- Dit onderwerp bevat 45 reacties, 17 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 10 maanden geleden door EJ.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
30 juli 2014 om 18:30 #495124
Ik zal weer eens wat leven in mijn perso blazen.
Ik was de laatste tijd erg druk maar heb des ondanks niet stil gezeten.
Het zijn misschien niet de grootste projecten maargoed.Ik ben bezig geweest met de opbouw van een speed engine met een 46mm Polini cilinder.
De cilinder had in zijn vorige leven een lichte warmlopen gehad. Hier waren nog wat sporen van zichtbaar. (niet goed zichtbaar op de foto helaas)

Bij deze cilinder was ook nog de uitlaatpoort wat dicht gekoold.
Dit maar met een schroevendraaier en een verbouwd luchtpistool schoongemaakt.
Dit ging nog verbazingwekkend goed. De cillinder ook maar meteen een hoonbeurt gegeven.

Nog wat vies van het honen.Ook een nieuwe zuiger erin met nieuwe zuigerveren en klaar om te gaan.
Tijdens het fanatiek opbouwen helaas hier een foto van vergeten te maken. Sorry foto kijkers..Voor deze set up heb ik ook een nieuwe uitlaat weten te bemachtigen. Deze had wel nog werk nodig.
Zo heb ik hem ontvangen.

Vervolgens de uitlaat gestraald om te kijken wat er nog te redden viel.
Dit viel een beetje tegen. De hele uitlaat tot aan de “deuk” conus bleek slecht te zijn.
Na goed, de maten opgenomen en nieuwe conussen gemaakt in een ontwerpprogramma.

Conussen voorgevormd en al gestraald

Voordat het lassen kon beginnen is er eerst nog een andere leo HM onder een brug gehangen om te kijken hoe we de conussen moesten gaan uitlijnen.

Toen dit bepaald was begon het lassen

Met als resultaat

De uitlaat weer laten stralen en begonnen met de lasnaden te branden.

Laagje hittebestendige lak erop.

Hierna werd de demper onder handen genomen.
De vorige eigenaar had deze een keer geprobeerd in te korten met een flex of iets dergelijks, waardoor deze nu niet meer bruikbaar was.
Hiervoor ook maar een gehele nieuwe demperhuls gemaakt.

Het eindtuitje is nog geschuurd zodat deze ook mooi blank is.Met als resultaat.

Eerste keer passen, bleek dat er nog een paar dingen aangepast moesten worden wat betreft ophaningen.

En het eindresultaat

De uitlaat is een beetje vies van het rijden, maargoed.De uitlaat is een stukje korter geworden en zal dus ook wat hoogtoeriger zijn.
Verwacht zelf dat deze overeenkomt met een ninja uitlaat.
heb hem getest op een 70cc blok en hier deed hij het best netjes op. De trekkracht is wat verminderd maar het middengebied en naar de top toe ging erg goed.
Dit hele project was wederom niet mogelijk zonder de hulp van Jeroen.Ik ga hem nu testen op mijn nieuwe speedengine.
Mocht me dit tegenvallen, dan ga ik voor een proma cc.Ben verder weer begonnen met het opknappen van een nieuwe citta.
Hiervoor blijven de plannen voorlopig nog geheim.
Het is in ieder geval een citta met een thema.30 juli 2014 om 20:00 #495129Een mooie update en goede werkzaamheden betreft het redden van een aantal onderdelen. Die uitlaat zag er al niet best uit en mooi dat je hem op deze manier nu weet te redden. Is het misschien niet wat een geheel eigen uitlaat te maken ipv een Proma cc te pakken?
30 juli 2014 om 21:13 #488460Dit zou erg lastig zijn. Ik zou niet weten hoe ik de uitlaat zou moeten berekenen voor de beste prestaties uit een cilinder te halen. Laat staan er dan ook nog voor zorgen dat hij variabel is voor als ik een grotere carb/cilinder of iets dergelijks zou plaatsen.
30 juli 2014 om 21:25 #454060Mooi werk! Vast een hoop werk maar het is zeker de moeite waard. En zoals we gewend zijn van je weer een hoop foto’s in je perso gaaf is dat.
1 augustus 2014 om 11:07 #495137Kan niet anders zeggen dat ik het heel knap vind om een uitlaat zo goed te redden.

Je hebt duidelijk aanleg en denk dat als je wat info gaat inwinnen hoe een goede expansie te maken dat het vast gaat lukken om een snelle uitlaat te bouwen.
TICKLING BARN1 augustus 2014 om 11:21 #495138Dat is absoluut geen verkeerd resultaat als je het begin kijkt en ben ook overtuigd dat er meer uitlaatjes gered kunnen worden door jou ;).
1 augustus 2014 om 16:09 #495140De eer is niet alleen voor mij. Ik heb dit samen met Jeroen gedaan. Hij is hier bekend van de oranje mini ciao.
Ik hoop nog een hoop van hem te kunnen leren.7 november 2014 om 13:11 #495489Bij deze de beloofde foto’s van de avanti bij mij thuis.
Om het topic niet helemaal plat te gooien heb ik er maar een paar uitgezocht. Hij is nog niet gepoetst, maar goed.
De avanti heeft maar 3380km gelopen momenteel. Het enige wat ontbreekt is een stuurpad/rol. Het geen wat over de dwarsstang op het stuur zit.

De kapjes

Het zadel, omdat deze zo netjes is

Het tankdopje en de brandschone tank zelf

Het viel me wel op dat de rechter kickpedaal iets naar buiten staat. Weet niet of deze een tik heeft gehad of iets dergelijks. Merk je verder niets van eigenlijk.
Iemand een idee of je deze makkelijk kunt terug buigen?Verder ga ik me bedenken of ik hem laat keuren en zo ja, met welk kenteken. Hij heeft snorpapieren vanuit België, maar loopt op het moment net 45km/u.
Tips / adviezen zijn welkom.
7 november 2014 om 15:01 #495490Hij is echt super netjes en met name het zadel inderdaad
7 november 2014 om 18:15 #495492Dat is wel een erg nette avanti 🙂
Ik zou hem snor laten trouwens 😉
Je ware pubertijd duurt je leven lang
Lightlord's Dizzy/Gypsi7 november 2014 om 18:20 #495493Die ziet er echt geweldig mooi uit

Wat het keuren betreft zou ik hem gewoon snor keuren, en dan lekker 45 laten lopen.Je mist trouwens ook het kapje wat over de stuurklemmen hoort.
7 november 2014 om 23:25 #495497Dat is wel een zeer nette bravo!
22 mei 2016 om 18:37 #496629Om even wat stof van dit perso af te blazen.
De super bravo / avanti is ingevoerd en wacht op zijn blauwe kenteken wat morgen opgehaald gaat worden.
In de tussentijd heb ik hem maar even grondig gepoetst. Bij deze nog wat foto’s.

Nog een gezegende foto:
22 mei 2016 om 20:19 #498449Grappig die uitlaat… zijn die nou echt standaard geleverd? En wat zijn de prestaties vergeleken met een org brom pijp?
22 mei 2016 om 20:49 #498450Mooi werk inderdaad, kan nog jaren mee! Die uitlaat is inderdaad standaard geleverd, ik heb hier folders waar hij ook in staat. Kostte wel een paar tientjes extra :).
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.