            Bijdrager

die sproeier is veel te groot voor die carb.
              hij zuigt te veel brandstof aan in vergelijking met lucht.
              ik denk als je een 56 erin zet dat ie het al een stukje beter doet

ik heb nu op mn 13er ook 62 sproeier en dat loopt als een gek
              dus ik zou wel even een 13/13 regelen

qua inrijden:
              dikke sproeier erin en gewoon rustig rijden vooral veel laten afkoelen.
              hiermee bedoel ik dat je na 2km rijden even stopt thuis om hem geheel te laten koelen en dan weer rustig een stukje te gaan rijden

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
              Link naar Mijn collectie / Projecten.

ArvidW
              Donateur

Mijn setup heeft een 50-52 sproeier nodig met originele brom uitlaat (inlaat is ook origineel 10mm!). Met een gianelly citty power heeft hij blijkbaar een grotere sproeier nodig (liep vast met sproeier 50…)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                Home made engine dyno

Anoniem

Hey man, heb de laatste tijd best veel met die creco’s gewerkt en mijn mening is dat ze best wel een grote sproeier nodig hebben voor zon tamme cilinder;)

Mijn blokje (hier links in me profiel) loopt met 12/12 en malossi filter perfect op sproeier 62
                  met citypower zat ik precies op 58.

krukas bewerken zou ook wel leuk zijn, ik heb het laatst nog voor bobclees gedaan op het forum, ook op een getuned creco blokje. het trekt op als een gek met een leuke top, maar als je hm std laat zit je altijd safe. als ik de foto’s bekijk ben ik ook van mening dat het zeker weten een bromkrukje is:thumb

pepko
                  Donateur

@joris, kan je niet beter een std filter gebruiken met een paar extra gaatjes? ik denk dat dit je sproeiermaat positief be-invloed 😉

Vespa Si
                    Topic starter

[center]Foto update :)[/center]

Dit is hoe mijn cilindertje in het blok is gekomen 🙂 Ik heb vanmiddag geld overgemaakt voor een 13/13 dus ik hoop binnenkort aan het afstellen kunnen te gaan.

De 13/13 eronder geplakt maar stationair blijft een probleem… Ik heb sproeiertje 62 geprobeerd, dat was niks en daarna 68 waarbij ‘ie wel mooier liep maar stationair uitvalt. Als vrij vroeg voordat ‘ie op een stationair toerental zou komen hoor je dat ‘ie uitvalt (bij het uitrollen van 5kmh tot stilstand zegmaar hoor je al dat het over is). Iemand tips? Ik kan moeilijk de sproeier kiezen aan de hand van bougiekleur want de cilinder moet nog ingereden worden, dan wil ik eerst de sproeier goed hebben 😛

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.