- Dit onderwerp bevat 354 reacties, 53 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 2 maanden geleden door R.Zwiers.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 augustus 2011 om 23:35 #489415
Waarom? :
daarbij leiden er meer wegen naar Rome;)Die uitdrukking wou ik ook al gebruiken, alleen dan met de opmerking dat jou weg wel een stukje langer is:lol
En dat vind ik niet erg en zal je ook zeker niet opdringen het anders te doen.
Maar dat bd gebeuren hier op het forum neer zetten, zet beginnende geintresseerden onnodig op het verkeerde been.Diezelfde bd bereken je namelijk aan de hand van de spoel en uitlaatpoort timing en dat zijn nou net de key factors waar je bij cilinder tuning over praat.
En dan alleen de bd noemen is hetzelfde als van een recept alleen de peper en zout benoemen:lol@maarten
Is omdat we er toch nooit echt tijd voor hebben tijdens een rit ofzo, maar had best wel eens rond de tafel gewild.
Want jij en max hebben duidelijk de kennis uit een boek ipv real life testen.Want in real life loop je amper stuk op de bd dus maakt het ook niet echt een intressant onderdeel.
Vroeger rond m,n 14e tm mid 20e heb ik de wereld aan spul bewerkt met maten.
(@max daar moet jij heeeel wat avonden voor in het hok staan om daarover heen te gaan:lol)Maargoed zelfs dat oude spul van vroeger uit 70s en 80s werd enkel getunde op in en uitlaat poort met soms intaliaanse waardes:D
Maar dit maaide altijd als de brandweer.
Ik kan tig voorbeelden noemen maar dan word het wel erg offtopic:lol@elkan,
Dat je cilinder overlijd van voet spoeling creeren zou ik me niet druk over maken, das gewoon weg onmogelijk.
Maar of het echt winst gaat geven is wel een 2e, want je houd wel dat je zuiger en voet spoeling door elkaar heen lopen en das ook nooit echt geweldig.
Toch zou ik er wel voor gaan om er bv 2 extra poortjes bij te maken, want feit is wel dat het voor 47mm en dan ook nog tuned orgineel wel heel weinig spoeling heeft.Plus je hebt ook niks te verliezen, want flick z,n getunde giet en alu versie doen het niet beter of minder dan jouwes.
Dus qua poort tuning is de ”’max” wel bereikt en blijft eigenlijks alleen de spoeling over.
(wat in dit geval zelfs met het oog wel te zien is dat die matig is)
Dus ik zeg werk aan de winkel:DSoory voor de offtopic trouwens.
Maar heb daarin tegen wel slechtere offtopic gezien:D3 januari 2012 om 17:11 #491607Weer veel te lang geleden dat ik wat heb kunnen updaten!! Heel druk met een masterprogramma waar ik in september vorig jaar aan begonnen ben. Gelukkig heb ik tussen kerst en oud&nieuw geen college gehad dus was het weer tijd om de handen eens uit de mouwen te steken 🙂
Misschien een beetje verwarrend dat het ATG/DEPS blokje even blijft liggen, maar heb de tijd benut om verder te gaan met het pinasco blok (zie een aantal posts terug). Ook bezig geweest met een blokje voor een Avionic cilinder. Daar eerst maar even een paar foto’s van:
Inlaat maximaal geveild, spoelpoorten iets vergroot en in het carter doorgetrokken, Carter een likje verf gegeven en natuurlijk in elkaar gezet.

Eindresultaat:

———————————————————————————————————————
Pinasco blok:
Begonnen met het vergroten van de inlaat. Komt in eerste instantie een 17,5mm carb op de SE helft.

Vervolgens de dremel in de carters gezet voor de DEPS poort. (wel even spannend met zo’n nieuw stukje alu!)

Tevreden met het resultaat al is het jammer dat er luchtbelletjes in het gietwerk zitten :S

Even los in elkaar gezet:

Met carburateurs:
Binnenkort nog even een avondje vinden om de krukas er in te zetten en het blokje helemaal af te maken. Zal ook wel het voorjaar worden voordat dit getest gaat worden.
3 januari 2012 om 17:40 #491608je hebt daar twee hele mooie blokjes liggen!
mooi werk, ik ben benieuwd wat ze gaan doen:).3 januari 2012 om 18:06 #491600Wow die inlaat heb je wel massive groot gemaakt, ik vind het eigenlijk spruitstukjes van niks want je hebt misschien net een milimeter over waar het dan op af moet sluiten.
Verder zijn het wel mooie blokken
3 januari 2012 om 18:16 #491610
Waarom?Dat is zeker even geleden maar je bent weer goed bezig
De deps poort heb je erg netjes gemaak en die giet galletjes ontkom je gewoon niet aan. Je kan ze evt even afsmeren met combi metal van Bizon maar zou hier zelf niets meer aan doen. Zie ik hier iets over het hoofd of klopt het idd dat je derde ophangpunt mist van je Avonic blok:con?3 januari 2012 om 19:06 #491611@ Lastpak: Bedankt
Ben zelf ook benieuwd wat deze blokjes presteren. Heb er niet al te grote verwachtingen van eerlijk gezegd. De Avionic wil ik gebruiken aangezien er weinig ervaringen over bekend zijn en de Pinasco zie ik meer als een show blokje. Maar wie weet doet het leuke dingen 😉 @ Florian: Ja dan maar gelijk mooi doorgetrokken. Denk dat het geen zin heeft als het mengsel gelijk na het spruitstuk al tegen een plat vlak aan botst. Het randje aan de rechterkant is inderdaad tricky. Denk wel dat het met een goeie pakking+vloeibaar geen problemen gaat opleveren.
@ Waarom?: Thanks man 🙂 Ik heb er ook aan zitten denken om er iets in te smeren maar kans op loslaten weegt denk ik niet op tegen de voordelen als je het toch niet meer ziet (al wil het gevoel van een strakke afwerking ook wat). Ja dat heb je goed gezien, was een oud carter dat ik ooit aangepast heb voor een grotere carburateur. Wil eerst even kijken hoe het loopt en als het bevalt komt er gewoon nog een carterhelft op dat wel helemaal netjes is
3 januari 2012 om 23:22 #491613Das een sexy setje zo8)

En ben ook vooral benieuwd naar de avionic want daar is idd weinig over bekend.18 januari 2012 om 16:33 #467014Pinasco blokje vandaag voorzien van de krukas en wat andere onderdelen. Helaas nog niet helemaal klaar ivm de zuiger/krukas. Heel stom maar heb er niet bij stil gestaan dat een Pinasco kruk ook wel eens pen 12 kon zijn. Zuiger is pen 10 dus dat schiet lekker op :boos Nog een paar pics van de vorderingen:
Voor het eerst mn hobby oventje gebruikt. Dat werkt super!

Leuk inlaatje zo

Komt niet helemaal goed over op de foto maar dat zwart staat echt vet 🙂 Pina wieltje wordt trouwens niet afgedraaid, ga een achterbrug aanpassen zodat hij er zo onder kan.

Heb een gezocht topic aangemaakt want zou dus heel graag mijn pen 10 zuigertje omruilen voor een pen12 (gaat om een D zuiger).
Hoop dat ik die snel heb dan kan ik het echt afmaken!18 januari 2012 om 17:19 #491781Hey Elkan, ik heb even gekeken naar een zuigertje wat we eventueel konden omruilen, maar heb niks naar jou smaak liggen. Kan wel eens lastig worden de juiste te vinden. Misschien anders ook je zoekterm verbreden met overmaat “c” toe te voegen? Er zijn toch nog redelijk wat nieuwe Pinasco Deps cilinders in omloop.
Wel apart dat Pinasco niet altijd het juiste vakje heeft aangevinkt voor de penmaat. Zo heb ik ook 2 normale 43mm Pinasco’s welke nou juist de andere maatvoering hadden dan wat er op de doos geschreven stond. Gelukkig kon ik ze met elkaar omwisselen.
Het zwart ziet er in ieder geval mooi uit zo. Steekt mooi af bij de rest van het carter.
18 januari 2012 om 17:39 #491783Dat ziet er weer smooth uit max of ik bedoel elkan
😀
Je zou je qua pic en netheid van werken zo echt kunnen vergissen:lolMaar qua zuigertje kan ik je volgens mij ook niet helpen (moet nog even kijken om hier zeker van te zijn)
Maar weet sowieso dat ik ook veel pen 12 heb.18 januari 2012 om 18:20 #491790@ Maarten: Bedankt voor het kijken in ieder geval
Ik maak uit jouw verhaal wel op dat het overkomt alsof ik een pen 12 zuiger heb. Maar het stond wel goed op de doos want de zuiger is pen 10. pen 12 heb ik nodig! @ Buxy: Haha thanks man!! Beschouw ik als een groot compliment 🙂 Mooi als je nog even kunt kijken, wil dit zo snel mogelijk even aan het draaien hebben (zal wel in een testopstelling worden overigens). Maar toch benieuwd of het een beetje af te stellen is met twee carbs van ongelijke maat.
25 januari 2012 om 17:19 #491909Ik ben eens op zoek gegaan naar een andere naaldlager. Heb nu een 10x14x13 besteld (binnenmaat small end = 14, pen 10 zuiger, en drijfstang is 10 breed dus 13 is voldoende. Nog even wachten tot ik hem heb maar als dat werkt scheelt het een hoop gezeur met het zoeken naar een andere zuiger. Waarom is niemand eigenlijk op het idee gekomen van een andere maat naaldlager? Of zie ik nu dingen over het hoofd:? Dan zou het probleem van die verloopbussen ook opgelost zijn.
Nog even mn perso vervuilen met een ander blok dat ik dezer dagen opgebouwd heb:

Evo + 42mm Polini
Hier mooi het 26 mm uitlaatpoortje te zien (heb hier al een bus voor die ik kan gebruiken icm mijn 30mm calibrata)Wil trouwens meer van dit soort frames gaan maken waardoor de blokjes ook op de plank leuk tot hun recht komen.
25 januari 2012 om 17:27 #491910Het idee iser wel maar de juiste lagers nergens tegengekomen.
Ben ook benieuwd of de jouwe gaat passen, ik weet zelf de maten niet uit mijn hoofd dus kan wel makkelijk lullen nu. 😀Je blokjes zien er allemaal lekker uit trouwens.

( Leuk blok standaartje. )25 januari 2012 om 17:32 #491912Over je vraag voor het naaldlager: Een naaldlager die meteen van het small-end naar pen 10 verloopt is uiteraard ideaal.
Alleen kan ik nergens aan die lagers komen in de juiste maat, ze worden vanwege te weinig vraag niet geproduceerd, alleen op bestelling en dan moet je meteen een hele berg afnemen.Ik weet niet wat voor krukas jij hebt met een 14mm smallend?
De standaard maat naaldlager voor een 12pen is voor zover ik weet 12-15-14.
De 10pen is dan 10-13-14.De grootste maat die ik beschikbaar heb gevonden is 10-14,5-14, die past in BV een DMP pen 10 krukas..
I came, I saw, and I forgot what I was doing...25 januari 2012 om 18:38 #491913@ Jarco: Dat leek me ook wel eigenlijk. Twijfelde eerst nog niet maar hoop nu toch wel dat dat lager gaat passen 😉 Dankje!
@ Tonni: Het gaat hier om een Pinasco krukas. Kan me haast niet voorstellen dat ik verkeerd gemeten heb. Weet wel dat het voor standaard pen 12 krukjes anders is inderdaad. Misschien heb ik dit keer gewoon geluk met mn Pinasco kruk maar gaat die vlieger niet op voor standaard krukassen.
EDIT: Net even nagekeken maar lijkt toch echt 14mm te zijn. Zijn er anderen die deze ervaring hebben met een Pina kruk?
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.