Vespa-Ciao.NL
:: elec blok in elkaar gezet, vonkt en compressie, start niet

Home Forums Techniek Problemen oplossen elec blok in elkaar gezet, vonkt en compressie, start niet

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

twanvz
    Topic starter

ja zoals topic al zegt, ik heb carter in elkaar gezet electrisch met standaard krukas maar wel bewerkt, daarnaast max inlaat, spoelpoorten doorgetrokken, nu weer in elkaar, maar start niet.

hij maakt zon brombeer geluid als je hem aaloopt. hij heeft veel compressie, ik kan me dus ook niet voorstellen dat het valse lucht is.

maar starten doet ie niet. wel kreeg ik net nog een vonk uit de uitlaat en de uitlaat ploft regelmatig.

bougie tege cil kop gehouden, vonkt super goed. heldere blauwe sterke vonkjes. bougie is wel vet geslagen, dus ik had even een schone gepakt maar die is ook weer helemaal nat van de benzine na een paar keer aanlopen.

zuiger net gecontroleerd, zit niet op zn kop. carburateur zit ook ver genoeg over spruitstuk geschoven. dellorto 13/13, sproeier 70. 65 cc dr.

Edjuh
      Bijdrager

Hmmm, ik had toevallig hetzelfde net, hij plofde en knalde en kwam bijna op gang maar startte niet, ik zou zeggen ontstekingstijdstip klopt niet maar het spietje is heel en verder is er niks af te stellen….

Mij ook een raadsel dus!

Ik hoop dat tips voor jou voor mij ook nuttig zijn : -)

niceVespa
        Bijdrager

vreemd ik heb het ooit gehad hetzelfde ook een raar brom geluid net of ie aan is en dan stop je met rennen en valt ie uit. ook de knallen(tjes) kwamen uit de uitlaat bij mij was het geval lekke pakking, dit probleem is ook voor mij een raadsel geweest.:?

GTZ NV

Edjuh
          Bijdrager

Hmmm, misschien is het gewoon de pakking inderdaad, anders zouden het de spoelen(pickup?) of de bobine zijn maar dat is heel onwaarschijnlijk.

twanvz
            Topic starter

hey probleem is achterhaald.
              want ik wilde net blok er onder uit haalde, dus ik blokkeerde vliegwiel met schroevendraaier en draaide ondertussen mn vario los maar dat lukte dus niet.

mn vliegwiel pakt steeds maar een stukje de krukas mee.

dus ik verwacht iets met spie maar ik dacht dat vliegwiel goed vast zat. bij electrische onsteking moet ik toch gewoon krukaskeerring, spie, en vliegwiel te monteren? er hoeft geen shimring/veerring tussen en ook geen nok toch? dan heb ik het goed gedaan gewoon.

maar hoe krijg ik die klote bus er af die over mn krukas zit waar mn vario riem omheen zit? klote ding ik krijg hem er echt niet af.

ps: ik had trouwens hiervoor ook geprobeerd te starten met andere cilinderkop en met deo in mn bougiegat maar dat hielp dus niks.

EDIT:
              zo, het is nu opgelost. spie was dus gebroken.
              ik denk dat het kwam dat ik de krukas moer nog iets steviger aan had moeten draaien. dus dat het vliegwiel niet goed genoeg geklemd zat.

hij doet het nu als een trein.

dus edjuh ik zou zeggen klem je vliegwiel eens met een schroevendraaier daar naast je koppeling en beweeg je koppeling om te kijken of je vliegwiel dan mee wil gaan of niet. dan weet je het snel genoeg.

Edjuh
              Bijdrager

Twan, mijn vliegwiel lag er al af omdat ik precies vermoedde wat jij had, maar het zag er perfect uit en het wiel zat goed geklemd….

Ik ga nu pakkingen vervangen, kijken of het daar aan lag.

EDIT

Hij doet nu als volgt: als ik hard ren ploft en knalt hij een beetje, dan hoor je hem lichtjes op gang komen en uiteindelijk start hij wel. Hij loopt ook goed stationair dus het lijkt wel alsof de vonk te zwak is bij lage toeren van het vliegwiel(ik moet best hard joggen).

Komt dit iemand bekend voor?

Ik heb verschillende bobines/bougies en carbs geprobeerd, het moet dus wel aan de spoelen liggen lijkt me, met het pinasco wiel deed hij het ook.

Er zit nu 66 sproeier in trouwens, het lijkt wel geholpen te hebben.

ivovanzon
                Bijdrager

Komt me wel bekend voor, bij mij was het een defecte cdi..

niceVespa
                  Bijdrager

@edjuh dan zal ik maar eens je spoelen omwisselen en ik denk dat je vonk dan ook wel toeneemt

GTZ NV

twanvz
                    Topic starter

ben benieuwd hoe je je probleem op lost edjuh.

ik wilde even nog een andere vraag stellen:
                      ik heb nu dus dellorto 13/13, electrisch carter, max inlaat, spoelpoorten doorgetrokken in carter, krukas bewerkt (10 mm van de open kant af gehaald, 3 mm van de sluit kant af), nieuwe lagers, 65 cc DR evo, polini sp uitlaat, malossi voorvario @ 4.0 gram, originele achterkoppeling standaard drukveer en trekveertjes, 100 mm schijven, nieuwe malossi v-snaar, gewoon hoog achterin tot op hoogte van de achterschijven. 11,5 vario vertanding.

ik heb nu sproeier 70, en als ik hem op choke zet dan gaat ie gelijk veel minder toeren lopen en dan na halve minuut ofzo valt ie uit. zonder choke loopt ie goed. maar zou ik te kleine sproeier hebben? bougie is wel bruinig, donkerbruin. want mn brommer rijdt nu 64 km/h op gps snbelheid, maar ik had wel boven de 70 verwacht??

niceVespa
                      Bijdrager

dan zou ik als ik jou was maar ff met de sproeiers spelen;)

GTZ NV

twanvz
                        Topic starter

denk je groter? ik zie dat jij dezelfde setup hebt zo ongeveer.. wlke sproeier gebruik jij dan op 13/13 70cc dr evo en polini sp?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.