Vespa-Ciao.NL
:: EL Citta’s Perso

Home Forums Perso’s Projecten EL Citta’s Perso

15 berichten aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 355)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Martino
    Moderator

Hey mooi dat hij binnen is. Ook dat je de cilinder icm een Eurocilindro ATG blokje in elkaar wilt zetten. Ik denk dat de spoelers zo geblokeert zijn. Mocht je de cilinder op een origineel carter kwijt kunnen ze te groot zijn en buiten je carters vallen. Dit zie je ook al bij de verschillende Malossi cilinders bijvoorbeeld.

Veel plezier ervan in ieder geval en ben benieuwd wat je er aan prestaties uit haalt?

El Citta
      Topic starter

Zoals ik al eerder aangegeven heb wil ik het atg blok icm de 47mm deps nog beter laten presteren. Hij liep erg leuk maar het maximale toerental lag gewoon te laag. Dat kan aan de afstelling liggen (die leek wel goed te zijn) maar ook aan de timingen van de cilinder lijkt me. Ik heb maar even een poortmapje gemaakt:

Ik kom hiermee op een blowdown van 28,3. Het plan is om de uitlaatpoort nog een stukje op te hogen. Ik heb hiermee nog weinig ervaring. Natuurlijk is dat te berekenen maar het zou mooi zijn als jullie me advies kunnen geven.

De veilige manier lijkt me 1mm aangezien hij nu al 17,5mm hoog is. Toch kriebelt het om hem nog iets meer op te hogen naar bv. 19 of 20mm. Normaal gesproken is dat te veel heb ik begrepen maar ik weet niet wat het effect is van de vlinderpoort. Hoop dat jullie wat nuttige tips kunnen geven zodat ik kan beslissen wat ik met deze cilinder ga doen:thumb

speedbuxy
        Bijdrager

Is wel grappig om te zien dat bepaalde personen iedereen zover krijgen om aan de hand van je blowdown een cilinder te berekenen of te tunen:D
          Terwijl dit is enkel een waarde die op het totaal plaatje van nut is, zonder normale uit of inlaat poort heb je hier geen fluit aan.

Is hetzelfde als 10 spoelpoorten maken en dan de uit en inlaat poort ter grote van een snor brommer laten, dan rijd je nog gewoon net zo hard als een snor brommer met 2 spoelertjes.
          (enkel je power onderin zal wat groter zijn)

Maargoed je uitlaatpoort van 17,5mm is niks mis mee, dit zijn waardes die een 46mm euro GT ook heeft.
          Dus die waarde beperkt je niet, want met z,on poort hoogte moet je gewoon 100+ kunnen halen.
          Ik denk dat de matige spoel huis houding van een deps je meer beperkt, ook vind ik persoonlijk z,on agt set niet heilig gezien die een heel onrustig inlaat traject heeft(zeker op hogere toeren verstoord dat een hoop denk ik)

El Citta
          Topic starter

@ Buxy: De blowdown heb ik er ter informatie bij gezet. Zoals ik al aangaf heb ik nog weinig ervaring met het tunen van cilinders, vandaar dat ik hier en daar eens rond gekeken heb waar men het over heeft. Begrijp wat je bedoelt:thumb

Nuttig om te weten dat de uitlaatpoort geen beperkende factor is. Onvoldoende spoeling van de DEPS op hogere toeren zou een goede verklaring kunnen zijn. Er is nog genoeg te experimenteren met de overbrenging en de carburateur, dus daar moet ik me dan eerst maar op richten als ik jouw verhaal zo lees. Bedankt:thumb

Waarom?

Lekker bezig weer:thumb

Buxy,

Is wel grappig om te zien dat bepaalde personen iedereen zover krijgen om aan de hand van je blowdown een cilinder te berekenen of te tune

Haha daar gaan we weer:D

Als ik je poortmapje na reken kom ik hier op een bd van 28,5 en een timing van171,4gr. In je poortmapje zie ik ook tuned staan, is deze soms al bewerkt? Als je de poort nog 1mm ophoogt kom ik dan op een bd van 31,2 wat ik erg hoog vind en zet m’n eigen cilinders meestal rond de 28bd. Als je te hoog in toeren gaat zitten, zit je straks ook met het probleem dat er geen uitlaat standaard te krijgen is die deze toeren toelaat.

El Citta
              Topic starter

@ Waarom?: Uitlaattiming klopt wel ongeveer ja (heb een deckheight van 0,65mm, dat komt op 171,65gr) Thanks voor de correctie, ik had een fout gemaakt in de spoelpoort hoogte. Bd ligt op 28,3!

Hij is al bewerkt ja, uitlaatpoort is verbreedt. Niet opgehoogd dus de timing is nog origineel.
                Aangezien ik na wat rommelen met de overbrenging gevoelt heb dat hij wel wil maar een soort van tegengehouden wordt, lijkt mij zoals Andree al aangeeft de spoeling het grootste probleem.

Thanks voor je reactie! Helpt me weer verder:thumb

Florian
                Moderator

Waarom? :
                  Als je de poort nog 1mm ophoogt kom ik dan op een bd van 31,2 wat ik erg hoog vind en zet m’n eigen cilinders meestal rond de 28bd.

Dan was die Dr evo tuned zeker een uitschietertje:D
                  Die zat rond de 30,5BD

Verder zegt mij al dat tuningsgebeuren nog steeds niet heel veel, heb al erg veel op google gezocht en veel info van Martino gekregen, maar op de een of andere manier kan ik het allemaal niet vast in de kop krijgen (Ook zijn de rekenvakken niet mijn ding) dus ik kan er niet over mee praten, het enige wat ik kan zeggen. Lekker bezig, hopen dat je dat kreng eens richting de 100km/h kan krijgen:thumb

speedbuxy
                  Bijdrager

citta89 :
                    Niet opgehoogd dus de timing is nog origineel.

Das dan best nog wel netjes getimed voor een deps:thumb ik had hem orgineel een stuk lager verwacht qua hoogte.
                    (wat presteerd dat ding allround dan eigenlijks bagger:no)
                    Des te meer reden om eens wat spoelers open te trekken denk ik.
                    Want flick zijnes was ook goed getunde door arvid, alleen ook enkel op de uitlaatpoort en dat liep ook niet geweldig.
                    Dus misshien word het tijd dat iemand eens wat voet spoeling erbij creerd (hint hint:D)

@Max
                    Nou begin je te getallen te noemen waar je wat aan hebt:thumb
                    Alleen bereken je dat volgens mij wel via een beste omweg om dat aan de hand van bd te bepalen.

Waarom?

@Citta89,
                      Als deze 47Deps idd standaard zo getimed is, is dit zeker niet gek:thumb Wat Buxy zegt over de spoellers openen is ook precies dat ik al een tijd roep en geloof echt dat dit werkt. Maar we zijn hier bang gemaakt door “Pedro” de Italiaanse snuiter die beweert dat na het openen van de poorten de cilinder onbruikbaar is:D Elke knappe scoot cilinder heeft standaard al een”deps”poort met daarnaast grote voetspoellers, maar wie durft de gok te wagen;)

@Florian,

Dan was die Dr evo tuned zeker een uitschietertje:D
                      Die zat rond de 30,5Bd

Haha als een rat in de val:lol Nee de dr evo is de eerste vespa cilinder die ik ooit bewerkt heb zonder enige kennis van zaken. Deze heb ik gekopieerd van de dr evo van Arvid, dus vandaar;)

@Buxy,
                      Bedankt:thumb Ik snap hoe het berekenen werkt maar gebruik tegenwoordig een Excel programma van het scoot forum. Dit werkt snel, makkelijk en zo kan je verschillende prints naast mekaar leggen om te vergelijken wat het doet;)

speedbuxy
                      Bijdrager

Waarom? :
                        Deze heb ik gekopieerd van de dr evo van Arvid, dus vandaar;)

Dan zat je toen meer op de goeie weg:D arvid wist namelijk ook dat de winst in de uitlaatpoort zit en dat bd een onder geschikt iets daarin is.
                        Blowdown is meer een waarde die je gebruikt bij berekenen, maar speeld niet de key factor.
                        Key factor zijn de in en uitlaat poort.

Zie ook maar naar stephan die doet het op mijn manier door gewoon z,n uitlaatpoort 2mm omhoog te gooien en resultaat is dat ie met orgineel carter en dr evo met proma cc gewoon tegen de 90km boekt:thumb
                        En zo heb ik dat ook nooit anders ervaren, van oude batavus cilinders tot honda mtx dat boekt na tuning van de in en uitlaatpoort altijd best zonder rekening te houden met de BD.

El Citta
                        Topic starter

@ Florian: Zoals ik al zei heb ik ook nog niet veel gedaan met het tunen van cilinders. Toch vind ik het mooi om me hier eens serieus in te verdiepen. Als je er even in duikt is het in grote lijnen goed te volgen vind ik (buiten het feit dat ervaring ook een grote rol speelt). Ben wel vastberaden er een leuke snelheid uit te persen dus laten we het hopen;)

@ Max: Ik heb mijn best gedaan alles zeer nauwkeurig op te meten dus je kunt er vanuit gaan dat deze waardes wel kloppen. Ik heb hier wel eens vaker poortmapjes zien verschijnen van de 47mm DEPS dus daar zou het nog mee vergeleken kunnen worden.

Ik wil de gok wel wagen:D Als jij een beetje wilt helpen met het netjes openen van de poorten (aangezien dit een zeer precies werkje is bij deze DEPS, en ik geen ervaring heb) Dan zie je mij binnenkort eens in Harderwijk verschijnen en ga ik de gok gewoon wagen! Deal??

@ Buxy: Volgens mij berekend Max eerst de poorttiming en aan de hand van die timing de bd (en niet andersom zoals ik uit jouw post begreep, of lees ik dat verkeerd?). Ik ben in ieder geval uitgegaan van de poorttimingen.

Waarom?

@Citta89,
                            Laat maar even weten, je bent altijd welkom in de schuur:D:thumb

@Buxy,

Ik zij het al, daar gaan we weer:D

De blow down is misschien niet de key factor maar voor mij zeker iets waar ik wat mee kan en daarbij leiden er meer wegen naar Rome;) Niet om mezelf op de borst te kloppen maar heb inmiddels al behoorlijk wat cilinders bewerkt die snel lopen en lijkt me geen toeval. Maar als jij alleen vasthoud aan “jouw” theorie, ben ik de laatste die je tegen houd.

Klaar

Sorry voor de off topic.

Martino
                            Moderator

Zonder direct op de discussie BD/Uitlaatpoort in te gaan. (Dree, Max en ik moeten maar eens een middagje hiervoor uit trekken.:D ) Wil ik wel opmerken dat bijna geen enkele DEPS cilinder gelijk is. Of dit nou om een 47mm of 43mm, Malossi of Pinasco gaat. Timingen liggen per cilinder gewoon anders. Je zal dus sowieso uit moeten gaan van de desbetreffende cilinder. En met het maken van een poortmap maak je al een stap in de goede richting. Aan de hand hiervan zie ik direct al dat deze Deps van jou er beter uit ziet dan de 47mm depsjes die ik ben tegen gekomen. Vooral de uitlaatpoort lijkt al enigzins te lijken op een “echte” poort. 🙂

Winst zit zoals al beschreven misschien wel eens bij de voeding van de cilinder. Alleen het deps spoelkanaal is namelijk net zo groot als 1 van de boosters van een Eurocilindro de rest gaat allemaal via de zuiger. Het is misschien niet het eerste wat je wilt doen met je cilinder om extra spoelkanalen te maken zeker omdat tot nog toe hier geen prestatiewinst mee is gehaald. Misschien kun je eens kijken naar de bewerkingen van MHR. Die heeft toch al menig 47mm deps zuiger bewerkt zodat je iets meer voeding kreeg.

Edit: Misschien leuk om dit ook door te lezen? Klik

El Citta
                              Topic starter

@ Maarten: Weet niet of je er overheen gelezen hebt maar mijn uitlaatpoort is wel verbreedt. Het spijltje tussen de twee poorten is nog wel standaard van breedte. Die ziet er in het topic waar jij naar linkt bij jou en Jelle sowieso ook al breder uit. Zover ik weet heeft nog niemand prestatie verbetering gehaald met het maken van extra spoelkanalen nee (heb jij wel voorbeelden van cilinders waarbij het geprobeerd is?).

Als er geen voorbeelden zijn waarbij het grandioos mis is gegaan (buiten het verhaal van Max:P) dan is het voor mij geen reden om het niet te proberen. Het lijkt een goede optie en vind het ook erg leuk om eens wat anders te proberen dan wat er al gedaan is. Zonder risico’s zal je nooit tot iets vernieuwends komen toch;)

Bedankt voor de link, had het al eens gelezen maar nu het van toepassing is, is dat altijd leuk om weer eens te zien:thumb

Martino
                                Moderator

Ik heb op het italiaanse forum een aantal voorbeelden gelezen over het openhalen van de andere poorten. Overigens niet gelijk weg gegooid geld, maar wel zonder prestatieverbeteringen. Maar goed italianen hebben over het algemeen het hakken en zagen uitgevonden en denken dat groter altijd beter is. Sorry voor de generalisering. 😉

Ik denk ook dat je het met beleid prima kunt doen en vind het ook mooi dat je de uitdaging aan gaat. Er zijn er niet veel die hun depsje hiervoor willen gebruiken idd.

Heb ik nog een ander topic die je misschien al had door gelezen en al redelijk oud is 8), maar meende dat hier ook wel een voorbeeldje in stond. Klik

15 berichten aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 355)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.